Trauma kan gå i arv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet att hon inte kommer att göra det, i vilket fall inte på länge. Hon har till och med givit mig inloggningsuppgifterna till hennes "konto", så att jag ska kunna kolla och eventuellt vidarebefodra om någon skrivit till henne. Trots det kan jag inte släppa den delen i mitt undermedvetna som vill hålla koll på vad hon skriver. Det är knepigt hur hjärnan fungerar.

Att skriva här var väldigt betydelsefullt för Emma, inte minst för att hon hoppades på att andra kunde lära sig något av att hon berättade om sina erfarenheter. Jag tror också i grunden att det är bra att berätta om vad man varit med om, och att vara öppen och normalisera psykisk ohälsa. Därför tänker jag göra ett försök med en egen "dagbok".

När jag gick in på Bukefalos i dag möttes jag av en "nyhet" om Frida Boisen och hennes dotter Tilda, som berättar väldigt öppet om sin kamp. Jag läste i artikeln att Fridas mamma tagit sitt liv, och att hennes pappa avrått henne från att prata om det med Tilda.

Artikeln i sig var sorglig, hemsk, och hoppfull. Jag hoppas att jag och Emma en dag kommer till en punkt där vi kan prata om den svåra perioden som något vi tagit oss igenom. Jag såg också många likheter till mitt eget liv, och mitt egna mörker som jag burit mestadels i tystnad. Det inspirerade mig till att "en gång för alla" dela med mig till en vidare publik. Det här är annars något jag knappt nämner utanför närmsta familjen och nära vänner.

När jag var 19 år begick min far självmord. Jag och min tre år äldre syster hade uträttat några ärenden, och när vi kom hem hittade vi honom. Min syster såg honom först. Hon försökte att skydda mig från att behöva se, men jag såg mer än vad jag önskar att jag hade behövt se.

Min pappa var alkoholist. Som barn minns jag honom som en fin och bra pappa. Han var talangfull i köket och lade tidigt grunden för mitt matintresse. Han lekte mycket med mig och min syster, och han uppmuntrade tidigt mitt hästintresse. Någon gång tog dock alkoholen över allt mer, och den pappa jag minns från barndomen fanns inte längre kvar. Hans dåliga samvete gjorde att jag med tiden kunde titulera mig hästägare. Jag minns att jag under största delen av mina tonår var arg, så arg. Jag tyckte att pappa svek sin familj, och stallet blev min tillflyktsort.

När pappa dog var han djupt deprimerad. På den tiden pratade man inte så mycket om psykisk ohälsa och om självmord. Utan att jag riktigt tänkte på det, började jag bära runt på en skam och en känsla av att det var något vi inte skulle prata om. Först nu har jag insett att jag ställt till det för Emma, på grund av vad jag burit med mig. Fram tills alldeles nyligen pratade vi aldrig om morfar. Emma visste att morfar var sjuk, att han var en alkoholist, och att han tog sitt liv när jag var ung.

Vad jag nyligen har fått veta, och som grämer mig något fruktansvärt, är att Emma i flera år varit livrädd. Hon har varit livrädd för att "bli som morfar", och hon har känt det som att hennes liv varit förutbestämt, att hon ska "gå i morfars fotspår". Hon har hört andra berätta om alkohol som något människor som mår mycket dåligt kan ta till, för att glömma och för att i stunden slippa de mörkaste känslorna. Trots att Emma redan mycket tidigt bestämde sig för att inte dricka alkohol, har det gjort henne rädd för att hon ska bli alkoholist, hon också. Bli som morfar. När Emma under tonåren mått allt sämre, har hon tänkt att det var så det började för morfar, och att det "är meningen" att hon ska sluta som morfar 💔

Det är först nu nyligen, när Emma är nästan 17 år, som jag fått reda på det här. Först nu har jag insett hur oerhört fel det blivit, trots att jag naturligtvis bara viljat skydda henne från det mörka och svåra. Vad jag insett, och vad jag hoppas att ni som läser kan ta med er, är att barn förtjänar att få veta sanningen. Självklart ska vi inte ge dem alla onödigt beskrivande detaljer. Men att göra som jag gjort, att undvika att prata om min far av rädsla för att släppa fram mina egna dåligt bearbetade känslor inför Emma, är inte rätt. I stället för att skydda henne, har jag omedvetet delat med mig av mitt trauma.

Nu vet Emma att hennes morfar var oändligt mycket mer. Hon vet att vår kärlek för djur kommer från morfar, likaså intresset för matlagning och bakning. Hon vet att morfar skulle ha älskat henne oändligt mycket, om han hade fått chansen att träffa henne, och att han hade varit så oerhört stolt. Det här har även hjälpt mig att läka en del kring min far. Genom att prata med Emma, höra hennes rädslor och tankar, och förklara allt ur ett vuxet perspektiv, förstår jag både min far och mitt 19-åriga jag bättre. Jag känner faktiskt att jag nu, äntligen, har förlåtit min far för att han lämnade oss.
 

Det här är inga djupa funderingar eller så alls. Jag vill helt enkelt bara "skryta" lite om våra mysiga hundar!

Vi har ju tre stycken i familjen. Emmas valp, och så två små "hundgubbar". Den ena gubben, en papillon, har varit ganska svårcharmad och tyckte länge att valpen var en pest och pina utan dess like. Det tog nog ett par månader innan vi alls kunde låta dem vistas i samma rum utan extremt strikt övervakning. Nu är ju valpen snart 9 månader, och börjar bli en förståndig ung hund och därmed lite lättare att "stå ut med", enligt pappis-gubben.

I morse var vi ute på vår vanliga morgonrunda, när en hund kom ut från en trädgård och kom springande mot oss, skällande och såg inte allt för trevlig ut. Direkt skedde två saker. Det ena var att valpen, som är en social varelse som älskar nya bekantskaper, direkt och på eget initiativ intog sin position på min vänstra sida, med fullt fokus på mig och ingenting på den andra hunden. Det andra var att pappis-gubben klev fram och ställde sig mellan valpen (som är en flat och alltså bra mycket större) och den andra hunden, som för att "vakta" valpen/sin flock. Vår tredje hund brydde sig, i vanlig ordning, inte särskilt om vad som hände omkring honom.

Dels tycker jag att valpen förtjänar skryt, för hur exemplariskt han hanterade det hela. Det känns tryggt och bra att ha fått ett så tydligt kvitto på att han vet hur han ska göra när något oväntat/störande dyker upp. Han kommer ju att vara mycket lös med Emma, och i och med att hon använder rullstol är det oerhört viktigt att valpen inte drar iväg på egna upptåg. Med tanke på vilken fin kontakt de har, trots sitt ännu begränsade umgänge, har jag inga som helst tvivel om att han kommer att bete sig likadant med Emma som han gör med mig.

Jag tycker också att vår sura pappis-gubbe ska ha en eloge. Visst går det att diskutera om han har lite för stort självförtroende för sitt eget bästa i bland ;) Men jag tycker ändå att det var fint att se svart på vitt hur han gått från att inte vilja veta av valpen, till att nu anse sig behöva skydda honom från en okänd hund.

Jag vill också avsluta med att den främmande hunden stannade några meter bort och stod och skällde, så det var aldrig nära att eskalera till något "riktigt". Då hade det naturligtvis inte varit en rolig situation att hantera. Min uppfattning var inte att hunden ville gå till attack, utan snarare att den ville vakta "sitt revir". Jag tror också att pappis-gubben utstrålade tillräckligt med pondus för att den andra hunden skulle hålla tillräckligt avstånd tills att ägaren kom ut och fångade in sin hund, och att det därför aldrig var någon "fara".
 
Jag har fått rapport om att valpen sköter sig alldeles utmärkt. Han sover bra på nätterna, är pigg och glad på dagarna, lyssnar på Emma och på M, och charmar alla som ser honom. Det känns väldigt bra att höra, och så otroligt fint att han kan vara ett extra stöd för Emma nu när hon har det så tufft.

I morgon är det Emmas födelsedag, och så är vi inne i december nu. En tidigare högt älskad, nu även väldigt svår, månad för Emma. Julen, som Emma tycker så mycket om, är väldigt ångestframkallande nu. Hon tycker att allt är kopplat till något svårt eller jobbigt, och att det "smittar av sig" på det fina och mysiga med julen. Det gör ont att stå vid sidan om och se på, och se hennes smärta utan att egentligen kunna göra något för att hjälpa.

Givetvis tänker jag mycket på min roll i allt. Vad skulle jag ha gjort annorlunda? Vad skulle jag ha sagt, inte sagt? Vilka beslut borde jag ha fattat annorlunda? Och kanske mest av allt, vad kan jag göra nu för att underlätta om än bara lite, lite?

I morgon ska vi till Emma. Planen har varit julmarknad, men Emma får avgöra om hon orkar och vill. Vi har reservplan och reserv-reservplan, så hur det än blir så tror jag att det finns potential för en mysig dag. Jag hoppas bara att Emma klarar att hålla en viss distans till "allt annat", så att hon kan få en så bra dag det går, utan allt för mycket jobbiga tankar.
 
Åh vad roligt att det går bra med valpen! Han verkar som en så fin och klok individ som trivs med och växer in i sin "uppgift" redan i så ung ålder.

Jag håller tummarna hårt för att ni får en fin och bra dag tillsammans i morgon, oavsett hur den tillbringas.
 
Åh vad roligt att det går bra med valpen! Han verkar som en så fin och klok individ som trivs med och växer in i sin "uppgift" redan i så ung ålder.

Jag håller tummarna hårt för att ni får en fin och bra dag tillsammans i morgon, oavsett hur den tillbringas.

Valpen är helt fantastisk! Han tycks ha helt "rätt" beteende alldeles av sig själv, vilket gör att mycket som är viktigt för Emma kommer helt gratis. Till exempel tycker han mycket om att ligga nära intill, vilket är viktigt för Emma. Han märker när hon mår dåligt och är direkt där och lugnar och tröstar. Alldeles som om han vore född till uppgiften :heart

Jag såg att Emma skrev i sin födelsedagshälsning här på Bukefalos att hon har "mammakänslor" för valpen, och att hon anser att dö helt enkelt inte är något alternativ nu då hon har ansvar för valpen och för att se till så att han mår bra. Jag känner att det är allt jag personligen kunnat önska av Emmas hund, och mer därtill, och allt annat han gör är en ren bonus.
 
Vi fick en väldigt fin dag tillsammans med Emma i går, vilket jag är oerhört tacksam för!

Emma hade en jobbig helg, men meddelade att hon ville göra "allt" för att hålla tankarna borta från jobbiga saker. Vi började därför med pepparkaksbak - med "fusk" i form av köpt deg, men det tycker jag är okej. Jag ska ju träna på att släppa det där om att allt måste vara så tillrättalagt "perfekt", och i ärlighetens namn var det viktiga och centrala att få ha kvalitetstid med vår älskade dotter. För min del hade jag varit precis lika nöjd om det så varit trolldeg vi "bakat" av.

Vi bjöds på lunch och åkte sedan och hämtade upp Emmas pojkvän och vidare till en väldigt mysig julmarknad i närheten. Det i sig var inget "stort", men det var trots allt stort för oss att kunna göra något så "vanligt" tillsammans. Det var dock ganska kallt, och både Emma och jag blev ganska trötta av alla intryck, så det blev inget jättelångt besök innan vi åkte tillbaka till HVB-hemmet.

Där blev det fika (Emmas kompis hade bakat kladdkaka, för att hon vet att Emma tycker om det men inte är så förtjust i tårta - så fint gjort!) och sedan önskade jag och mannen få prata med Emmas kontaktperson, så Emma fick lite högt efterlängtad "ensamtid" med pojkvännen (hon har mer eller mindre konstant haft en personal hos sig de senaste veckorna, så att hon tilläts vara i fred utan personalens "koll" är ett stort framsteg!)

Samtalet var svårt, men viktigt, och i och med att jag nog redan var ganska mentalt utmattad orkade jag inte riktigt vara stark där och då. Det ska jag ju heller inte vara, att "vara stark" är inget eftersträvansvärt i sig, men det är så djupt rotat i mig att jag ändå kände mig ganska fånig som satt och grät. Där har vi ett mycket tydligt exempel på något som jag behöver lära mig av Emma - hon är mycket bättre på att tillåta alla känslor, och att visa dem. Jag behöver verkligen öka min acceptans för mina känslor. Jag har inte alls något problem med andras känslor och ser verkligen inget negativt om någon t. ex. gråter öppet, men det känns oerhört obekvämt när jag gör det.

Hur som helst avslutade vi med lite prat och spel, innan vi sa hejdå och åkte hem. Visst var det några småsaker här och där som blev lite jobbiga, men på det stora hela tror jag att vi alla kände att det var en fin och bra dag. När vi kom hem somnade jag i soffan och sov i flera timmar. Framåt senkvällen flyttade jag mig till sängen, och sov sedan vidare. Totalt blev det närapå 12 timmars sömn i natt. Inte alls likt mig, men jag förmodar att det är så det blir när jag gör lite "för mycket" i förhållande till vad jag kanske egentligen orkar. Jag känner även i dag att både kropp och hjärna är ganska "sega".

Jag vill avsluta med några ord som Emma skrivit om sin födelsedag (och som jag fått hennes tillåtelse att dela). Jag är både rörd och stolt över att den här kloka, mogna och fantastiska tjejen är min dotter. Emma skriver:

Jag är jätte tack sam för allt som jag fick men ÄRLIGT så är jag MEST tack sam att det blev en bra dag och att jag kunde vara med alla dom som jag älskar ❤️

Jag tror att jag kan tala för alla oss andra, både två- och fyrbenta, att vi är minst lika tacksamma för att vi fick dela dagen med Emma!
 
Det går både upp och ner här. Jag är fortfarande väldigt trött och slut efter söndagen, men jag känner att det absolut var värt det.

I dag träffade jag på en gammal bekant som slängde ur sig ett klumpigt "Oj vad du ser trött ut!" Vad svarar man på det? Jaså, säger du det, tack så mycket? Jag svarade bara något undvikande i still med "Ja, jo, det är ju ganska mycket nu". Sedan skyndade jag mig ut till bilen där jag fick en liten ångestattack innan jag lyckades samla mig igen. Jag vet inte vad som händer med mig nu för tiden, känslorna är verkligen utanpå och jag överreagerar så oerhört på sådant som jag i vanliga fall inte hade ägnat en tanke åt.

Efter söndagens firande av Emmas födelsedag har jag också haft ännu mer tankar. Tankar om Emma, om mitt föräldraskap, om hur mitt liv såg ut när jag var i Emmas ålder. Det finns en del likheter, men mest skillnader. Jag tänker också mycket på allt som hänt under de 17 år Emma funnits. Jag minns dagarna efter att Emma föddes, hur allt vi önskade då var att vår lilla flicka skulle klara sig. På sätt och vis är det fortfarande allt jag önskar, att hon ska klara sig. Men vad det innebär att "klara sig" är kanske inte riktigt samma sak nu, som när Emma var nyfödd.
 
Det går både upp och ner här. Jag är fortfarande väldigt trött och slut efter söndagen, men jag känner att det absolut var värt det.

I dag träffade jag på en gammal bekant som slängde ur sig ett klumpigt "Oj vad du ser trött ut!" Vad svarar man på det? Jaså, säger du det, tack så mycket? Jag svarade bara något undvikande i still med "Ja, jo, det är ju ganska mycket nu". Sedan skyndade jag mig ut till bilen där jag fick en liten ångestattack innan jag lyckades samla mig igen. Jag vet inte vad som händer med mig nu för tiden, känslorna är verkligen utanpå och jag överreagerar så oerhört på sådant som jag i vanliga fall inte hade ägnat en tanke åt.
Jag tror jag vet vad som händer dig - du börjar landa i verkligheten och du börjar låta dina ärliga känslor komma fram och ta plats. Grattis! ...och stor kram ❤️ Var inte rädd - känslor är inte farliga, tvärtom.
 
I dag träffade jag på en gammal bekant som slängde ur sig ett klumpigt "Oj vad du ser trött ut!" Vad svarar man på det? Jaså, säger du det, tack så mycket? Jag svarade bara något undvikande i still med "Ja, jo, det är ju ganska mycket nu". Sedan skyndade jag mig ut till bilen där jag fick en liten ångestattack innan jag lyckades samla mig igen. Jag vet inte vad som händer med mig nu för tiden, känslorna är verkligen utanpå och jag överreagerar så oerhört på sådant som jag i vanliga fall inte hade ägnat en tanke åt.

Nuförtiden är jag brutalt ärlig i de situationerna och säger att ja det är inte så bra (om det är så det är). En del vet inte vad de ska säga, medans andra tar det bra. För mig blir det ett sätt att lyfta psykisk ohälsa, att det finns mitt ibland oss. Att ibland är man inte bara "lite trött".
 
Jag tror jag vet vad som händer dig - du börjar landa i verkligheten och du börjar låta dina ärliga känslor komma fram och ta plats. Grattis! ...och stor kram ❤️ Var inte rädd - känslor är inte farliga, tvärtom.

Det ligger kanske något i det du skriver. Det känns ju lite bakvänt att bli utbränd, krascha, och sedan jobba för att känna mer vilket gör mig mer utmattad. Samtidigt förstår jag ju att det säkert är ett av många steg på vägen. Jag måste lära mig att inte bara känna, utan också "lyssna" på känslan. Även de där svåra, som känns så omöjliga att lyssna på och bejaka. Förmodligen är det väl ändå det jag behöver för att i någon mån "komma tillbaka".
 
Nuförtiden är jag brutalt ärlig i de situationerna och säger att ja det är inte så bra (om det är så det är). En del vet inte vad de ska säga, medans andra tar det bra. För mig blir det ett sätt att lyfta psykisk ohälsa, att det finns mitt ibland oss. Att ibland är man inte bara "lite trött".

Klokt. Det ska jag försöka att bära med mig. Det kommer så automatiskt för mig att svara undvikande, inte för att jag tycker att det ligger någon skam i att inte må bra, men jag vill nog på något sätt inte känna mig "till besvär" och orsaka att andra blir obekväma i situationen. Vilket ju egentligen på sätt och vis inte är mitt ansvar. Rent krasst så kan jag tycka att alla bör kunna "möta" psykisk ohälsa utan att det blir någon stor sak av det, just för att minska stigmat kring att prata om det.
 
I dag hade jag planerat för en lugn dag utan krav, för att verkligen försöka ge mig själv en chans att "landa" och vila. Nu är det som vi alla vet inte alltid livet fungerar som man skulle önska, och i morse vaknade jag med en sönderbiten tand. Det tog halva förmiddagen att bara få kontakt med tandläkarmottagningen, och den snabbaste tiden de kunde erbjuda mig är först i morgon.

Jag är fullt medveten om att det här är den typen av "vardagstrassel" som händer för alla emellanåt, och att det inte är något att jaga upp sig för. Logiskt vet jag det, men känslan är ändå att det "blir droppen som får bägaren att rinna över". Hela min planerade lugna, kravlösa dag försvinner på något sätt, och det känns i det närmsta omöjligt för mig att faktiskt få in några sådana dagar då och då.
 
I dag har jag gjort något väldigt roligt!

Jag har ju nämnt min häst. En underbar stor d-ponny, irländare, cob eller cob-korsning (okänd stam) och tryggheten själv. I år har hon sedan länge varit "bokad" för att gå i täten i det traditionsenliga luciatåg som barnen och ungdomarna i stallen inom området brukar rida. Jag har förstått att de tänkt ge henne en större uppgift än att "bara" ridas av årets lucia.

I dag fick jag veta att om snön ligger kvar (vilket den ser ut att göra, så vi håller tummarna!) är tanken att hon, förutom att ha lucia på ryggen, även ska dra en pulka med två små tomtenissar. Den ena tomtens storasyster (en ung tjej, 12-13 år) tyckte dock att det kändes oansvarigt att inte "testköra" först. Sagt och gjort, ponnyn sadlades och ikläddes tolkningsutrustning, flickor tog plats i sadel och pulka, och jag fick stå och se på och fick många härliga skratt :love:

Min fantastiska ponny tog ingen större notis om pulkan bakom sig, och jag är osäker på vem som egentligen hade roligast - flickorna eller ponnyn. Varv på varv i sommarhagen togs, även i full galopp. Några vurpor men inget värre inträffade än att en av flickorna fick snö innanför jackan. Det bara strålade om dem alla tre, och jag fick verkligen vara närvarande och släppa "allt annat". Det behövdes verkligen!

Nu i efterhand är det förstås med en liten gnagande tanke om att jag önskar att Emma kunde ha varit med, och att jag kunde dela sådana här dagar och härliga minnen med henne. Tyvärr går ju inte det just nu, men en dag kanske det går. Min ponny är verkligen en häst jag och Emma skulle kunna ha roligt med båda två, om hon skulle vilja det i framtiden. Och vill hon inte, så är det naturligtvis inget krav. Jag har varit väldigt noga från start med att det här är min ponny, som jag har valt för att jag vill ha den typen av häst. Sedan har jag för min egen skull "handikapptränat" henne, men inte i första hand för att Emma ska rida min häst, utan för att jag viljat ha lite erfarenhet av det för om Emma någon gång i framtiden vill ha en "egen" häst igen. Då vill jag vara trygg i att jag s. a. s. "gjort den resan tidigare", och vet vad vi ska lägga extra fokus på för att det ska bli så bra som det bara går.
 
I dag har jag gjort något väldigt roligt!

Jag har ju nämnt min häst. En underbar stor d-ponny, irländare, cob eller cob-korsning (okänd stam) och tryggheten själv. I år har hon sedan länge varit "bokad" för att gå i täten i det traditionsenliga luciatåg som barnen och ungdomarna i stallen inom området brukar rida. Jag har förstått att de tänkt ge henne en större uppgift än att "bara" ridas av årets lucia.

I dag fick jag veta att om snön ligger kvar (vilket den ser ut att göra, så vi håller tummarna!) är tanken att hon, förutom att ha lucia på ryggen, även ska dra en pulka med två små tomtenissar. Den ena tomtens storasyster (en ung tjej, 12-13 år) tyckte dock att det kändes oansvarigt att inte "testköra" först. Sagt och gjort, ponnyn sadlades och ikläddes tolkningsutrustning, flickor tog plats i sadel och pulka, och jag fick stå och se på och fick många härliga skratt :love:

Min fantastiska ponny tog ingen större notis om pulkan bakom sig, och jag är osäker på vem som egentligen hade roligast - flickorna eller ponnyn. Varv på varv i sommarhagen togs, även i full galopp. Några vurpor men inget värre inträffade än att en av flickorna fick snö innanför jackan. Det bara strålade om dem alla tre, och jag fick verkligen vara närvarande och släppa "allt annat". Det behövdes verkligen!

Nu i efterhand är det förstås med en liten gnagande tanke om att jag önskar att Emma kunde ha varit med, och att jag kunde dela sådana här dagar och härliga minnen med henne. Tyvärr går ju inte det just nu, men en dag kanske det går. Min ponny är verkligen en häst jag och Emma skulle kunna ha roligt med båda två, om hon skulle vilja det i framtiden. Och vill hon inte, så är det naturligtvis inget krav. Jag har varit väldigt noga från start med att det här är min ponny, som jag har valt för att jag vill ha den typen av häst. Sedan har jag för min egen skull "handikapptränat" henne, men inte i första hand för att Emma ska rida min häst, utan för att jag viljat ha lite erfarenhet av det för om Emma någon gång i framtiden vill ha en "egen" häst igen. Då vill jag vara trygg i att jag s. a. s. "gjort den resan tidigare", och vet vad vi ska lägga extra fokus på för att det ska bli så bra som det bara går.
Så roligt😊Jag har också en Irländsk D-ponny av den typen🥰I dag har vi tränat för årets julkadrilj,jag höjer nog genomsnittsåldern med runt 50 år😂
 
Så roligt😊Jag har också en Irländsk D-ponny av den typen🥰I dag har vi tränat för årets julkadrilj,jag höjer nog genomsnittsåldern med runt 50 år😂

Så kul! Jag är förstås lite partisk, men det är den absolut bästa sortens häst, tycker jag. Snäll och stabil och trygg, fin att se på, och dessutom billig i drift jämfört med många halvblod och liknande.

Jag är som tur är inte inblandad i luciatåget, det räcker gott för mig att låna ut min häst :)
 
I morgon får vi (förhoppningsvis) rå om Emma på hemmaplan i några timmar :heart

Första hembesöket på länge är inplanerat, och jag har precis fått bekräftat att planen fortfarande håller, trots att Emma varit lite hängig i några dagar. Jag längtar så mycket efter att få hem dem båda två - både Emma och valp!

Planen är att de ska komma under förmiddagen, äta lunch och eftermiddagsfika hemma, och vara tillbaka på HVB till middag. Det innebär uppåt 5-6 timmar hemma! Vi ska bara mysa, umgås, klä julgranen och äta väl utvalda delar från ett traditionellt julbord. Det blir lite som en mini-mini-jul :heart Jag är nästan barnsligt förväntansfull, men jag väljer att bara vara stolt över det. Det är väl fullt rimligt att vara förväntansfull, glad, och att längta alldeles otroligt efter att få ha sin älskade dotter hemma i några timmar?

Jag har under dagen fixat i Emmas rum, så att det är julbäddat och klart där inne. Var tvungen att sitta och gråta en skvätt när jag plockade fram två julnallar som Emma fått för många år sedan. Det kom så många minnen, både bra och mindre bra, och sköljde över mig. Jag tror att jag har börjat få en större acceptans för de där små gråtepisoderna nu när de kommer. Jag känner inte längre att känslorna bara "exploderar" utan förvarning, utan ser det som ett tecken på att jag har för mycket i huvudet och att en del kommer ut i form av gråt. Det är ju egentligen ganska rimligt att både sakna, sörja, vara hoppfull och längta på samma gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 427
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: zuli
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 966
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Det här är Emmas mamma som skriver, på uppmaning från henne. Hon bad i ett brev att jag eller hennes pappa skulle göra ett inlägg här på...
2
Svar
24
· Visningar
4 362
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp