TantAgda

Trådstartare
Nu när hund nr 2 ska införskaffas och om allt går som det ska flyttar hit i mitten på september vill jag vara så påläst jag bara kan.

Vill göra rätt redan från valpstadiet för att lägga en bra grund för både våra framtida tränings -och ev tävlingsår tillsammans.

Ge mej alla era bra lästips om kanske framför allt valpträning inför tävlingslydnad men även andra bra böcker om tävlingsträning och momentinlärning!
 
Sv: Boktips

100% positiv vardagslydnad av Arne Aarrestad och Från valp till stjärna av Maria Hagström
 
Sv: Boktips

Bra relation av Svartberg
Även Svartbergs Med sikte på tian är bra :)

Så spännande med valp! Är inte det minsta avis.... ;)
 
Sv: Boktips

Maria Brandel fd Hagströms "Från valp till stjärna"
Mycket bra bok om hur man lägger grunderna redan under valptiden från en av Sveriges duktigaste förare.
 
Sv: Boktips

Försökte hitta info om Aarrestads bok men hittade inget i all hast, är det en bok om bara vardagslydnad eller tar den upp även tävlings delen? Har nämligen en bra bok i det förstnämnda redan.
Tack för tipsen!
 
Sv: Boktips

Har kikat lite på Med sikte på.. så den får det nog bli och Från valp till stjärna.

Det ska bli så himla kul det här! :)

Apocalypsen: Tack för tipset, får nog bli den som sagt!


In med fler tips!
 
Sv: Boktips

Försökte hitta info om Aarrestads bok men hittade inget i all hast, är det en bok om bara vardagslydnad eller tar den upp även tävlings delen? Har nämligen en bra bok i det förstnämnda redan.
Tack för tipsen!

Den har ISBN10: 8292189572 och ISBN13: 9788292189573 , sök på det om du letar på bokhandlar på nätet. Googla på titeln så får du även massor med träffar :) Har den inte själv men har hört väldigt mycket positivt om den.
 
Sv: Boktips

Här kommer en röst till på Bra Relation :). Jag tror i och för sig att du kommer känna det som om valpen är "född lydig", med tanke på vad du har för hund, och vad det är du ska köpa ;).
 
Sv: Boktips

Curt Blixt, "Härliga valptid"
Ny bok med modernt hundtänk och bra övningar för valpar.

Sen lägger jag också min röst på "Kontaktkontraktet" och "Bra relationer".
 
Sv: Boktips

Jag har ett litet udda och inte så väl ansett tips. Men det är Bengt Rödseths bok som heter "Fågelhundsträning".

Hans metoder är ju ifrågasatta och de kan man ju hoppa över. Men jag gillar hans resonemang om att inte lära valpen något när den är liten för att sen få det som ett problem.

Kolla om du kan låna boken och sätt på dig rätt glasögon och läs!
 
Sv: Boktips

Hur menar du med att inte lära in något som sedan kan bli ett problem? Kan du ge något konkret exempel som han skriver om?
På vilket sätt är hans metoder ifrågasatta? Har nämligen aldrig hört talas om honom.

Alla andra:tack för alla tips! Får nog ta en vända till biblioteket tror jag. Kan inte shoppa alla böcker, även om jag skulle vilja :)
 
Sv: Boktips

Hårda metoder om man får en olydig hund.

Oj, något konkret exempel... Det var 10 år sedan jag läste boken, även om jag fortfarande bär med mig budskapet.

Men typ åka ut i skogen/till klubben och träna och lära hunden att där är det träning och skoj. Bygga upp förväntan och sen få en hund som stressar. Istället för att lära valpen att det är en lugn plats från början. Dvs man börjar med att åka dit och inte göra något från början osv. Det är få som börjar från det hållet, utan man börjar med det först när man fått problemet och då är det svårare att bryta.
 
Väcker liv i en gammal tråd :D
Är det någon som läst "Min hund vill ha riktig mat" av Anne-li Strand?
Jag hittar inga källor eller vad boken är baserad på för fakta på nätet, och ingen info om författaren.. Men det kan vara jag som googlar dåligt också.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 626
Senast: LovingLife
·
Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
1 879
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 179
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp