Boktips???

P

ppauline

Jag har ridit på ridskola drygt 6 år men nu har jag blivit medryttare istället på en häst som jag rider 4-5 ggr i veckan. Ridningen fixar man men allt runt omkring som man aldrig fick lära sig på ridskolan då...? Visst, de grundläggande och viktigast sakerna kan man, men det finns så mycket mer man behöver kunna för att ta det ansvaret man har nu. SÅ jag undrar om det är någon som har en bra bok att tipsa om där man kan lära sig andra viktiga saker???

Sv: Boktips???

Jag har ridit på ridskola drygt 6 år men nu har jag blivit medryttare istället på en häst som jag rider 4-5 ggr i veckan. Ridningen fixar man men allt runt omkring som man aldrig fick lära sig på ridskolan då...? Visst, de grundläggande och viktigast sakerna kan man, men det finns så mycket mer man behöver kunna för att ta det ansvaret man har nu. SÅ jag undrar om det är någon som har en bra bok att tipsa om där man kan lära sig andra viktiga saker???

Jag har haft glädje av Hästhållning i praktiken (den är väl "bibeln"? och Svenska hästhandboken. :)

Sen finns det böcker om foder, vet. vård, osv, vet inte om du tycker du behöver nåt sånt.

Boken om hästvård som kan köpas på Apoteket är bra att ha i stallet.
(En röd Hälsoråd för häst)

Håll hästen frisk av Sevelius,Pettersson,Green

Sen finns det en uppsjö av böcker om man går till bokhandeln.Ibland finns det ngn kunnig på plats som kan rekommemdera ibland får man bläddra lite i dem och se om man gillar det man ser.

Lycka till

Alla bör ha läst Hästhållning i praktiken av Mellberg. Den finns säkert på biblioteket, annars tycker jag att du ska be att de köper in den (lättare än man kan tro).

Hästhållning i praktiken är som sagt verkligen en bibel för många, men det finns mycket bra annan facklitteratur också! Kolla på ditt lokala bibliotek, själv blev jag chockad över hur mycket böcker det fanns om hästar, ridning och hästhållning på biblioteket i den lilla pluttstaden som jag bor i... (på den ena hittade jag till och med en bild på min älsklingsponnys morfar på framsidan!):D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 683
Senast: Ceta
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 620
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 951
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka