Böld på ryggen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MoldikaMc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 902
M

MoldikaMc

Hej! Undrar om det finns någon som vet något om när en häst får en böld på ryggen? Mitt halvblod har fått en... Den sitter vid slutet på manken, precis där ryggen börjar. Hon är rätt öm också. Någon som vet vad det kan vara? (har redan tänkt på sadeln)

Sv: Böld på ryggen?

Låter som en riktigt ful tryckskada fr sadel, vojlock (om den sas ligger för platt) eller täcke. Svårt att säga utan att se hästen och skadan, men det är min spontana gissning.

Sv: Böld på ryggen?

Pratar vi böld (=varfylld) eller knöl?

Jag var med om en häst som (troligen) rullat på något vasst (tagg/pinne) i hagen och fått ett pyttesår på ryggen som sedan blev en stor äcklig böld... De hittade aldrig ingångshålet, men det var veterinärens gissning.

Om det är en öm knöl kan det ju vara många olika saker, utrustning, rullat emot något, fått en spark/bett...

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
782
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka