Bolla ras för skojs skull?

geting

Trådstartare
Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte optimalt med hund eftersom jag väntar på att kunna flytta ihop med min (blivande) sambo, och det kan ta allt från några månader till ett år. :( Men då!!! Då blir det valp!!!

Så ja, det finns inga konkreta planer än, men tänkte ändå höra vad ni på Buke har för rastips, för skojs skull.

Tänker mig en ganska liten hund, max 10kg men helst runt 4-7, som inte kräver mycket i pälsvårdsväg. Jag har aldrig kört hundsport förut, men testar gärna det mesta (lure coursing, viltspår låter extra kul). Jag är absolut ingen tävlingsmänniska så det behöver liksom inte gå bra i sporter, bara vi har roligt :p Men typ en medelaktiv ras som gillar att hänga med på allt möjligt, oavsett om det är en heldag i naturreservat, cykelspring, resor eller caféhäng. En trygg sällskapshund liksom.

Jag är van vid vinthundar och älskar dem, min partner är whippetfantast. Jag har en förkärlek till ”kattlika” hundar, med stark personlighet och egen vilja. Will to please intresserar mig inte. Min förra hund var en blandis som hade väldigt starka åsikter om hur saker skulle gå till! Vi levde liksom i samförstånd. Det älskar jag :love: samtidigt var han helt cool i alla situationer och så galet kärleksfull, han ville ha närkontakt 24/7. Han var perfekt för mig, men låg i energi. När jag tänker på personligheten är det nog ur- och vinthundar som passar mig bäst annars. Har inget emot jaktlust.

Sen ska det ju vara en frisk ras, och jag är inte mycket för plattnosar. Har kikat lite på italiensk vinthund och liten xolo (pälsad eller naken spelar ingen roll) men ja…

Tl;dr - liten, kattlik hund som inte kräver ett arbete? Är öppen för alla förslag såklart, även om de inte passar in perfekt, det här är ju bara för att få lite idéer till framtiden och situationen kan lätt ändras fram tills dess :)
 
Basenji kanske? De är väldigt självständiga och nästan kattlika. Kräver inte mycket pälsvård.
Xolo naken hade jag inte rekommenderat, pga. hudproblem. Isåfall bepälsad, men känner inte till så mycket mer om dom.
 
Tänkte faktiskt också basenji..

En bubblare: pappillion även om många på forumet upplever att de har ett mått av will to please så har merparten jag träffat haft mycket egna tankar om träning och mycket (stor) egen personlighet. Trots att de har en del päls så är den ofta hyfsat lättskött.
 
Kollade upp lite mer om Xolo nakenhund för det kändes bekant.
Det är en mutation på genen FOX13 som orsakar hårlöshet och tand-abnormaliteter. Mycket intressant, men det gör att valpar som ärver dubbel uppsättning av mutationen dör innan födsel. Så hade sållat bort just hårlöst alternativ om du letar efter lite mer frisk avel.
 
Ja, gillar hur de är men de känns så stora! Har bara träffat en basenji men han var nog dryga 12kg, om inte större… (Och åt mina dyra tofflor gjorde han också :cautious:)

Ska försöka ta mig till MyDog och få lite bättre koll på alla raser ni nämner :)
Oj! De flesta basenjis jag träffar är mindre än min shiba (och hon är egentligen överväxt för en tik) och hon väger nio kilo. :)
 
Kollade upp lite mer om Xolo nakenhund för det kändes bekant.
Det är en mutation på genen FOX13 som orsakar hårlöshet och tand-abnormaliteter. Mycket intressant, men det gör att valpar som ärver dubbel uppsättning av mutationen dör innan födsel. Så hade sållat bort just hårlöst alternativ om du letar efter lite mer frisk avel.
Ja, har läst lite om det. Gör mig så ledsen, som jag har skrivit tidigare har vi hårlösa xolos i släkten (storlek standard, i Mexiko) så har en liten förkärlek för nakenråttor :(

Samma med italienare, som jag ändå har träffat fler av och tyckt om väldigt mycket, speciellt med hur gosiga de är då det är väldigt viktigt för mig med kontakt. Hade inte klarat av en hund som helst vill ligga ifred, liksom… Men benen är som spaghetti och tror en tredjedel får benbrott innan de fyllt året.

Gillar fortfarande raserna, men jag vet inte. Om det dyker upp en omplacering hade jag inte tvekat.
 
Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte optimalt med hund eftersom jag väntar på att kunna flytta ihop med min (blivande) sambo, och det kan ta allt från några månader till ett år. :( Men då!!! Då blir det valp!!!

Så ja, det finns inga konkreta planer än, men tänkte ändå höra vad ni på Buke har för rastips, för skojs skull.

Tänker mig en ganska liten hund, max 10kg men helst runt 4-7, som inte kräver mycket i pälsvårdsväg. Jag har aldrig kört hundsport förut, men testar gärna det mesta (lure coursing, viltspår låter extra kul). Jag är absolut ingen tävlingsmänniska så det behöver liksom inte gå bra i sporter, bara vi har roligt :p Men typ en medelaktiv ras som gillar att hänga med på allt möjligt, oavsett om det är en heldag i naturreservat, cykelspring, resor eller caféhäng. En trygg sällskapshund liksom.

Jag är van vid vinthundar och älskar dem, min partner är whippetfantast. Jag har en förkärlek till ”kattlika” hundar, med stark personlighet och egen vilja. Will to please intresserar mig inte. Min förra hund var en blandis som hade väldigt starka åsikter om hur saker skulle gå till! Vi levde liksom i samförstånd. Det älskar jag :love: samtidigt var han helt cool i alla situationer och så galet kärleksfull, han ville ha närkontakt 24/7. Han var perfekt för mig, men låg i energi. När jag tänker på personligheten är det nog ur- och vinthundar som passar mig bäst annars. Har inget emot jaktlust.

Sen ska det ju vara en frisk ras, och jag är inte mycket för plattnosar. Har kikat lite på italiensk vinthund och liten xolo (pälsad eller naken spelar ingen roll) men ja…

Tl;dr - liten, kattlik hund som inte kräver ett arbete? Är öppen för alla förslag såklart, även om de inte passar in perfekt, det här är ju bara för att få lite idéer till framtiden och situationen kan lätt ändras fram tills dess :)
Tänkte direkt på Cirneco dell’etna eller en Podengo portugues.
 
Tänkte faktiskt också basenji..

En bubblare: pappillion även om många på forumet upplever att de har ett mått av will to please så har merparten jag träffat haft mycket egna tankar om träning och mycket (stor) egen personlighet. Trots att de har en del päls så är den ofta hyfsat lättskött.
Min första tanke när jag läste ”kattlika” och ”will to please” var: ”Ok, INTE papillon då.” 😅

De hänger en ju oftast i hasorna och vill de allra flesta ”göra rätt”. Visst kan de väl ha lite åsikter om saker. Särskilt om man uppmuntrar dem i det. Men generellt har de ju ett helt annat mindset än tex vinthundar.
 
Har hört att de är galet högljudda :o eller är det faraohund?
Är du någonstans som eventuellt kan räknas som "i närheten" av en faraohund så kommer du höra det, ja :p Cirneco är inte helt tysta, men jag har nog aldrig träffat någon hund (oavsett rasgrupp) som varit lika högljudda som faraohundar. Men vill du ha en tyst hund så är nog vinthundarna ett bättre val.

Varför liten hund? :) Med större hundar får du betydligt mer att välja på (tex vinthundarna), och det är lättare att hitta kattlika hundar som ändå är enkla att testa diverse hundsporter med för skojs skull.

Basenji som nämnts är nog bästa alternativet annars, även om man får vara beredd på att de också kan låta en del. Italienare skulle jag inte rekommendera med tanke på hälsoläget.
 
Jag tänkte på Shiba när jag lästa.

Den lilla erfarenhet jag har av basenji är att de låter massor även om de inte kan skälla. När jag jobbade på hunddagis hade vi en där och jag har aldrig hört en hund skrika så som han gjorde. Han skrek alltså inte av smärta eller nått sånt utan det kunde vara när han var uttråkad, när han tyckte det var dags att gå hem eller när nått inte passade enligt honom. Aldrig hört ett liknande ljud tror jag, det lät otroligt högt.
 
Är du någonstans som eventuellt kan räknas som "i närheten" av en faraohund så kommer du höra det, ja :p Cirneco är inte helt tysta, men jag har nog aldrig träffat någon hund (oavsett rasgrupp) som varit lika högljudda som faraohundar. Men vill du ha en tyst hund så är nog vinthundarna ett bättre val.

Varför liten hund? :) Med större hundar får du betydligt mer att välja på (tex vinthundarna), och det är lättare att hitta kattlika hundar som ändå är enkla att testa diverse hundsporter med för skojs skull.

Basenji som nämnts är nog bästa alternativet annars, även om man får vara beredd på att de också kan låta en del. Italienare skulle jag inte rekommendera med tanke på hälsoläget.
Asså egentligen har jag ingenting emot större hundar, och min kille saknar att ha en stor fet greyhound under täcket på natten :grin:

Tänker mest praktiskt. Mindre mat (läs: pengar), mindre bäddar, tar mindre plats i kollektivtrafiken (har fortfarande ingen bil :angel:). Dessutom bor jag på andra sidan landet från resten av familjen så på sina stunder blir det ganska mycket pendlande fram och tillbaka. Det var så mycket skönare att åka 4 timmars tågresa med min lillplutt i knät, än min släkting som fick boka plats med bord för gigantohunden fick inte plats annars!!

Men ja, jag tänker ju mest i förväg nu :) man vet ju aldrig, kanske flyttar vi upp mot Stockholm igen 2024. Då hade jag inte sagt nej till en släthårig saluki… (om de hade passat mig alltså)
 
En uppfödarkollega hade såna förut och det verkar vara lite mer vanligt med knepig mentslitet än jag personligen tycker är ok och att få exemplar går att ha lösa pga hög jaktlust.

Spiken i den raskistan -för mig- är dock förekomsten av PGSD.
Hög jaktlust var ju dock inget problem för TS.
De jag träffat har varit trevliga med människor men vissa har haft rädslor av olika art.
 
Jag tänkte på Shiba när jag lästa.

Den lilla erfarenhet jag har av basenji är att de låter massor även om de inte kan skälla. När jag jobbade på hunddagis hade vi en där och jag har aldrig hört en hund skrika så som han gjorde. Han skrek alltså inte av smärta eller nått sånt utan det kunde vara när han var uttråkad, när han tyckte det var dags att gå hem eller när nått inte passade enligt honom. Aldrig hört ett liknande ljud tror jag, det lät otroligt högt.
Personligen störs jag inte av skällande eller ljud, men det är nog bäst att ha i åtanke för mina grannars skull… :rofl:
 
@tuaphua
Därav bubblare..
Sen verkar ju ts uppskatta sin förra hund som var galet kärleksfull och ville ha närkontakt 24/7 som hon skriver.
Det får jag inte heller ihop med kattlik, mina katter har iallafall endast varit keliga när det passat dem.
 
Vet inte hur kattlik rasen är och den är numerärt liten i Sverige men American Hairless Terrier kanske skulle kunna vara något att titta närmare på! Tänkte på att du nämnde just det hårlösa tidigare.

De ska ha en monter på hundmässan iår :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp