Bolla ras för skojs skull?

När jag träffar vinthundar så tycker jag att det känns som att dom är långt borta i sina egna tankar och att man som människa knappt existerar, det känns svårt att få kontakt. Men jag har å andra sidan Border Collie och det är alltid någon som stirrar på mig och försöker lista ut vad jag vill 24 timmar per dygn, så jag är nog färgad av det. 😅
Mina bc killar ligger där de ligger utom när de ska hålla på våldsgosa med en, nåt stirrande upplever jag inte. Möjligen om de är lite rastlösa och uttråkade men för det mesta ligger de som klubbade sälar här hemma..
När dom "on" på så är dom väldigt on, när dom är off så är dom väldigt off 😅..

Stirriga? 😁
20231116_115907.jpg
 
Mina bc killar ligger där de ligger utom när de ska hålla på våldsgosa med en, nåt stirrande upplever jag inte. Möjligen om de är lite rastlösa och uttråkade men för det mesta ligger de som klubbade sälar här hemma..
När dom "on" på så är dom väldigt on, när dom är off så är dom väldigt off 😅..

Stirriga? 😁
Visa bifogad fil 132137
Det är väl mest om jag går runt eller gör något som jag vet att dom tittar på mig. :laugh: Inte så att dom följer efter eller ens lyfter huvudet men plirar på mig gör dom. Upplever det absolut inte som stirrigt utan som att dom vill varat till lags om jag säger något.
 
Det är väl mest om jag går runt eller gör något som jag vet att dom tittar på mig. :laugh: Inte så att dom följer efter eller ens lyfter huvudet men plirar på mig gör dom. Upplever det absolut inte som stirrigt utan som att dom vill varat till lags om jag säger något.
Aha, okej. Här beror det på vad de har gjort, lite utvilade hundar kan kolla läget eller hänga på ibland men när de kört ett träningspass så är det knappt att de vaknar när jag ropar namnet. Spock sover väldigt tungt efter fårhagen och jag börjar ofta leta efter honom för ibland har jag ju råkat stänga in honom men oftast så har han bara inte hunnit vakna när jag ropar..
 
Aha, okej. Här beror det på vad de har gjort, lite utvilade hundar kan kolla läget eller hänga på ibland men när de kört ett träningspass så är det knappt att de vaknar när jag ropar namnet. Spock sover väldigt tungt efter fårhagen och jag börjar ofta leta efter honom för ibland har jag ju råkat stänga in honom men oftast så har han bara inte hunnit vakna när jag ropar..
Tror nog att Bog aldrig har sovit tungt. :laugh: Men han har ju inte fått jobba mer än något litet pass i fårhagen/springa av sig ute/lydnad/spår blir nog skillnad när han är vuxen och kan jobba på riktigt.
 
Om något har de minst gosiga hundarna jag känt varit vallhundar! De föredrog lite klapp på huvudet ibland och sov hellre på mattan än i sängen (mycket päls kanske?) Så det är nog väldigt individuellt också.
Nu tänker du vallhund =bc? Jag har fem pumi, som ju är en ungersk vallhund, och de vill gärna ligga i sängen, så nära som möjligt. Ligger ofta i knäet i soffan 🥰
Utöver det är de skälliga, energiska, tokiga och alldeles underbara 💖 (och naturligtvis vilar de mellan rycken 😜)
 
Wallan är übergosig men hon är vaken och allert på ett helt annat vis. Hon är konstant glad, nyfiken och tycker livet är ett äventyr.
Frasse, nja, han letar upp mysigaste sovplatsen och vill stanna där.
Dvärgschanuzern jag lånade, hon var som någon blandning av dina två. Glad och pigg på äventyr (när det var på hennes sätt), men älskade att spendera kvällarna ihoprullad i mitt knä :heart Herregud så jag saknar den lilla hunden. Hon var så oerhört rolig! Och för mig, en dröm att träna med, vilket var lite kul, för matte hade lånat ut henne till många andra som pluggade på samma hundgymnasium som mig och det brukade aldrig gå jättebra. Hon var tydligen lite blyg mot de flesta. Men jag behandlade väl henne som en vinthund och det blev succé :p
 
Och där blev Frasse 110% katt! :eek:

Jag har även träffat på en hel del katter med stark integritet som flygit i häderna omedelbart om man försökte klappa. Min Prylen var en sån katt. Skttråkig. Han låg bara på soffan och var fet och sur.
I det här vädret känner jag mig 1:1 med Prylen :arghh:

Jag är ledsen att inte bara kunna skrika: PODENGO PORTUGUSE PEQUENO! Klockrent

Det är små raser och ojämna. Min är ett litet vilt djur från skogen - med den blandning av försiktighet och dådkraft som kommer med det (exempel gömmer sig när jag dammsuger, men så en natt vaknar jag av ett hiskeligt oljud, då har odjuret dragit fram och omkull dammsugaren och pissat på den :rage:) Han hänger med på det mesta och vi har provat viltspår, bruksspår, nosework/specialsök, personsök, agility, hoopers och lure coursing/släphare. Han gillar att gå ut och äta, hänger med på AW, besöker demensboende, åker kommunalt, åker med på semesterresor... Vill inte bli klappad av främmande, men älskar att ligga nära och bara chilla.

Han väger runt 6 kg, så han är stor för att vara liten. Slät teflonpäls, som dock inte värmer jättebra.

Hade han varit frisk hade han varit min drömhund. Eller kanske en av mina drömhundar. Liksom med schäferprinsessan som jag hade, så kommer jag på mig själv att vara tacksam över honom flera gånger om dagen. Men han är ett hackigt måndags-ex.
Har träffat en PPLP (herregud vilket namn) och den var faktiskt galet glad i att hälsa på mig, trots att jag bara var någon random. Matte var imponerad att jag visste rasen :) men ja, har hört att det varierar mycket och att det kan vara svårt att få tag på en bra. Jag sitter och läser på om PGSD nu.

Skriver ner alla raser som nämns i tråden oavsett vad jag tycker eller tänker om dem i nuläget, så har jag en bra lista på raser som jag ska försöka få lite tid med på mässor och utställningar och sådär :up: så uppskattar alla tips
 
I det här vädret känner jag mig 1:1 med Prylen :arghh:


Har träffat en PPLP (herregud vilket namn) och den var faktiskt galet glad i att hälsa på mig, trots att jag bara var någon random. Matte var imponerad att jag visste rasen :) men ja, har hört att det varierar mycket och att det kan vara svårt att få tag på en bra. Jag sitter och läser på om PGSD nu.

Skriver ner alla raser som nämns i tråden oavsett vad jag tycker eller tänker om dem i nuläget, så har jag en bra lista på raser som jag ska försöka få lite tid med på mässor och utställningar och sådär :up: så uppskattar alla tips
Prylen var väldigt älskad för den han var 😊
 
Nyfiken fråga, om nu blivande sambon är whippetfantast och du gillar vinthundar, varför inte en lite mindre Whippet? :) nu kanske dom inte kommer ner i 4-9 kg eller vad det var du skrev i trådstarten, men är väl inte omöjligt att hitta nån runt 10-11 kg?
Redan runt 10 kg börjar det kännas som en jättestor hund för mig :o men jag vet ju att det är jag som är lite orimlig. Min förra var runt 4-5 kg, liten men inte sådär liten att man blir orolig. Men det finns så få raser i den viktklassen med utstrålingen jag gillar. Vet att ingen ras är perfekt, så jag kommer ju tvingas tumma på någonting till slut… Så ja, försöker att ha ett öppet sinne.

Sen vet jag inte hur ”korrekt” det är att försöka få tag på en ovanligt liten individ i en ras, hur en uppfödare hade reagerat om man sa det. Speciellt whippets tycker jag brukar vara överdrivet stora snarare än små!
 
Själv föredrar jag kattlika hundar, för då har jag fördelarna av en katt, men har promenadsällskap :D
Jag som funderat på att inte ha fler katter har istället funderat på att skaffa en katt i hundkropp, av just den anledningen du nämner. Samtidigt vill jag gärna ha en hund med mycket will to please. Två hundar är ett måste med andra ord! :D
 
Redan runt 10 kg börjar det kännas som en jättestor hund för mig :o men jag vet ju att det är jag som är lite orimlig. Min förra var runt 4-5 kg, liten men inte sådär liten att man blir orolig. Men det finns så få raser i den viktklassen med utstrålingen jag gillar. Vet att ingen ras är perfekt, så jag kommer ju tvingas tumma på någonting till slut… Så ja, försöker att ha ett öppet sinne.

Sen vet jag inte hur ”korrekt” det är att försöka få tag på en ovanligt liten individ i en ras, hur en uppfödare hade reagerat om man sa det. Speciellt whippets tycker jag brukar vara överdrivet stora snarare än små!
Ja rasen verkar ju tyvärr gå åt det större hållet, men finns ju mindre individer med :) Tilda och en kullbror är tex lika "stora", ca 12 kg, så han är ju liten för att vara hane. Min systers whippa väger ca 11,4 kg. Tänker att det borde gå och hålla lite koll på om några mindre Whippets paras, borde ju vara större chans att valparna inte blir överdrivet stora då, än om tiken väger 17 kg och ha en 20 liksom 😅
 
Jag som funderat på att inte ha fler katter har istället funderat på att skaffa en katt i hundkropp, av just den anledningen du nämner. Samtidigt vill jag gärna ha en hund med mycket will to please. Två hundar är ett måste med andra ord! :D
Eller så skaffar du en Dvärgschnauzer från en av alla de uppfödare som tar fram mer arbetande DS. Då får du både myspysig soffpotatis och piggelin träningskompis i ett 😊
 
Hur är det med whippet av racinglinjer, de är väl ofta mindre? Lure coursing var ju ett intresseområde. Det fanns en användare förr som höll på med whippetrace, men jag hittar inte hen nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp