Bomändring - prestige - jaguar - röösli

HannaZ

Trådstartare
Vilka av dessa har ändringsbar bom. Var gör man det. Vem saluför dessa modeller i Sverige (gärna skåne)?

Hur är de i kanalen? Har sett att vissa äldre röösli tex är rätt smala i kanalen.

Denna eviga sadelångest...

Tacksam för tips!

Sv: Bomändring - prestige - jaguar - röösli

Har en Jaguar och den är ändringsbar i bommen. Man måste dock skicka iväg den för att få den ändrad. Kanalen är bred och fin på min Jaguar men den är inte superbred. Kan gissa att den är ca 6-7 cm på smalaste stället.

Prestige har det också. Där är kanalen mkt bred.

Prestige finns överallt, om inte så finns det massor beg.

Provade en stallkompis jaguar idag och den funkade bra.
Ska beställa hem en begagnad på prov. Känns bra att veta att bomen är ändringsbar. Ordnar man det genom generalagenten?

//Hanna

Pratat med sadeldoktorn och fick då veta att det enbart är sadlar sålda i sverige som han kan göra ändringr i.

För att garantierna ska gälla måste bomändringar etc utföras av den som sålt sadeln (det land den sålts i).

Jag hade planerat att ta hem en sadel på prov från ett annat ställe men enl Sadeldoktorn så tar de sina sadlar från Tyskland främst.

Så nu sitter jag här och funderar igen. Ska kontakta säljstället och höra vad de säger.

Tillägg... Tror förresten att det gällde sadlar sålda i Norden (eftersom han är genealaget för Norden).

Har hittat en Jaguar XKC med buffleskinn, bra skick och som är såld genom generalagenten så ja valde att ta hem den på prov.

Håller tummarna för att det inte skiljer så mkt mellan denna sadel och den jag provred igår.

Nån som ändrat bomvidd på sin Jaguar? Blev det som ni hade tänkt er?

Puttar...

Och lite nya frågor.

Hur funkar det att ändra bomvidden i jaguar? Har läst nånstans att man "spänner" om dem? Nån som vet vad det kostar?

Åsikter om jaguar, för- och nackdelar?

Provred en jaguar xjs deep hoppsadel idag. Alltid lite ovant att komma upp i en ny sadel, men hästen verkade verkligen gilla den.

hrmm. mysko.:confused: jag känner flera som har sålt sina Jaguarsadlar för att hästarna breddat sig och de har haft stora problem att hitta passande sadlar sen (som de tycker är lika sköna) Undrar varför de sålt öht om det går att ändra vidden?? Vet inte alla återförsäljare om att vidden går att ändra tro?

Jaguars x-vida bommar är väldigt smala, kanske därför de har bytt (för att det inte går att vidga dem mer).

Skickade in min Jaguar för ändring av bommen. Ville att den skulle breddas för att passa lite bättre till min superbreda islandhäst. SKickade med en mankmall.
Han som skulle ändra den ringde tillbaka när han fått sadeln och frågade om min hästs rygg verkligen var sååå bred. Det var den vidaste mankmall han sett. Och ja, min häst har en väldigt bred rygg.
Han visste inte om han kunde vidga sadeln så pass mycket men han skulle göra så gott han kunde.
Fick sadeln igår och gissa om den var vid, rättare sagt supervid.
Låg perfekt på min breda häst:laugh:

hur blev det med profilen då, blev den inte extremt svängd också?
vem vidgade den förresten? russdog?

Profilen är den samma på bommen. Det var Jimmy som gjorde det (generalagenten).

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 840
Senast: super
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31