bombnedslag i boxen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lill_flesky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 590
L

lill_flesky

Det ser nästan ut så faktiskt när jag kommer på morgonen till hästen ;) Nej men en jäkla massa hö drar on runt i boxen iaf, idag räknade jag till nästan 2,5 kg som hon hade dragit runt! Blir ju inte bara jobbigt att mocka utan också oekonomiskt.

Finns det något bra alternativ till hönät/höpåse, för det vill jag inte använda. Fodralett ser ju jäkligt smart ut, men kostar säkert en hel del också, någon som vet?

Andra förslag?

Sv: bombnedslag i boxen?

Vi har en höhäck åt ena hästen som är expert på o släpa runt höet i boxen. En i nät/galler som sitter snett mot väggen. Eftersom hästen är stabil och inte klättrar i saker satte vi den lite lägre så hon kan stå med huvudet iaf rakt fram och äta.

får hon inte för mycke hö då?
min häst drog runt allt som hon inte åt upp så testa o ge lite mindre och sen va de bara lite hö kvar så de räckte precis.
eftersom de e lite onödigt o ge för mycke när dom inte äter upp de endå.

Min unghäst är precis lika dan, även om hennes höranson är lagom drar hon runt hälften av det ändå. Det ska nu skruvas upp en rostfri höhäck på väggen. Båda mina hästar + mammas 4 åring drar runt höet. Prova en höhäck, funkar jättebra.

Höhäck har jag också funderat på, men hellst vill jag att hon ska kunna stå naturligt och äta.

Mitrolle skrev:
Vi har en höhäck åt ena hästen som är expert på o släpa runt höet i boxen. En i nät/galler som sitter snett mot väggen. Eftersom hästen är stabil och inte klättrar i saker satte vi den lite lägre så hon kan stå med huvudet iaf rakt fram och äta.

har samma som du. Hästen sticker frambenet i höet om den får från golvet och drar in hela givan under magen, sen stampar han på det och skitar ner det och står sen hungrig och glor och vill inte äta det. Han gjorde så KONSTANT. Fick tipset också att skaffa en höhäck och sätta den lågt. Förutsätter ju att man har en häst som inte klättrar i boxen osv, vilket min inte gör. Så häcken sitter i krubb höjd och han kan äta i lägre vinkel. funkar jättebra, och man slösar inget hö - är nöjd med lösningen!

Hej! :)
Vart finns det lämpliga höhäckar at köpa till häst? De jag har funnit har i mitt tycke verkat att vara för små! Jag tar tacksamt emot tips från alla som vet något! :bow:
Jag vill att våran tjej ska kunna ha fri tillgång på grovfoder men, har då stött på samma problem med en massa hö utspritt i boxen, det blir så tråkigt att mocka och oekonomiskt som någon annan skrev!
Mvh. Camilla

Hade samma problem med min häst, eftersom han har i princip fri tillgång till hö under natten så drar han gärna runt det. Bad stallägarna om de kunde fixa en höhäck och dagen efter hade de ställt in en "vattenbajla" En sån man har i hagen. Vi lägger i höet däri och det funkar faktiskt! Hade inte själv kommit på en så smart och enkel lösning. Nu har ju min häst en enormt stor box så det får lätt plats en tunna.

Fodralatt kostar ca 1100kr.

Varför inte ett hönät?
Jag vet fler som har småmaskiga hönät till sina hästar och det har funkat utmärkt.
Hästarna drar inte runt fodret, och de har någonting att göra under en lång tid.
Lillhästen i Stav har billiga småmaskiga nät. www.lillhastenistav.se under "Aktuellt".
Har själv tänkt beställa sådant därifrån.

Testa att gränsa av ett hörn med en skiva el likn. o lägg höet där i :idea:

Hej! :)
Har du något tips vart jag finner Fodralätt? Jag har sökt och hittar ingen hemsida där jag kan få information.
Mvh. Camilla

Min hö häck är från Jaba och rymmer minst 5-6 kg hö om man proppar den full.

problemet med hönät tycker jag äratt det måste hängas så högt att hästen får en onaturlig ätvinkel, hängs det lägre är ju risken överhängande att den fastnar... dessutom gillar jag inte hö nät i kollektiv stall för det är jobbigt när olika folk ska hänga hönätet "rätt" = ökad risk att det hängs fel och det blir skador som följd.

sista anledningen är att jag tycker det är oerhört baltigt och krångligt att använda nät, stå och proppa i höet osv...

OK, det jag tänkte med näten var dock att de med små maskor i inte borde medföra spec. stor skaderisk eftersom det då är svårare för hästen att fastna i. Sedan kan man sätta en platta med karbinhake (finns ex. på Hööks, Granngården osv.) som går lätt att fästa nätet i.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 589
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 671
Senast: Ajda
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 072
Senast: Lager
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 306
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V