Bomfråga?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 619
I

indigo95

Är inte så insatt i det där med sadlar men har hittat en som verkar passa men nu till frågan, Det är en sadel med vid bom och den är vid fram men inte i hela kanalen utan den smalnar av bakåt. Hur påverkar detta hästen?? Som sagt den verkar ligga bra fram den glappar inte och ligger still men på mina andra sadlar har kanalen varit jämn bred under hela sadeln???:confused: :confused:

Sv: Bomfråga?????

Jag har märkt att på äldre sadlar är det vanligt att kanalen smalnar av ordentligt. Sålänge kanalen inte är smalare än tre fingrar på smalaste stället så är det ingen fara!

Sv: Bomfråga?????

Är kanalen smal riskerar den att komma åt ryggraden allt för lätt.

Tre fingrar är minimum för mig. Om jag mäter på hästen (som är kraftig för att vara fullblod) behöver han minst fyra fingrar (och jag har inga klena fingrar!) för att sadeln inte ska hamna mot ryggraden.

Gå ut och se hur mycket plats din häst behöver, det varierar från häst till häst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka