bomfri/bladsadel

skogsflicka

Trådstartare
Jag har försökt söka men hittar inget svar på min fråga.

1. Vad är det för skillnad mellan en bladsadel och en bomfri?
2. Vilken rekomenderar/använder ni er av?
 
1. Vad är det för skillnad mellan en bladsadel och en bomfri?
En bomfri sadel är som en sadel som man har tagit ut den hårda stålbommen/träbommen ur. Det finns ett antal bomlösa sadlar på marknaden, bl a Torsion, Fitform och Ansûr.
En bladsadel är t ex en Westersadel, istället för bossor så har den blad som vilar mot ryggen på hästen. Exempel på bladsadel är bl a Hector och Montsegur.
2. Vilken rekomenderar/använder ni er av?
Ännu använder jag mig inte av någon, har heller inte provat någon, men under sommaren ska jag kika närmare på Torsion, som är en bomlös sadel.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej !
Jag har provat både bomlöst och bladsadel ( jag har en Montsegur själv ) och bägge är kanon .Skillnaden är väl att en bomlös fördelar inte ryttarens vikt på samma sätt som en bladsadel , en bladsadel har ju den fördelen att ryttarens vikt fördelas över en mycket större yta än om man hade en engelsk sadel. Kan också tillägga att man utan problem kan rida dressyr i bägge men att ingen av dem är speciellt bra att hoppa i. Min förra häst föredrog en bladsadel före en dressyrsadel , det blev en otrolig skillnad på hästen.
Är du intresserad av min Montsegur så kan du pm:a mig , den är nämligen till salu nu när jag bytt häst.
 
Är intresserad av din Montsegur om den finns kvar och har vid bomvidd.
MVH
Kicki
 
Fördelen med en bomlös sadel är att den passar i stort sett alla hästar!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Är det någon som har tips på uppfödare till tamråttor? Vi vill köpa 2 st men jag tycker det är svårt att hitta aktiva uppfödare, fick en...
Svar
2
· Visningar
675
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 395
Senast: förvirrad
·
Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
426
Senast: MiaMia
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
527
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp