Bomfri sadel ?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Sentir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 809
S

Sentir

Jag undrar om en bomfri sadel är bra om hästen är omusklad.
Har hört att hästen ska vara välmusklad innan, men hörde inte mycket mera. Någon som vet, jag går i tankar om att köpa en till isisen min.
Och en fråga till, kan en bomlös skada på något sätt?
om den är förstor/förliten, kan en bomlös ligga fel(om man använder en gnutta förnuft och inte lägger sadeln på rumpan dvs.;))

Sv: Bomfri sadel ?

Det finns ju många olika bomlösa. Allt från dom som är "platta" under och måste ha en specialpad för att få kanal för ryggraden till dom som ser ut som "vanliga" sadlar med kanal och allt. Är enormt stor skillnad i hur dom är att rida i osv. Fundera gärna på vad du vill ha ut av sadeln osv så du vet vilken typ du vill ha. Blir lättare att svara då

För övrigt så är väl det viktigaste just att ryggraden går fri, även en mindre musklad häst kan gå i bomlös (fördelen är att sadeln "hänger med" när hästen musklar sig och breddar) men som sagt är det viktigt att kanalen lyckas hålla ryggraden fri. Så bör man väl inte hoppa med bomlös eftersom dom inte fördelar trycket riktgit lika väl som en välsittande bomsadel

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 123
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 960
Senast: caballus
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 883
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V