Bomhållare av enkel typ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Angel_23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 514
A

Angel_23

Har fixat virke och allt som behövs för att snickra och såga till hinderstöd. Men nu till nästa problem, hur gör man enkla lösningar på bomhållare till stöden?
Någon med ritning?
Kanske ska tillägga att själva hinderstödsdelen är ca 10 cm bred och 5 cm tjock. Funderar på att borra hål, två och två bredvid varandra, och sedan använda oss av flyttbara "träpluggar" som man bara lägger bommen på, så den vilar som i en rundad plats. Vad tror ni om det?

Sv: Bomhållare av enkel typ?

jag tror att träpluggarna ryker åt helvete såfort det blir ett nerslag.. isf bör ni ha en hel jättehink med träpluggar.. samt att när det är fuktigt ute sväller träpluggen, när det är torrt krymper dem och ramlar ur..
gör stöden dubbelt så tjocka (virke finns nog inte i bredden 100 mm utan i 95 mm, har bara sett sånt) sätt virket dubbelt (stadigade stöd) och köp riktiga hinderskållor.. det lönar sig i längden och blir inte lika krångligt..

Nja, man kan ju alltid ta in träpluggen. Och jag tänkte inte att de skulle vara speciellt små :smirk:
Har ju sett skräckexempel på folk som har två spikar sittandes permanent men det vägrar vi!

Och har kollat runt lite på olika bomskållor/hållare och den billigaste var för runda stöd men dock den bästa och kostade 20 exkl. moms. Den dyraste som skulle kunnat passa kostar 95 exkl. moms och då kan man nästan lika gärna köpa hinder där skållorna var billiga. Vi har inte den ekonomin att lägga ut i runda slängar 95+moms+frakt och dessutom runt 14-18 stycken av det priset :crazy:

Jaja, det ordnar sig nog, kanske någon som kommer med något bra förslag. Kanske ska fråga någon järnhandel om lite hjälp.

Börjes bla (även Hööks) har skållor till fyrkants stöd för under 25:-/st lönar sig att köpa riktiga skållor värdelöst med alla olika hemmakonstruktioner.

Bomhållare till rund?
Vart hittade du dom? :idea:

gylle skrev:
Börjes bla (även Hööks) har skållor till fyrkants stöd för under 25:-/st lönar sig att köpa riktiga skållor värdelöst med alla olika hemmakonstruktioner.

Kollade Hööks igår och var även in i butiken idag men hittade inga. Har du någon länk om de finns via det?

Ska kolla Börjes också nu..

tackar

fasen hittade inget på börjes heller..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har beställt från böörjes. Byggde hindrena själv men köpte hållarna. Till några hade vi samma virke som du(5x10cm), spikade då ihop två stycken så blev det lite stadigare.

alisson skrev:
Jag har beställt från böörjes. Byggde hindrena själv men köpte hållarna. Till några hade vi samma virke som du(5x10cm), spikade då ihop två stycken så blev det lite stadigare.

Finns de skållorna på bild på Börjes hemsida? Kan du länka isf?

Jag som gillar att spika o greja fixade en hög skållor förr om åren...Kanske inte direkt säkraste varianten men fungerade iaf.
Gjorde såhär: på "baksidan" av hinderstöden spikade jag i en rad märlor på de höjder där jag ville ha bomhållarna, uppifrån och ner.
Sedan sågade jag till rejäla klossar av virke lika brett som hinderstöden, till mina stöd blev klossarna ca längd 15cm,bredd 10 och höjd 10. På kortsidorna smackade jag i en märla på var sida som fick sticka ut lite grand, sedan tog jag stämjärn och fasade ur skållan lite på överkanten s a s. Till sist knöt jag i balgarn i lagom längd mellan märlorna på klossen och trädde den på stödet, där märlan på baksidan av stöden fungerade som upphängning..voila så har man billiga,flyttbara bomskållor. Sen norpar man allt vad färg heter som släten spar lite här o var så har man sedan en himla tjusig hinderpark. (Ända tills ngn vänlig själ snodde en del av det :mad: )
Nin

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka