Bukefalos 28 år!

Bomlös att tävla i?

Gry

Trådstartare
Min väninna måste köpa ny sadel till sin isis. Han har kort anläggningsyta och svängd rygg. Och helst ska man få tävla i den. Och inte föör dyr. Var ska man börja leta?

Sensation är tyvärr för dyr :-(
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Masterback kanske? Topreiters dyna? Gillar båda och har legat på min korta dam.
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Nu fördelas ju visserligen trycket efter var ryttaren sitter, men jag kan inte påstå att top reitern passar på korta anläggningsytor!
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Åsikten om den saken går isär, samma sak huruvida längden på sadeln är viktig eller ej när sadeln är bomlös.
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Jag kan rekomendera Karlslund Kontakt. Jag vet tyvärr inte hur den är på en svängd rygg, men det borde de på Ag*rsta veta. :)
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Jag tycker att dagens bomlösa islandshästsadlar ser ut som slagskepp. Själv har jag en lite äldre Diddi-dyna, den är underbar och nätt och man får tävla i den. Passar alla typer av hästar och ryggar.
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Tycker Diddidynan kan vara besvärlig om man inte har riktigt bra sits. I alla fall så vet jag att de nyare gärna ger en lite stolsits om man inte är vaksam. Jag är iofs kort, kanske funkar bättre med nån längre i sadeln :)
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Startrekk island kan man ju ibland se beg. den är jag själv lite nyfiken på till en av mina hästar.
Är det ingen här som provat den och kan säg något om hur den är?
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Stallkompisen har en st island, om hon inte har sålt den nu. Jag tycker den är helt ok, dock är knästöden väldigt långt fram, även i dressagen. Vet inte hur de har tänkt sig där.

Ganska kort sadel annars, hade nog blivit ännu kortare om de hade haft mer normalt förhållande mellan sits och kåpa/knästöd. Jag tror i och för sig att det går att fylla ut knästöden hos en sadelmakare om man vill.
 
Sv: Bomlös att tävla i?

Jag använde en startrekk island i 2-3 år på min häst.. Jag köpte henne då hon var 5 år så jag ansåg då att i bomlös kan hennes muskler växa fritt och järnet i framvalvet kan bytas ut. Sadeln var jätteskön att sitta i, jag gillade knästöden, hade storlek 16. Nu har jag visserligen sålt den och köpt en bomsadel med lite mera stöd för hon har svårt med tölten. Men kan varmt rekommendera en startrekk island :) har även provat dressage modellen men den hade allt för högt bakvalv till mig så min svankrygg blev bara svankigare, slapp inte att sitta ner på samma sätt i den sadeln. Island modellen låg även bra på min häst som är hög bak, den hölldes bra på plats också men då vintern kom och hon blev lite rundare fick man dra den bakåt ibland under ridturen :P
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 359
Senast: iNHALE
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: Fiorano
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp