Bukefalos 28 år!

Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

Nea_

Trådstartare
Hej på er!

Efter letande och letande och grå hår på sadelutprovaren så har jag gett upp att hitta en bomsadel till min arab. Han har bred manke och en ganska rejäl sådan i jämförelse med de araber jag sett...till råga på allt är manken lång, lätt svängd rygg men kort anläggningsyta...
Kan ni hjälpa mig med tips på bomlösa sadlar vore jag tacksam, gärna bilder också! :p.

Köpte en startrekk dressage 2009 men den är för lång och för rak och järn xxvid är för litet så den ska jag nu sälja iväg, någon som är sugen? :D

Han har nu h*öks bruna bomlösa och han stormtrivs med den...jag är medveten om att det är en B-sadel så jag har varit extremt noga med att ha en tjock och rejäl padd och han bygger muskler så det frodas och är mycket nöjd...han visar direkt då saker och ting inte är bra hehe så denna är godkänd av hans kungliga höghet. Men den vill på att glida något bakåt och det är minimalt med utrymme mellan hans manke och sadeln...får bara in något finger så det känns inte hundra med denna sadel.

Är grymt sugen på en B*refoot London men de är väl samma kring manken och ganska långa? B*refoot Lexington har sadelgjordstropparna så långt fram och då glider sadlarna bara bak på honom så den är bara att glömma. Freeform?

Som sagt tips mottages varmt!

Kram till er alla hästmänniskor!:bump:
 
Sv: Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

Har hästar med snarlik exteriör även om de är kallblod. Har provat mycket och varit nöjd med mycket men har stannat vid Masterbacks sadlar som hittills fungerat bäst på mina hästar.
Har både allround och dressyr med löstagbara paneler. Du kan då välja vilken modell som passar bäst, MB har t ex paneler som är lite högre fram för att höja över manken.
Ett gott råd är att välja en allroundinfästning av gjorden, även om du skulle köpa en dressyrsadel (går att få). På så vis ligger sadeln helt still i kombination med paneler i mocka. Många bomlösa sadlar har en tendens att glida om de inte spänns in hårt.
pm:a gärna för bilder
Sessiagh
 
Sv: Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

En sadel glider bara i sidled om du som ryttare är sned och obalanserad!
Att sadeln är bomlös har inget med det att göra.
 
Sv: Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

Snälla du, har du någonsin försökt rida en klotrund tinker utan manke med en bomlös sadel med pad?
Fasiken, alla mina vänner som ridit henne bomlöst måste ju vara helt sneda då! Även de som tävlar högre klasser.

Har du inte ridit en klotrund tinker i bomlöst ska du inte komma med påståenden som inte grundar sig på egen erfarenhet.

MB glider inte (men där använder man sig heller inte av en pad). Många med extremt runda hästar har problem med att sadeln glider sidledes och då kan lösningen med en allroundinfästning hjälpa.
Det behöver inte alltid vara ryttarens fel, en sned häst kan också få en sadel att flytta på sig sidledes.
/irriterad Sessiagh
 
Sv: Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

Då kan jag faktiskt kontra med att Ja, det har jag faktiskt! Men min häst vara en klotrund arab utan manke som var så pass bred att det inte fanns bomsadlar som passade. Sadlar som han reds med var Torsion och Sportsaddle, båda 2 breda sadlar med paddar.

Är man rak så glider inte sadeln, hur skulle den kunna göra det? Tänk nu själv helt logiskt, om man hänger 2 vikter i ett snöre som hänger över nåt och vikterna väger lika mkt så hänger den bra där. Väger däremot den ena mer än den andra så glider allt och allt går åt skogen! Samma princip på hästen.

Om hästen är sned så får man ju börja fråga sig varför (hästen måste vara rejält sned för att sadeln ska glida hela vägen).

Jag har ridit distans med helt lös sadelgjord, man kunde alltså ställa sig framför och kika mellan sadelgjorden och magen. Inga som helst problem alls!
Så tro mig, jag vet att det beror inte på sadeln!

Men är man van vid bomsadel så glider sadeln ofta när man provar bomlöst. Med bomsadlar tar ju ofta bommen emot, men det betyder ju inte att det är bättre för hästen. Skillnaden är att med bomlöst så upptäcker man det lättare, iomed att hela sadeln glider, och kan lättare göra något åt det eftersom man väldigt snabbt får kvitto på att man gör rätt.

Anta inte att folk inte har erfarenhet! Jag har ridit många mil i den här typen av sadlar, och aldrig haft några problem, om vi räknar bort första invänjningsperioden.
 
Sv: Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

Håller med, om en bomlös glider så berror det på ryttaren eller att den inte passar för hästen. En bomlös behöver ju passas in lika väl som en med bom. Har haft klotrund rygg på förra hästen och han provade nog 5-6 olika bomlösa modeller och de som inte passade gled de andra satt kvar även med lösare gjord.

Så glider den så skulle jag rekomendera en annan sadel eller koll av sig själv.

------------------------

TS

Efter 30 talet sadlar inom loppet av 6 månader så hittade jag en bomsadel som passade den rygg du beskriver, i två månader! Efter det så har jag gett upp bomsadlar. Känner att det är nog bara att gilla läget helt enkelt och tänka om.

Var inne på en ST dressyr, men de är ju megastora, så jag testade på vinst eller förlust en Espaniola (deras K5 är ca 115 grader +) som också är förs stor för mig, men den låg kanon på ponnyn. Så nu har jag en Espaniola och en Hidalgo dressyr som är riktigt kort.

Skulle också rekomendera att kolla på Masterback (även om jag tycker att de har överpris för kvaliteén) och Barefoot. Barefoot(S0 är ca 49cm) har utrymme för mankar men troligen så kan du inte ha något framvalv i för att få till bredden och då kan det ju bli tight.

Rygg
30074281.jpg


Espaniola S1K4

29154366.jpg


29154358.jpg


Hidalgo fasta paneler

29851229.jpg


29846669.jpg


Denna har inget framvalv så den vidgar sig en del när man sätter sig i den, så den är inte lämpad för stora manker med fasta paneler i utan då behövs flyttbara.
 
Senast ändrad:
Sv: Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

Rygg

12128542.jpg


Barefoot London S0

Vidaste fasta pommeln Barefoot har

12128536.jpg


med mjuk stoppning utan pad

12128541.jpg


12560543.jpg


Cheyenne S0

8383141.jpg
 
Sv: Bomlös sadel till kort rygg med en del manke, lätt svängd

Hej på er!

Hästen har varit skadad så jag har legat lågt med sadelletandet och nästan glömt min tråd.

Tror det blir en barefoot london för grabben och mig... men frågan är om jag ska ha s0 eller s1?? Det står ju på försäljarens sida att s1 är för de med byxa till 40. Jag har 38-40 väger 58-59 kg...är 174 cm lång... Ryms jag i en s0? Låter ju som den blir liten?

Ser att några skrivit om glidande sadlar och ryttarens fel, min sadel glider bakåt och inte sidled och det gör typ alla sadlar på honom.... sidled rör de sig inte ett dugg men det ni skrev om glidande sadlar i sidled kanske inte var riktat till mig? Sitter rakt i sadln så jag är nog oskyldig till att den glider bak..
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Aifos
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
800
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 847
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp