Bomlös sadel?

YorkWann

Trådstartare
Går de verkligen att använda på alla hästar? Ni som har det, vad tycker ni? Fördelar och nackdelar?

Mycket tacksam för svar!
 
Alla hästar passar inte att gå med bomlös sadel, men de flesta gör det!

Ett tips är att söka på forumet så får du upp hur många sidor som helst om bomlösa sadlar. :idea:
 
När du ändå tar upp ämnet bomlösa sadlar, undrar jag vilket som är det bästa valet.

Är det Torsions Cordura (stavning?)
eller Barefoot/Cheyenne?

Vilken är bäst i kvalitet?
 
Jag har en Sportsaddle, & har haft en Torsion Trekking. Mitt arabsto kunde inte ha ( fick grymt ont i ryggen) av Torsionsadlen, men det funkar nästintill problemfritt med Sportsaddlen. Det ultimata för henne är dock att ridas med vår westernsadel, då mår ryggen absolut bäst.
Hon har lång & lite dåligt musklad rygg, ska kanske tilläggas.
 
Nu har jag inte själv sett Torsions Cordura, men Cheyenne är av mkt billig kvalitet.. så jag tror nog att Torsion har bättre kvalitet...
 
Ska man köpa Torsion tycker jag det är smartare att lägga någon tusenlapp till och få en in nubuck. De är märkbart stadigare än corduravarianten. Det går också att få Torsion i ett nytt konstmockamaterial (kanske någon om man är vegan :idea: ) som inte finns på svenska hemsidan. Tror att den ligger ungefär som corduran i pris, dessutom kan man få det i en massa kul färger!
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 246
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
774
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp