Bomlös till denna rygg?

linnlarssonn

Trådstartare
Jag har letat sadel i över ett halvår nu till min häst utan någon större framgång. Därför har jag till min egen stora förtvivlan börjat kolla på bomlös.. ;) Rider i min mammas bomlösa, typ sån från hööks och den fullkomligt hatar jag, benen står rätt ut och jag har konstant ont i ljumskarna efter "framvalvet". Den är aningens för lång för min häst tror jag men hon rör sig väldigt bra och avslappnat så den har fått funka ändå :) Iallafall hon har extremt kort rygg och ett sadelläge på ca 42 cm vilket ställer till det en hel del, jag vill även ha en bomlös som är mer uppbyggd i sätet än den jag använder då jag egentligen gillar sadlar som är smala i sitsen :) Så kom med förslag! :D

SSM1yJrNrXhlOT4
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Såg att inte bilden kommer fram, hon har normal manke, bred rygg (lite som en tunna ;)) och är något överbyggd. Rygglinjen är inte överdrivet svängd med den sluttar upp mot korset :) Skulle freeform va något? Har hittat en till ett hyfsat pris i närheten som kanske skulle va värd att testa :)
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Jag har ridit isisar i Tölthester tonn sadlar. Den skönaste sadel jag någonsin suttit i. Bra stöd för skänklarna också och eftersom det är singelkåpa på dom så blir det inte så brett för benen. Däremot kanske de inte är så smala i midjan. Den ena Isisen var en grövre modell och sadel var himmelsk på honom.
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Jag har ridit isisar i Tölthester tonn sadlar. Den skönaste sadel jag någonsin suttit i. Bra stöd för skänklarna också och eftersom det är singelkåpa på dom så blir det inte så brett för benen. Däremot kanske de inte är så smala i midjan. Den ena Isisen var en grövre modell och sadel var himmelsk på honom.

Jag har vart inne på en islandssadel då hon är såpass kort i ryggen så det kanske skulle va värt å testa :) men har du använt någon specialpadd under då? Helst skulle KF slippa använda padd för att få en så nära känsla som möjligt för annars kan det bli lite vingligt i en bomlös tycker jag :)
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Användes inga specialpaddar under sadlarna. Tror att man kan hyra en sadel från en återförsäljare så man kan testa den. Du får googla för jag vet inte vilken återförsäljare det är.
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Jag har sensation bomlös som jag är nöjd med.
Sadlar jag sett på nätet men inte provat, maxflex, star treek.
Finns numer stort utbud på bomlösa sadlar, lågbudget som jag inte skulle använda och riktigt bra bomlösa som går att rida i.
Man får vad man betalar för.
Det finns många trådar om bomlösa här på forumet.
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Jag har en Sensation Hybrid till min häst som har ett ca 35-36 cm långt sadelläge. En Sensation är riktigt mjuk och behaglig att sitta i. Den har smal midja och man sitter riktigt nära hästen trots att man använder en pad. Sadeln ger det stödet som man behöver för att sitta bekvämt. Skulle man ha behovet av att sitta ännu smalare så finns det ett tillbehör som man sätter fast under sitsen som gör att sadeln blir ännu smalare.

Jag tycker att man sitter ganska brett i Freeform sadlarna också men givetvis inte lika brett som i de billigaste bomlösa soffkuddarna som Hööks och Börjes egna.
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Tack för tipsen! Men förutom att freeform är lite bredare i sitsen än t.ex. sensation, hur är tryckfördelningen om man jämför? Jag tror att vilken sadel som helst skulle va tusen gånger skönare än den jag har nu så kanske kan stå ut med en lite bredare sadel ändå ;)
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Det är alltså tryckfördelningen jag är mest skeptisk till hos en bomlös. Hästen är 20 år och hon kommer ju inte bli mer "tålig" eller vad jag ska säga :)
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Har du bara en riktigt bra pad och inte väger för mycket så är det ingen fara men det är viktigt att man har en bra pad så att man inte använder den billiga skiten som säljs. En bra pad kostar över 1000 kr.
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

:jag tycker Masterback är värd att prova. Har en Espana själb. Uppbyggt smalt säte, mjuk ocj skön och samtidigt stabil som en bomsadel. Är jättenöjd med den. Man får ta hem provsadel att rida i. Houseofcharisma heter hemsidan.
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

*KL*

Freeform kommer ju bli väldigt mycket för lång, även om du inte får tryck förutom där du sitter. Vissa hästar accepterar extralängden, andra inte. Du sitter rätt brett i en FF dock (om du inte gillar det)

Masterback har djupaste punkten i sadeln väldigt långt bak, så lite beroende på din anatomi och så kan det bli plus eller minus (för mig är det tyvärr det som gjorde att jag strök MB helt och hållet. Sen, jag har provat en av förra modellen, men det blev inte helt bra med hög manke heller). MB är korta dock.

En Barefoot London eller liknande kanske kunde vara något att prova för er?

Jag provar en FlexEE just nu - och är i himmelriket - aldrig suttit varken bättre eller skönare i en sadel! Hästen har inte lämnat sitt omdöme än dock. De är korta i anläggningsytan dock. FlexEEn har uppbyggd sits just för att bli smalare btw.
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Ja då kan jag nog stryka freeformen från listan. Även om jag tror att hästen accepterar extra längden så tycker jag inte det ser bra ut rent estetiskt, hästen är bara 150 cm hög och jag har rätt långa ben och med en lång sadel så tror jag att det kan se helt oproportioneligt ut tyvärr :( masterback kanske inte är något för oss heller då jag lätt blir lite knipande i sadlar med sittpunkten såpass långt bak, speciellt när jag rider min egen häst som är kort som en linjal ungefär :p
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Här är en maxad D-ponny, inte världens längsta rygg direkt.

MasterBack, första generationen, och minst 17"
1441193_523096961119615_457649494_n.jpg


FlexEE 16"
1393491_526615900767721_2102358241_n.jpg


Båda har som synes trevligt kort anläggningsyta (man måste minnas att MBn är på tok för stor för både mig och hästen)

Har inte bilden upplagd, men hade ett arabsto förr som jag red i en FreeForm Classic. Hon var 153 cm hög och inte korta modellen av arab. Hon "drunknade" i den (hon brydde sig inte, men det såg inget vidare ut). På skimmeln på bilderna ovan hade en FF legat ända upp på länden (och han hade INTE accepterat, oavhängigt det estetiska).

Barefoot London har jag kikat mer än en gång på tills jag hittade FlexEEn, den är också kort och trevlig i minsta modellen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bomlös till denna rygg?

FlexEEn ser i alla fall riktigt skön ut! Kollat runt lite och priset är ju riktigt bra även det :D det enda som jag funderar på med en flexEE är att den ser ut att ligga lite "uppe på" ryggen, jag är rädd att det blir lite vingligt och obanserat.. men skulle gärna vilja ha hem en och provrida för det är svårt att se hur den egentligen är bara av att kolla på bilder :)
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

FlexEEn ser i alla fall riktigt skön ut! Kollat runt lite och priset är ju riktigt bra även det :D det enda som jag funderar på med en flexEE är att den ser ut att ligga lite "uppe på" ryggen, jag är rädd att det blir lite vingligt och obanserat.. men skulle gärna vilja ha hem en och provrida för det är svårt att se hur den egentligen är bara av att kolla på bilder :)

Min herre är platt som ett soffbord över ryggen, och t ex Masterbacken var lite instabil (inte så det störde, men). Den här rör sig inte ens om jag sitter upp från backen, och hade inte rört sig en mm åt nåt håll efter ridturen (som inkl några sidoskutt och en grisnit). Så på just min är det absolut inte vingligt eller så, utan som en vanlig bomsadel rent stabilitetsmässigt.

Sen ska den ju ner mer, min FlexEE, den har inte satt sig än, då försvinner ju en del av "uppepå"delen (ännu mer om man tar bort padden). Lite intressant, det kändes inte som man satt högt över hästen (vilket jag kände i MBn när jag paddat den)

Nu har jag inte ridit i supermånga bomlösa, men av de jag provat är flexeen den som mest känns som bomsadel. Visste jag inte skulle jag utan tvekan tro det var "en helt vanlig sadel"
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

det låter ju bra! :D får försöka få tag i en och prova iaf! den låter ju lovande, både kort och stabil :)
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Jag lånar din tråd Linn, hoppas det går bra? :)

Är också sugen på flexeen men om hästen har lite större manke tror du att de skulle funka ändå? Jag har läst att man kan sätta in shims för att göra den smalare fram och då kommer sadeln upp mer från manken, använder du sådan shims till din häst? :)
 
Sv: Bomlös till denna rygg?

Min har ju rejäl manke men även bred så jag har gott hopp.

Har inga shims, behövs verkligen inte på den hästen. Tror mer på att padda sen om det behöva för att manken ska gå fri. Än är det tillräcklig mankfrigång, men sadeln har ju inte satt sig än som sagt
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 183
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 765
Senast: lillamy73
·
Utrustning En av mina ponnyer är nu under igångsättning, då hon äntligen återfått lite normalt hull efter digivning. För tillfället rids hon med en...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 352
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp