Bukefalos 28 år!

Bomlös westernmodell åt arab?

kossankaj

Trådstartare
Hej!
Jag kollar efter en bomlös sadel åt min arab.
Är det NÅGON som kan hjälpa mig:)
Vore så oerhört tacksam.

Vill ha en bomlös westernsadel, har googlat och kollar alla möjliga sadlar och åsikter om dom, blir bara mer och mer förvirrad.

Är det någon som har en bomlös westernmodell till arab här inne?
Jag vill gärna ha en kvalitets sadel, som håller länge och är bra för hästen.

Har kollat på stall rustorp, barefoot sadlar, star trekk, naturhästen, diverse märkeslösa modeller med och utan paneler.
Finns hur mycket som helst, hur väljer man rätt?

Sadeln kommer bara användas till långa skogsritter och kommer fortsätta använda en utprovad bomsadel, men vill gärna variera med en bomlös, då jag tycker de är såå sköna:idea:
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Om hästen är välmusklad och inte har alltför hög manke skulle jag satsa på en ganska billig Barefoot-modell, se till att köpa en bra(dyr) pad som ger hästen en kanal längs med hela ryggraden när du sitter.
Om du tycker att såna är sköna.

Mitt favoritmärke bland bomlösa är StarTrekk, och deras westernsadel är underbar :love: men kostar ju en del(14000kr?) och det är väl kanske för mycket om man bara ska glida runt i skogen med den ibland.
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Jag har provat en barefoot london, red i den två gåmger, tyckte den var hemsk.
Satt brett o liksom gled åt sidorna.
Så är lite skeptisk mot barefoot, men jag tycker det ser ut som att westernmodellerna är betydligt stabilare?:)

Ja 14 tusen är mycket, men jag skulle kunna ge det, dock tycker jag det är så svårt när det inte går att provrida.

När jag väl hittar en sadel får den hänga med i resten av hästens liv tänkte jag:)
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Hur är en star trekk?
Tycker de ser ut att vara fräsha och välgjorda?:)
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Jag har en Startrekk western shorty till mina araber och den är toppen! Använder den både till westernträning och uteritter och skönare sadel finns inte. Den är mycket stabilare än tex torsion som vi också har. Har två framvalv så jag kan byta. Jag köpte min begagnad för 8000 kr men de är svåra att få tag på.
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Sportssaddle finns med lite westernstuk och är enligt mig en kanonsadel. Dock är min något stor för araben än så länge men jag hoppas kunna använda den så småningom. Svår att få tag på dock.
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Svarar båda=)
Tack för era svar:)

Star trekk är jag väldigt intresserad av så skönt att höra att det ätr en bra sadel.

Sportsaddle, var får man tag i en sån då?
Hittar inget när jag googlat=)
Men har läst namnet sportsaddle in något annat inlägg minns jag:)
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Det verkar vara särskrivet (sports saddle) när man googlar men du får träff oavsett om du googlar det ihop eller särskrivet. Tror dock att du riskerar att behöva beställa från tillverkaren då de som äger sådana sällan vill göra sig av med dem. Från tillverkaren beställer du då måttbeställd och med designen du vill ha. Du kan ju sätta ut en köpes-annons här och hålla ett öga på marknaden. Jag hade en väldig tur och fick tag på min beggad (enda på svensk marknad just då) för 8000 utan pad.
 
Sv: Bomlös westernmodell åt arab?

Jag har en Barefoot Arizona och två BF Arizona Nut och jag tycker att de är supersköna. Den vanliga Arizonan är mjukare än Nuten som är väldigt stabil men ändå flexibel. De är rätt så korta så de passar hästar med kort rygg, strl 1 är 58 cm lång och strl 2 är 61 cm. Bägge modellerna är dessutom godkända för westerntävlingar. Arizonan är inte jättefin att se på men Arizona Nut däremot är väldigt snygg.

Jag är jättenöjd med mina sadlar.
 

Liknande trådar

Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 437
Senast: Ramona
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
790
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp