Bomlös dressyrsadel?

Sv: Bomlös dressyrsadel?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag ÄLSKAR den här sadeln!! Vet ingen vad det är för modell? Jag köper den omgående om någon berättar var man hittar den!!

Sadeln på bilden är tillverkad för 8 år sen efter några ideer Heather och en vän hade, tyvärr inget som tillverkas nu.

Vilken fin sadel du har :bump: , men jag vill ändå ha en i lite mer dressyrmodell, tänker då på sätet. Jg är väldigt kräsen, vill ju helst ha en bom-sadel :angel: .

Läste gamla tråden, vad tråkigt med Ansur sadlarna, när man väl har hittat en sadel man vill ha (dessutom en bomlös, som jag aldrig trodde fanns i sånna utförda dressyrmodeller) är det något dåligt som dyker upp :cry: .

Tror du inte att det skulle funka med en Aero Gel (appropå den andra tråden)
329%20bis.jpg

*hoppas hoppas*

flexionen jag har är dressyrmodell... och den ska man få tävla i... kan tyvärr inte svara av egen erfarenhet eftersom vi inte kommit så långt med pållen än :o :p men tillåtet ska det vara....
och jag säger då det.... har aldrig aldrig aldrig någonsin suttit i en sadel där man hamnar så "rätt" utan att behöva ex dra bak benen eller liknande..... och då har jag ändå ridit i 14 år ;) (gammal jag kände mig helt plötsligt :eek: :crazy: :p ) ;)

glömde padden.... om den vet jag faktiskt ingenting... var har du hittat den?? (aldrig sett en just sådan *nyfiken*) :bump:

Leta efter en begagnad Flexion Supreme (Totala hade en tidigare). Det går inte att se skillnad på den sadeln och en bomsadel, jättefin. Dock har den koppjärn om jag inte missminner mig (vilket inte funkar för mitt sto). Tyvärr finns den inte i tillverkning längre.

Aha okej, då ska jag väl ta mej tid och kolla på en sådan sadel :D .

Padden är en aero gel, har en sån liggande i stallet :)

men då, nu blir jag lite fundesam här.
Jag tar nog och utesluter Ansur, eftersom problem med paddarna. Men vill ändå ha en Konklusion för det är antagligen det enda hoppmodellen i bomlöst?
Funderar nu på en SBS flexikon, men helst en Flexion Supreme , men det blir antagligen svårt att hitta.

Men först och fräsmt måste jag ha besked från vet. om hästen måste avlivas eller inte. :crazy:

usch, varför skulle den avlivas isåfall?? :(

kan rekommendera Flexion SBS (den har ju bra andrahandsvärde OM det skulle vara så att den inte "passar") jag gillade den starkt! Till skillnad från ALLA sadlar jag tidigare ridit i, vilket inkluderar en massa bomlösa och bomsadlar, så är det den enda där man inte behövt tänka på att hålla underskänkeln och foten stilla. Man hamnar så avslappnat i den. Men sadeln är ganska lång och "platt" under så den passade inte på min lilla ponnyhäst :p han hatade den för att det blev en kant baktill då hans rygg var för kort så den tryckte lite där.

Mli skrev:
det låter ju trevligt att man får tävla i en sån!

Jag har aldrig ridit i en bomlös, så jag ställer lite korkade nybörjarfrågor medans jag ändå är igång:

Passar den på alla hästar? Min häst har en smal och hög manke, vilket det i övrigt är svår att hitta sadel till..

Jag har svårt att riktigt sitta ned i traven på hästen, det borde väl bli bättre med en bomlös än en engelsk med en massa stöd?

Haha det var mitt största problem när jag först skaffade bomlöst: min häst fick så stort och schwungigt steg och det fanns inget stöd (Fitform) så jag kunde apselut inte sitta ner i traven :D och t o m i lättridningen for skänklarna och överkroppen lite som de ville...
Har man det problemet får man tänka särskilt på att skaffa en sadel med bra stöd så man kan sitta avslappnat för spänner man sej tappar man lätt balansen. Som jag sa i förra inlägget är Flexionsadlarna bra i den aspekten. Inte Barefoot, Torsion o dyl.

Bomlösa sadlar passar inte ALLA hästar, men det är betydligt lättare att hitta en som passar än bland bomsadlar. Och eftersom andrahandsvärdet är bra riskerar man inte lika mycket genom att köpa en och prova. På Barefoot m.fl. finns det olika pommlar (framvalv) som är anpassade för antingen hästar med låg och vid eller normal manke och för de som har hög/smal manke.

Skulle själv vilja prova en Freeform, är lite nyfiken. Har provat hittills: Fitform (gamla Barefoot), Flexion SBS, Flexion Supreme, "gamla" Diddidynan. Gillade Flexionsadlarna bäst - hästen gillade Supremen och jag SBS :)

Ryggproblem, kommer få besked från vet. imorgon :crazy:
Men jag tror inte att det är så pass allvarligt att han måste tas bort.

Jag tror jag köper en SBS om det blir bra med pållen :D .
Men blir lite osäker när du säger att den är lång. Visserligen är Dumle (min häst) stor häst på 160 cm och har 145 i täcken, men Sadelmakaren tyckte vi helst skulle ha en sadel som var 16-17". Får väl kolla med han igen om det blir aktuellt :idea: .

Sen vet du/ni andra någon annan hoppmodell än konklusion, eller finns det bara den?

flexionen ska numer finnas i både 16" och 18"...(innan har den bara funnits i 18")
jag har normalt sett en 17" på "normal" sadel men flexionen är byggd så att den ska passa alla rumpor :)
mätte min och den var 51 cm.. så så överdrivet lång är den inte om man jämför med andra bomlösa... om jag minns helt rätt iaf så är den en av de kortaste ;)
sen måste jag passa på att fråga om din pålle.... har du haft honom länge och vart kommer han ifrån??

Oxxx: Den ÄR lång, men inget som ska störa om hästen är normal dvs inte med ponnykort rygg (min har 135-140cm i täckesstorlek och förhållandesevis ganska kort rygg) är inte hästen väldigt svankig eller omusklad eller hög rumpa OCH kort rygg spelar det inte så stor roll. Som Joneya skrev i en annan tråd är den 50cm vilket jag t om tror är kortare än Freeform m.fl.

16"-aren är tänkt för små ponnyer och ponnyryttare så jag tror nog det skulle bli för kort ;)
Flexion Sbs finns ju även i Allroundmodell (GP) och den går jättebra att hoppa i! Man kan ju även plocka bort benstöden och köpa nya mindre/mer hoppanpassade om man vill.

FreeForm är som att sitta i en vanlig fast mycket mjukare sadel. Fast jag är inte fförtjust i den. Hamnar för långt från ryggen på hästen samt att jag inte tävlar dressyr. Sitter ju 10 ggr bättre i en Barefoot

Okej, det blir nog en 18 tummar då ;) . Om hästen blir frisk vill säga :smirk: .

Har haft honom i snart 2 år, och är uppfödd på Irland.

16 tummaren ska jag nog inte änns försöka klämma mej i :D .
Kan ju lägga ut en bild på hur han ser ut.
Dessvärre inte så bra bild, kan ta flera när jag får tillgång till digitalkameran.
dumleeeee.jpg

Ska kolla upp den där allroundmodellen!

Gör det! Själv ska jag nog kolla om man kan få tag på en "välinriden" GP-modell som redan är lite svankig av tidigare häst ;)
Men det är så svåårt att rida med sadel :( min fåle lyssnar mest på lår och sittben så en massa man kan göra barbacka kan man inte lika bra i sadel.

Okej, men jag tror nog ändå att jag köper en ny, gillar det mest :D .

Vad jobbigt att du inte kan rida med sadel, det bästa är ju om man får hjälp av en duktig tränare, men det tar tid.
Skulle själv aldrig kunna rida barback en längre tid, och dessutom ser det förfärligt ut när jag rider utan sadel :crazy: . Skulle du inte kunna rida i en sk. barbackasadel så länge?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
334
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31