Bomlös Dressyrsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lavircona02
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 196
  • Visningar Visningar 15 280
Sv: Bomlös Dressyrsadel

Finns det ingen i närheten av Laholm :idea: som har en bomlös som jag skulle kunna få prova på min breeeda pålla med ingen manke och kort rygg. Hon är sadelutprovarens mardröm. :angel:
Ska sälja min dressyr sadel och satsa på en bomlös nu iallafall.

vill verkligen höra hur den är att rida i och hur den verkar ligga på hästen. för och nackdelar! funderar nämligen på attt köpa mig en sådan.

Va har ni Posten kvar? Trodde alla fick sina paket till ica och dom har ju öppet mer eller mindre jämt ;)
/T

Beppo skrev:
vill verkligen höra hur den är att rida i och hur den verkar ligga på hästen. för och nackdelar! funderar nämligen på attt köpa mig en sådan.
Ja det ska bli kul att testa, vi har ju lite olika ryggar på våra hästar så ja, trevligt om det skulle fungera till flera.

Mina vänner! Nu ska jag komma med ett besked som bara ägare av väldigt breda hästar kommer att bli lyckliga över. Efter dagens provning på/till häst kan jag meddela att sadeln var på tok för VID för hästen. Det gick inte att få något ordentligt utlåtande då järnet helt enkelt flöt så pass brett utanpå hästen att sadeln precis efter framvalvet låg på ryggraden.

Jag ska beställa ett nytt koppjärn och lämnar stafettpinnen vidare till skogstomten...

Tack för rapporten! Låter lovande för mig som ännu inte hittat sadel till mitt stora kallblod. Du hade visst XXW i nu va? Och hästen du hade sadeln på var hur bred, vet du nån bomvinkel, vad är det för häst (det var visst tal om nån "köttbulle"...)?

Ha, jag tror att en välgödd ardenner hade varit rätt provobjekt. Möjligtvis en högdräktig shire.... :D

Skriv en rad till Hanna Z, det är hennes häst, hon vet säkert ungefärlig bomvinkel...

Lovisaleonora_ skrev:
Ha, jag tror att en välgödd ardenner hade varit rätt provobjekt. Möjligtvis en högdräktig shire.... :D

Skriv en rad till Hanna Z, det är hennes häst, hon vet säkert ungefärlig bomvinkel...

Till och med för bred för Hannaz häst?

:eek:

Ja då har vi ju det gula exemplet här i hagen när vi möts om en tid... :D :angel:

Aj då, jag har beställt med xw, det var nog kanske dumt det då?
w hade kanske räckt. Nu blev jag ju nervös :crazy:
Vill att det ska fungera NU :angel:

åhh..säger bara..bomlöst är underbart!men jag har en Star Trekk Western från Kaupre,helt underbar.. säger bara..jag byter inte tillbaka till bom igen, förrutom när jag måste på tävlingar som kräver bom=(

Nu ska jag inte vara negativ, men jag tror nog att dressyrsadeln är på tok för lång för din häst. Jag har mätt på Wielita och den skulle vara alldeles för lång för henne.

Hm, upptäckte just att min gamla dressyrgjord befinner sig ca 12 mil härifrån :eek:
Testade hur som helst lite lätt ,med en vanlig gjord som jag slog en knut på. Tyvärr inte allt för skönt på hästen och fortfarande för lång.

Blev lite skritt och lugn trav på föräldrarnas gräsmatta.

Hästen verkade trivas rätt bra, själv tyckte jag att den kändes lite trång i sitsen för mig :o blev bättre efter en stund, kan ju bero på att jag är van att rida i en flat hoppsadel.

Ska testa mer och på andra hästen senare, men jag väntar till min dressyrgjord är på plats.

Tez1 skrev:
Bilder då???? :banana: :banana: :banana:
Går det att få?

/T
Vad vill ni ha för bilder då?
Ridbilder kan ni glömma ;)
Bild med sadeln på häst ?
För annars hade väl Lovisaeleonora lagt ut bilder på själva sadeln va?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 354
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka