Sv: Bomlös hoppsadel finns det i Sverige?
Mondial är Kay Humphries utvecklade modell, en välkänd sadelutpassare (de flesta ridsportsbutiker som har en bok om "Sadeln och hästen" har just hennes.) Eller om man ska se den som en kopia på Heather Moffets "Flexion Supreme" som Barry Swain slutade tillverka för att sedan sno hennes Supreme-idé. Point being, det är en högkvalitativ modell. Vi höll på att gå en svensk återförsäljare, men vet inte vad som hände med hennes planer. Hon hade en Mondial hemma och skulle, som jag förstod det, låta elitryttare testa sadeln; men det var det sista jag hörde om det. Hemsidan har inte uppdaterats på säkert ett år.
Det finns folk som lägger 20.000-30.000:- på högkvalitativa bomsadlar, så jag tycker väl inte att det är helt otänkbart. Ansür gissar jag på inte är riktigt värd sitt pris (kanske allra nyaste hoppmodellen de lanserat i höst, men de tidigare modellerna har en del brister.)
Fhoenix ligger bra till prismässigt. Tyvärr ser den inte helt ut som en vanlig bomsadel, men den ligger åtminstone bra mycket närmare än en torsion eller freeform.
ST och Trekker Master ligger också inom den prisradie du nämner.
Själv är jag väl den som tycker att kan man få en Wintec eller Griffin till de priser som man får dem för, så bör tillverkarna kunna pressa priserna mera. Jag har varit i kontakt med ett flertal sadeltillverkare, och prisskillnaderna på syntet gentemot helt klart godkänt läder är otroligt små. Sedan kan man undra varför ingen gör en bomlös i syntetläder. Visst ger det en stelare känsla och tar bort en del av "bomlöst känslan", men jag tror säkerligen en hel del har bomlöst helt enkelt för att det är vad som passar hästen. Man bör ju jämföra med en bomsadel i syntet, INTE en mjuk, vikbar sadel a'la Börjes. Visst är de tunna och mjuka bomlösa sadlarna underbara, men när vi kopierar en engelsksadel så tycker jag inte man kan utgå ifrån de andra bomlösa gällande ridkänslan, eftersom sadlarna är uppbyggda på helt olika sätt (så fort vi sätter tillräckligt höga peneler på undersidan kommer vi en bit ovanför hästen - men detta är för hästens skydd.)