Bomlös hoppsadel finns det i Sverige?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ridi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 728
Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Ridi

Har enorma problem att hitta en hoppsadel till min häst. Är nu inne på min tredje sadel på 2 1/2 år. Läste i en Engelsk tidning om bomlösa sadlar och där finns det även hoppsadlar som är bomlösa. Går det att få tag på i Sverige och vem säljer och provar ut sådana i så fall. Finns det någon som redan har en sådan skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker.

Sv: Bomlös hoppsadel finns det i Sverige?

Ansür har sadlar. Dock finns de i USA, och är rätt dyra.

Men sök på Ansür här på forumet så tror jag du får upp trådar där en tjej som har just Ansür lämnar lite referenser.

http://www.vanhala.net/

har för mig att jag såg en hoppsadel på deras sida förut. kan inte öppna länkarna med min stenåldersmaskin. men kolla där.

Vanhala har mig veterligen inte haft några hoppsadlar på hemsidan.

De som jag vet om går lättast att köpa från Storbritannien, undantag Ansür som säljs från USA.

http://www.enlightenedequitation.com/ har en fälttävlanssadel men är skuren som en hoppsadel.

http://www.anything-equestrian.com/ har en gp modell som kanske kan fungera.

http://www.bettersaddles.co.uk/acatalog/Treeless_Saddles.html har en dyr, men prisvärd sadel (låg en hoppsadel ute på e-bay tidigare i veckan (http://cgi.ebay.co.uk/Mondial-Indus...QQihZ008QQcategoryZ72594QQrdZ1QQcmdZViewItem))

Tack så jättemycket för www. adresserna. Har varit inne och kollat och är faktiskt sugen på att testa en bomlös. Har inte haft någon vidare tur med valiga bomsadlar så varför inte prova något nytt. Fhoenix sadeln hade varit intressant och testat i dressyr modellen och Mondial Industries sadeln vill jag verkligen testa i hoppmodellen. Finns det ingen återförsäljare i Sverige?

En annan fråga. Hur tror ni att en bomlös påverkar en häst när den hoppar, speciellt vid landningen? Men det kan ju knappast vara värre än med två ortspetsar som trycker till hårt, med en tung ryttare i sadeln, precis vid landningen.

Nej, precis; tror inte bomlöst är värre än en bomsadel i själva landningen så länge kanalen för ryggraden är tillräckligt hög. Skulle sadeln däremot gå emot ryggraden i landningen så är bomlöst värre.

Om du kollar på denna länk (som jag glömde i förra inlägget) så kan du hitta en hoppryttare som tävlar bomlöst: http://www.totalsaddlesolutions.com/

En allmän fundering bara...
Varför görs det nästan bara jättebilliga bomlösa (som ser ut som engelska sadlar) eller jättedyra? Ansur och Mondial kostar ju nästan 30 000. ST, Master och de andra du länkade till kostar 6-11 000. Och Fhoenix kostar väl 14 000 eller nåt sånt... Varför inte fler i 10-15 000 klassen som är riktigt bra? 10-15 000 har de flesta råd att lägga på en riktigt bra och hållbar sadel, men hur många har råd och lust att lägga nästan 30 000 på en Mondial (som iofs ser riktigt fin ut)? Bara en tanke till tillverkarna.

Mondial är Kay Humphries utvecklade modell, en välkänd sadelutpassare (de flesta ridsportsbutiker som har en bok om "Sadeln och hästen" har just hennes.) Eller om man ska se den som en kopia på Heather Moffets "Flexion Supreme" som Barry Swain slutade tillverka för att sedan sno hennes Supreme-idé. Point being, det är en högkvalitativ modell. Vi höll på att gå en svensk återförsäljare, men vet inte vad som hände med hennes planer. Hon hade en Mondial hemma och skulle, som jag förstod det, låta elitryttare testa sadeln; men det var det sista jag hörde om det. Hemsidan har inte uppdaterats på säkert ett år.

Det finns folk som lägger 20.000-30.000:- på högkvalitativa bomsadlar, så jag tycker väl inte att det är helt otänkbart. Ansür gissar jag på inte är riktigt värd sitt pris (kanske allra nyaste hoppmodellen de lanserat i höst, men de tidigare modellerna har en del brister.)

Fhoenix ligger bra till prismässigt. Tyvärr ser den inte helt ut som en vanlig bomsadel, men den ligger åtminstone bra mycket närmare än en torsion eller freeform.

ST och Trekker Master ligger också inom den prisradie du nämner.

Själv är jag väl den som tycker att kan man få en Wintec eller Griffin till de priser som man får dem för, så bör tillverkarna kunna pressa priserna mera. Jag har varit i kontakt med ett flertal sadeltillverkare, och prisskillnaderna på syntet gentemot helt klart godkänt läder är otroligt små. Sedan kan man undra varför ingen gör en bomlös i syntetläder. Visst ger det en stelare känsla och tar bort en del av "bomlöst känslan", men jag tror säkerligen en hel del har bomlöst helt enkelt för att det är vad som passar hästen. Man bör ju jämföra med en bomsadel i syntet, INTE en mjuk, vikbar sadel a'la Börjes. Visst är de tunna och mjuka bomlösa sadlarna underbara, men när vi kopierar en engelsksadel så tycker jag inte man kan utgå ifrån de andra bomlösa gällande ridkänslan, eftersom sadlarna är uppbyggda på helt olika sätt (så fort vi sätter tillräckligt höga peneler på undersidan kommer vi en bit ovanför hästen - men detta är för hästens skydd.)

Jo, jag jag håller med. Det finns många som lägger 20-30 papp på en ny sadel, och jag tror säkerligen att Mondial är värda sina pengar. Men jag tycker det är synd att det finns ett förhållandevis litet utbud av engelska bomlösa. Jag själv skulle heller aldrig vilja köpa en bomlös (fast den var billig) med dålig läderkvalitet. Jag vet inte hur bra läder de billiga bomlösa har, men jag kan tänka mig att den inte är så bra som jag personligen skulle vilja ha (i och med att vissa såg rätt plastiga ut på korten) och därför skulle jag gärna se fler bomlösa i bra läderkvalitet i många olika utföranden och framförallt ska de vara lätta att få tag på. (och man slipper beställa från England bara för att kunna prova sadlarna) Jag hoppas verkligen att fler bomsadelåterförsäljare nappar på det här med bomlöst och börjar ta hem bomlösa sadlar med engelskt utförande så "allmänheten" får prova på. Många är ju skeptiska till bomlösa (då de tror att alla bomlösa ser ut som Torsion) och dess konstruktion, och hade fler kunnat prova dom på en vanlig sadelutprovning så hade säkert fler köpt bomlöst.
Sen skulle det ju också vara bra med fler modeller med olika konstruktioner som är stabila och med bra viktfördelning. För jag tror att de stabila sadlarna har en bättre viktfördelning än de mjuka bomlösa sadlarna (som t.ex. Torsion).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
337
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma