Bomlös hoppsadel!

Sv: Bomlös hoppsadel!

Vad menar du med att vanliga bomlösa brukar glida?? Vi (jag och min bror) har tre bomlösa sadlar, en billig hööks bomlös där vi till och med bytt ut framvalvet mot en rullad handduk och två ST, en espaniola med tunna paneler och en dressage med tjocka paneler. Två av tre hästar ser ut som tunnor dvs utan manke, alla tre har stora rörelser. Vi rider ut, rider dressyr, flänger i skogen, rider i backar osv och ingen av sadlarna har NÅGONSIN glidit! Trots att vi sällan drar gjordarna mer än på halv-svaj...

Nää...det är ingen Bascule.... Min häst är lång och ganska hög manke. men hon som säljer sadeln säger att den ligger bäst på hästar med låg manke, men för mig funkar den jätte bra fast hon har hög manke

Vad menar du med att vanliga bomlösa brukar glida?? Vi (jag och min bror) har tre bomlösa sadlar, en billig hööks bomlös där vi till och med bytt ut framvalvet mot en rullad handduk och två ST, en espaniola med tunna paneler och en dressage med tjocka paneler. Två av tre hästar ser ut som tunnor dvs utan manke, alla tre har stora rörelser. Vi rider ut, rider dressyr, flänger i skogen, rider i backar osv och ingen av sadlarna har NÅGONSIN glidit! Trots att vi sällan drar gjordarna mer än på halv-svaj...

men om man lägger mer vikt på ena sidan så kan dom lätt glida!

Jag kan hoppa upp i min soffbomfria, en BF Cheyenne, och stå och väga i ena stigbygeln. Sadeln rör sig inte en millimeter. Men jag är noga med att spänna gjorden på samma hål på båda sidorna.

Du kan man nog inte sadlar eller så har man en konstig sadelgjord eller så har man inget begrepp om att passa ut sadeln så att den passar hästen. I två av mina tre kan man stå i ena stiogbygeln utan att de glider, sitta upp osv utan att dra gjorden hårt. I den tredje kan man lägga viken på ena sidan och även sitta upp om man drar gjorden normalhårt.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 688
Senast: julgrisen
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 019
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 988
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka