Bomlös och ryttare med ryggproblem - går det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 533
J

jjeg

Funderar på detta med bomlösa sadlar...Om man har problem med ryggen (ryttaren) hur påverkas man av bomlösa sadlar? För - och nackdelar? Ni som är i samma sits :) som jag..... berätta!
Dessutom skulle jag vilja veta bomlösa sadlar som liknar "vanliga" dressyrsadlar....Har någon provat den nya ST -dressyr cc? Flexion SBS och Fhoenix....berätta allt ni vet...Finns det återförsäljare här i sverige på Fhoenix?

Sv: Bomlös och ryttare med ryggproblem - går det?

Har fått ett svar av en återförsäljar av bomlös sadel , så här sa dom:
Det man ska vara medveten om är att man sitter något bredare i en bomfri sadel, och detta kan eventuellt vara till nackdel om du har problem med bäckenet.
Vad jag tror så blir det inte lika stumt av dessa sadlar så det inte finns nån hård bom i, så det blir mer svikt i den.

Jag tycker att den bomlösa sadel jag har ridit i (några gånger bara) har varit skonsam mot både rygg, bäcken och säte just för att den inte är så hård och för att trycket fördelas över en större yta (känns det som i alla fall!). Däremot tyckte jag inte om den så mycket i övrigt... Tyvärr vet jag inte vilket märke eller modell den är då det inte är min häst

Jag red först i en vanlig bred bomlös (knights) utan uppbyggt säte och eftersom jag har ett snett bäckens så vart jag väldigt trött i ryggen efterosm sadeln var för mjuk, men den var jätteskön för övrigt.

Köpte sedan en Freeform som har uppbyggt säte och är lite styvare än de vanliga ouppbygda.Har ridit långa turer i denna och jag har konstigt nog aldrig ont i ryggen längre.Det känns jätteskönt att hitta något som man sitter skönt,lagom mjukt,stabilt och rakt i och orka rida länge i den.
Och att den ligger fint på hästen och han är så mycket mjukare att rida i den.....toppen!

Har ni någon bild på sadeln Fhoenix?

Min vän har diskbråck och fibromyalgi, hon rider i en Diddi Special, det går jättebra men det behövdes en liten invänjningstid där hon inte red så länge varje gång. :idea:

Jag har oxå Fibromyalgi och rider ofta med en Diddi. Känner mig mkt mjukare i kroppen när jag ridit bomlöst än med bom. Är nyfiken på att testa en nyare Diddi som ska kännas smalare att sitta i. Det är det enda som är negativt med den sadeln jag rider i att när man sitter på en lite bredare islänning så känns det lika brett som när jag red en stor ardenner. :rofl:

Vem säljer diddi, har nog aldrig hört talas om denna. Funderar på om jag ska köpa både en "vanlig" med bom och sedan en bomlös....Vore väl det ultimata kanske

diddi_special_mocca.jpg

Det är isländsk sadel och säljs bla av Agersta

Har fått nys om en begagnad fhoenix....Är det något man skulle våga sig på att köpa? Med tanke på att den är begagnad alltså.

Neeeeeej Elisabeth.
Nu börjar du med det igen....

Du börjar bli för desperat... Du ska inte bara köpa sadlar hit och dit... Svara på mailet du fick så ska jag berätta vad jag tycker...

Om man nu sitter mer åt barbacka hållet i en bomlös så borde det väl vara bättre för ryggen då man inte får till den där svanken som måga sadlar ger. Känns det bättre i ryggen barbacka så borde ju bomlöst vara ett bra alternativ. Har provat en Flexion, otroligt mjuk var den, kudde...
Säkert borde väl en sadel med mer stötdämpande förmåga väl vara bättre för ryggen?

jjeg skrev:
The Mondial Industries Saddle ..har någon kollat in den....ser riktigt fin ut http://www.bettersaddles.co.uk

Hej.
Jag har en hemma på prov just nu i dressyrmodell:)
Kay Humphries Holistic Supreme heter den.
Ser ut som en helt vanlig sadel och därför borde det inte heller va några problem att tävla i den.
Jätte skön och mycket fin kvalitet i lädret.
Dyr men värd sitt pris tycker jag nog...man behöver ju bara EN sadel:D Jag bor i skåne om någon vill passa på att prova den.

Jo, för ryggen borde det ju vara bättre, men det beror kanske på vad för fel man har på ryggen...
Sedan kan man i början uppleva att man blir hemskt trött i svanken i början, eftersom det blir en helt annan vinkel där...
Vissa har dock svårt att sitta lite bredare, och då hamnar de inte upprätt och så sitter de bara i stolsits istället...

Jag är för det första sned i höfterna/ bäckenet "just nu" vill jag tillägga .....förhoppningsvis ska det gå att fixa...är så här till och från för mina kotor ligger inte rätt.... ibland mer och ibland mindre. Dessutom har jag förändringar i hela kotpelaren och i länden ligger kotorna för nära varandra...Resten av problemen kommer från början av ovannämnda problem ....felbelastar och är sned och skev lite överallt och fruktansvärt stel... (utredning pågår om jag kan ha någon form av reumatisk sjukdom) Hela ryggraden håller på att rätar ut sig...alltså inga normala svanker......Ursch nog om detta. Kort och gott!!!!
Det som gör mig tvivelsam till bomlöst är att jag är sned och kan påverka både mig och häst negativt...

skuggi skrev:
Jo, för ryggen borde det ju vara bättre, men det beror kanske på vad för fel man har på ryggen...
Sedan kan man i början uppleva att man blir hemskt trött i svanken i början, eftersom det blir en helt annan vinkel där...
Vissa har dock svårt att sitta lite bredare, och då hamnar de inte upprätt och så sitter de bara i stolsits istället...
Det är just detta med att sitta brett som kan bli problem...och att jag har snett bäcken....

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka