Bomlös sadel.....fördelar vs. nackdelar?? (till unghäst)

Sv: Bomlös sadel.....fördelar vs. nackdelar?? (till unghäst)

På hemsidan visar de bild där de lyft på sätet men jag förstår inte vad som är så olikt övriga bomlösa i viktfördelningen av stigläderna. Det är en "ryggplatta" som man kan flytta. Vad är det för speciellt med den? Stigläderna hänger fast i denna platta ser det ut som?
Jag är nyfiken på vad som är så olikt att det kan fördela vikten 5ggr bättre.
// Linda

På vanliga bomlösa "hänger" stiremmar/webbers direkt fästade till det du omtalar som ryggplata. På SENSATION sadlarna är fästpunktet i tillägg i kåpan. Det vill säga att på så sätt blir det ett 3-punkts fäste och då blir ryttarens vikt i stigbygeln inte direkt från ryggplatan (som en smal, liten punkt) utan fördelas till kåpan.

Finns det någon bild på detta?
// Linda

ÅF hemsida och på tillverkarens hemsida. Fast på ÅF hemsida är det mycket mer och bättre info än på tillverkarens (www.nickerssaddlery.com)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Går det att se 100% om en sadel passar en unghäst innan den börjats rida? Jag tänker att sadeln i rörelse, med ryttare påverkar ju hur...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, undrar om de "nyare" bomlös sadlarna som har paneler (behövs ej padd under sadeln) fördelar ryttarens vikt ok, eller blir det högt...
Svar
3
· Visningar
1 429
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka