Bomlös sadel som åker ner på manken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gilisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 036
G

gilisen

Jag har precis köpt en torsion dressage till min pålle. Har inte ägt honom så jätte länge, så han har fortfarande inte så mycket muskler över ryggen och runt manken. Till sadeln har jag TN-pad och TN equalizers som är uppbygda lite extra för att lyfta. Han har en manke, men den är inte överdrivet hög, lite högre än normal manke. Å så är han ju som sagt ganska tunn över manken med.

Men nu till saken, kardborren mellan frampommeln och själva sadeln släpper, så det blir ju att allt kanar ner och lägger sig på manken.

Är det någon som har tips om hur man kan göra med det?
Finns det någon bra pad som just lyfter vid manken?

Tacksam för alla svar och all hjälp jag kan få!

Sv: Bomlös sadel som åker ner på manken

Men snälla, finns det inte någon som har varit med om detta? :(

Om det är något som släpper som borde sitta ihop skulle jag nog reklamera. Eller kolla att kardborren är ren.
Den paden du har, är det inte en sån med fickor? Då borde du kunna stoppa lite extra i dem tycker jag.

Wintec har en fin pad som lyfter i fram, men jag skulle tro att den blir för liten till den stora sadeln, det skulle bli tryck vid kanterna.

Jo, men sen är ju sadeln 4 år gammal. Men det är väl att det liksoom blir för mycket tryck, eller tyngd så kardborren orkar inte hållas uppe. Men det borde väl kanske gå å göra nått själv så det hålls uppe.
Ja, det är en pad man kan öppna. Har en sån riktig från torsion med riktiga ilägg i.

Finns det någon annan pad som lyfter fram vid manken bara, någon som vet? Som inte bildar någon kanal över ryggraden?

Kan du inte fota så vi kan se hur du menar?

Jo, jag kan försöka nu när jag ska upp till stallet. Men jag vet inte hur jag lägger upp bilderna sen, det har jag aldrig gjort.. :o

Du måste ha ett konto på pixbox eller photobucket och sedan länka till bilderna.

Skito har ju några "shims", dvs småpaddar som man lägger vid manken så de lyfter upp sadeln.

Köp ytterligare ett par equlizerilägg och kör på dubbla. Sadeln lyfts från manken och det blir mer tryckutjämnande. Stallvr* har de billigaste men du får klippa till dem efter formen av Torsions ilägg.

Köp ytterligare ett par equlizerilägg och kör på dubbla. Sadeln lyfts från manken och det blir mer tryckutjämnande. Stallvr* har de billigaste men du får klippa till dem efter formen av Torsions ilägg.

Och, det tror du funkar? Isf hade det varit jätte bra! Det blir inte alldeles för mycket? Så det får plats menar jag? Får nästan för mig att det blir jätte tjockt och att kanalen blir för trång? Men det kanske bara är jag som inbillar mig :crazy:

Det går att ha dubbla paddar, det har jag kört med. Iof på Skitos paddar men det funkar nog med torsions också.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 324
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 900
Utrustning Hej på er! Efter letande och letande och grå hår på sadelutprovaren så har jag gett upp att hitta en bomsadel till min arab. Han har...
Svar
7
· Visningar
3 259
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka