Bomlös Sadel!

Blackberry

Trådstartare
Funderar alltså på att börja använda bomlös sadel... Men har ingen erfarenhet av dessa:crazy: (Grejen är den att jag är ute efter en skön sadel som passa på alla min hästar o deras ryggar)
Någon här som använder en sådan sadel? Har funderat lite på hur den påverkar hästen i trav, när man rider lätt / sitter ner i sadeln.... All info motages tacksamt!:D

Sv: Bomlös Sadel!

jag har en pfiff, visst passar den de flesta hästar, men knappast någon mänsklig rumpa:angel: den funkar bra för distansträningen rakt ut i skogen, inga ömma muskler, inga hårda punkter, men inte mycket mer. svår att sitta rätt i, svår att stå balanserat i, ok att rida lätt i ungefär;)

Men är du ute efter en sadel du vill slippa "bygga om" så sök efter de mer "kuddiga" varianterna, typ barefoot, pfiff, torsion osv. De har inga paneler, utan används med tryckavlastande pad och är således väldigt enkla att shimma.

Vill du ha mera "sadel" att sitta i, som istället kan kräva endel omjustering mellan hästarna ska du spana in typ star trekk och liknande.

Lycka till :)

Jag rider i Torsion Trekking och trivs ruggigt bra med den. Sitter säkrare i den är min förra sadel (Wintec Allround). Har inga bekymmer med balans, inga bekymmer att rida i timtal (oerhört skön sadel!) och det fungerar finfint att sitta upp från marken (även om jag, av egna bekvämlighetsskäl i princip alltid sitter upp ifrån pall ändå men...). Jag hoppar även i min Torsion och också det är klockrent! (max 70-80 cm ska tilläggas).

Jag tycker att man får en närmare känsla för hästen och dess rörelser i bomlöst, så för mig är det toppen eftersom min häst ibland kan få för sig att "ändra rörelseriktning" på mindre än en femöring... :grin: Upplever att jag känner detta snabbare i den bomlösa än i dressyrsadeln (Wintec Isabell).

Min teori är, att om man har balansbekymmer i bomlöst så har man nog även det i vanliga sadlar - bara det att de döljer det bättre... :angel:

Är VÄLDIGT nöjd med min Freeform.
Det är en sadel av den varianten som man har tryckavlastande pad under. Hästen musklade sig jättefint när vi började använda denna sadel.

Jag rider i torsion endurence. Har haft den på alla mina utan problem. Min valack som jag hade kunde inte ha vanlig bomsadel och då provade jag bomlös vilket fungerade väldigt bra. Han hade problem med ryggen och när jag provade vanlig sadel för t ex dressyrridning rörde han sig konstigt men när jag bytte tillbaka till den bomlösa så fungerade han igen. I dag vet jag att han hade enorma problem med ryggen och fick därför tas bort, men kanske fick jag ha honom längre tack vare sadeln?

I början är det lite vingligt att sitta i en bomlös, speciellt ifall man lyckats lära in sig en sne sits...

Frågar man mig så är bomlösa sadlar toppen! Jag har alltid (till nu) haft bomlösa sadlar. Hade först torsion men övergick sedan till star treek som jag tävlade i under flera år. De senaste 2 åren har jag haft en FreeForm Wave och var supernöjd med den! Hur skön som helst! En underbar sadel :) Viktigt med tryckavlastande-padd bara!

Tyvärr har jag fått byta sadel pga. viktproblem. Jag behöver 14 kg bly för att komma upp i 75 kg och så mycket "dödvikt" fungerar tyvärr inte med en bomlös :cry:

Men jag rekommenderar Free Form Wave starkt!

Att en bomlös sadel passar på alla hästar är en sanning med modifikation.
Om hästen har medel till hög manke så får man inte tillräcklig mankfrihet.

Till mitt arabsto med ordentlig manke har jag testat Free Form, Torsion och Star Trekk men det har inte fungerat.

Min dam har ju både hög och lång manke, sportssaddle funkar på henne, iaf i 2,5 timma, längre har jag inte ridit henne nu när hon har gått ner i vikt.

Till mitt arabsto med ordentlig manke har jag testat Free Form, Torsion och Star Trekk men det har inte fungerat.

Provat trekker master dressage?
Jag har en sådan, och det är en rejäl cutback. Nästan lite för rejäl till min ena häst då hon är lågmankad.

Tyvärr har jag fått byta sadel pga. viktproblem. Jag behöver 14 kg bly för att komma upp i 75 kg och så mycket "dödvikt" fungerar tyvärr inte med en bomlös :cry:

Men vad stressad jag blir. Jag har gått och trott att det är 70 kg som gäller!

Och jag hittar inte info nånstans, vare sig på distanssidan eller hos ridsportförbundet. Nån som kan länka mig till rätt svar?

Men vad stressad jag blir. Jag har gått och trott att det är 70 kg som gäller!

Och jag hittar inte info nånstans, vare sig på distanssidan eller hos ridsportförbundet. Nån som kan länka mig till rätt svar?

På CEI** 120 km är det 70 kg som gäller och på CEI***/**** är det 75 kg.

Synd att tråden blev flyttad. :(

Jag är lite halvt om halvt på jakt efter en bomlös, men den måste passa både min svankiga (men allt bättre!) valack och mitt sto med rak rygg. :crazy:

Det är nog svårt att ge råd om sadlar via ett forum...
Vi har två hästar som rids i bomlös Torsion Trekking. Den ena (min) har inte någon jättemanke och är ganska rak över ryggen, den andra (makens) har hög manke och börjar bli lite svankryggad (är 24 år). Till min har jag vanliga standard equilaizer-paddar, till makens har vi också sådana - men med en extra kil som är pålimmad. De paddarna gör att han får en jättefin mankfrihet i den sadeln - men jag skulle inte lägga på de paddarna som min häst har på makens häst... men bomlöst kan alltså funka även med högre manke - fast även "hög manke" är ju relativt så det bästa är nog att prova helt enkelt.

Att en bomlös sadel passar på alla hästar är en sanning med modifikation.
Om hästen har medel till hög manke så får man inte tillräcklig mankfrihet.

Fast som sagt, det fina med varianterna man paddar är att det går att shimma upp dem med skito-tillägg:idea:

Pfiffen är helt ok hög i manken, dock har även mitt sto väldigt hög manke, men det räckte med att jag shimmade upp den med ett inlägg på var sida så blev den alldeles lagom.

I övrigt har jag provat torsion, 1000 gånger skönare än pfiff, likaså barefoot:)

Jag har nyligen skaffat mig en Masterback Dressyr. Underbar! Behövs inga extra paddar eller så, räcker med ett schabrak/vojlock. Panelerna är enkla att flytta så de passar flera hästar :) Sitter som gjuten i den. Rider lätt, töltar och lägger pass i den :)

Skönt att inte behöva vara orolig för att sadeln klämmer, är trång eller att bogfriheten försvinner. Jag känner hästens rörelse otroligt bra nu! Jättenöjd :)

Trådkap
Funderar också på att skaffa en bomlös mest för att prova och kanske börja rida lite dressyr i. Tränaren i granngården var inte så förtjust i min westernsadel ;)
Men jag har lite kajko höfter och kan inte sitta hur brett som helst. Min ponny är bred som ett hus (fjordkorsning), jag kan inte sitta barbacka på honom mer än kanske en halvtimme och ska jag rida aktivt får jag ont efter tio minuter en kvart.
Finns det någon billigare modell av bomlös som har smalt säte? Känns lite väl bra att lägga uppemot tio k på en sadel jag egentligen inte behöver..

Fast som sagt, det fina med varianterna man paddar är att det går att shimma upp dem med skito-tillägg:idea:

Man kan inte lägga i hur mycket som helst fram. Balansen måste bli rätt.
Problemet är ofta inte en hög manke utan en lång som går långt in under sadeln. Där ger vissa sadlar inte mankfrihet.
Jag har sett Limonas häst o olika bomlösa så det hade inte räckt att tex padda upp freeformen lite.
// Linda

Jag får också ont i höfterna när jag sitter för brett. Det har jag löst med att sy en "kudde" som jag satt fast på sitsen så det blir som en smalare midja på sadeln. Kudden har jag stoppat med liggunderlag, den är högre på mitten och planar ut åt sidorna.
Lite svårt att förklara i text och jag har ingen bild att visa heller...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 😢
  • GVFÖ 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur