Bomlös sadel

Sv: Bomlös sadel

Här är en bild på oss och våran barefoot:

Z2.jpg

Hm, okej. Det låter inte alls särskilt bra. Bredare än barbacka är ju typ splitt :p

Torsion tex är "mer sadel för pengarna". Där får du ett bättre uppbyggt säte.
Du kan även som någon nämnde ha fasade ilägg (tjockare vid ryggraden och tunnare nere). Finns även de som själva byggt upp smalare säte med att lyfta det sätet där är och bygga på mitten under.
Så det finns sätt att få ett smalare säte om man behöver det.
// Linda

Våra hästar ser lite lika ut, både färg och grovhet :)

Nu blev jag lite kluven, eftersom jag skulle kunna ha råd med en Barefoot rätt omgående, men jag skulle inte ha råd med en Torsion på ett tag..

Kollade lite på begagnade Torsions, men dessa har ju antagligen format sig efter en annan häst redan?
Hur mycket bättre är det att köpa en ny?

Jag tycker inte att Torsions hemsida var lika bra som en av Barefoots återförsäljare, men finns det även där bommar i olika storlekar att köpa till? Fungerar det annars att köpa en Torsion och, som någon annan skrev, packa med mjukt material?

Jag vill ju inte sitta bredare än barbacka :crazy:

Nej, de formar sig inte permanent efter en annan häst, de är väldigt mjuka. Om det är viktigt för dig att sitta smalt så tycker jag du ska spara ihop till en Torsion. Jag tyckte det var jättestor skillnad både i komfort, ridkänsla och kvalitet.

Torsion väljs efter sitsstorlek, dvs ej någon bomstorlek. Om sadeln skulle ligga i bakvikt för att hästen är för bred kan man ta ut pommeln och packa med vadd/handdukar eller annat mjukt.

Jo, jag känner att stödet är rätt viktigt.
Jag har kollat lite på begagnade torsion, och de ligger i ungefär i samma pris som en ny barefoot, så då har jag ju råd :) om man dessutom kam "fixa" framvalvet själv, och får en bättre känsla tror jag att det får bli en sån :)

Verkar som att det finns olika modeller.. Någon modell som är smalare än någon annan? Tex dressyr?

Beror lite på... Dressyrsätet är smalare att sitta i. Beställer man däremot en ny Torsion kan man få med dressyrsäte till. Vissa beg har också detta. (Dressyrsätet är mer uppbyggt, typ 1 cm tjockare än det vanliga sätet) Det har också ett högre bakvalv och det är kanon för dressyr. Jag älskade min dressyrsadel! Helst hade jag aldrig sålt den...

Efter detta kunde jag dock ha en Torsion Extra Light och den var smal att sitta i då den saknar kåpor sålde dock denna närjag var tvungen att sluta med långa distansritter och jag hade så himla många sadlar (men bara en häst) så jag fick sälja 2 sadlar.

33.jpg

Hos Torsion tycker jag dressyrmodellen är smalare att sitta i än deras trekking.
// Linda

Jag menade inte smalare sits :o

Menade ifall framvalvet blev smalare i någon av modellerna? :)

Orkar man mecka lite kan det vara ett tips att köpa en bomlös av ovanstående modell, med löstagbar sitsdel. Mellan sadeln och sitsen klipper man till en bit liggunderlag och lägger in, man får experimentera sig fram lite. Detta gör att man kommer upp och sitter smalare. Man kan också klippa ur padden (själva iläggen) så att delen under låren inte går ända ner på sidorna.

Dessa två åtgärder gör sammantaget att man sitter betydligt smalare. Om det räcker för just den aktuella ryttaren får vara osagt, det beror ju på hur man är som person och ryttare.

Själv hade jag en Torsion och är mycket nöjd med kvalitén, går ju att få billigt begagnat och inkl. padd. Men som vanligt med denna typen av soffkuddar är det viktigt att verkligen satsa på en bra padd så hästen inte bär vikt på tornutskotten och blir förstörd i ryggen.

Själv hade jag en Torsion och är mycket nöjd med kvalitén, går ju att få billigt begagnat och inkl. padd. Men som vanligt med denna typen av soffkuddar är det viktigt att verkligen satsa på en bra padd så hästen inte bär vikt på tornutskotten och blir förstörd i ryggen.

Håller helt med, en Skito eller likvärdig kvalitet är ett måste.

Sååå..

Nu har jag lyckats köpa en Barefoot iallafall, en begagnad.
Kände att ekonomin och tidspressen inte riktigt gick ihop, så det fick bli en sån.

Men då kommer vi till nästa fråga. Hon skickar inte med några stigbyglar eller läder, och endast en padd från H**ks, vilka jag förstått är väldigt dåliga.

Om man tänker låga priser, men ändå prisvärt, vad ska man köpa för läder och byglar då?

Padden kan jag kosta på lite. Vad är det för padd som gäller? En padd som är garanterat bra och inte kan skada hans rygg. Antar att alla paddar passar alla sadlar?

Min plan är att använda den här Barefoot nu ett tag tills jag fått en stabilare ekonomi och kan köpa en Torsion själv utan att behöva låna. Därför kan jag ju köpa padd, byglar och läder nu så jag har det till min Torsion sen :idea:.

Tycker att du fick ett bra tips av Diabolical_Kitten här ovanför. En Skitopadd är ett bra val. :) Jag har själv en sådan padd till min nyinköpta Sensation Hybrid och den fungerar hur bra som helst. (Jag vill också slå ett slag för Sensationsadeln när jag ändå är här och skriver. Jag har också en haflinger som är rund som en tunna och har låg manke. Trots att jag har provat ett otal sadlar på honom - däribland en Barefoot London - så är Sensationsadeln helt överlägsen. Den ligger still i alla lägen (trots att jag är urdålig på att spänna gjorden), den är vansinnigt skön att sitta i och hästen älskar den. Så, om du någon gång får möjlighet att köpa en sådan så ska du absolut inte tveka. :))

Vad gäller byglar och läder så är det ju en smaksak. Vad är du van att rida i?

Just nu rider jag i vanlig bomsadel, men vanliga stigläder och vanliga stigbyglar :p

Jag har en barefoot stella och använder samma stigläder,stigbyglar som jag hade på min vanliga sadel..Köpte en vanlig dressyrgjord till och det har funkat bra :) Däremot tog det nog en månad innan jag började förlika mig med sadeln i sig, den kändes bred och lite jobbig att rida i på banan men nu tycker jag att den känns kanon! Den känns inte alls bred nu, har den på en kraftig new forestkille som håller på att bantas men det är en helt annan historia :D

Stigläder och stigbyglar kan du ju ha vilka du vill, krävs ingen speciell sort.
Köp en Skitopad, du kan kolla på Stall Vrås hemsida hur de ser ut för att passa Barefoot. Vissa Skitopad har nämligen olika skärning och kanske inte sitter lika bra på vissa märken. T.ex Torsions Skito är rakt avskurna medan när jag hade Barefoot och Freeform var paden skuren framåt.
En Skito inkl fodral (dvs inte bara lösa paddar) kostar ca 2000:- och det är det värt...

Ja, jag har kollat lite på hemsidan nu.

Jag hittade själva Skito-paddarna, men vad ska man ha för fodral då? :confused: Vad heter det lixom?

Jag känner mig som en nybörjare :grin:

Hm... Den gamla paden fanns inte kvar. Isf kan man köpa en HAF pad + Skitoinlägg och ev klippa till om de inte passar.

Kolla på Torsions hemsida, där finns en pad i microfiber som ska vara bra. Inte haft den själv men förra ÅF av Torsion rekommenderade den. Ser ut att kunna passa Barefoot med. Vet dock inte om Skitoinlägg ingår i priset...

Jag är mitt under studentveckorna nu. Pluggar på annan ort än vad jag ska ha hästen i sommar, så jag har bett tjejen som jag köpte sadeln av att skicka den till min hemort.. Men på lördag blir nog första gången jag testar min nya sadel :laugh:

KL

Det med att köpa skitoinlägg, och ett fodral och "klippa" till om de inte passar känns läskigt. De är ju inte gratis direkt.. Finns det inget annat sätt? :)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Honey07
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 255
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka