Bomlös sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 302
Sv: Bomlös sadel

Shaggy skrev:
Tyvärr är det nog inget måndagsexemplar :crazy:. Jag har just hämtat den pad jag fick pga reklamationen och på den finns åtminsonde tre av felen.
Det enda fel jag inte kollat på är om iläggen är lika stora dom andra felen är exakt dom samma förutom att sömmen är pressad åt vänster istället för höger.
Shaggy som ska maila Kä******t och fråga vad för saker dom egentligen säljer.
Tyvärr är det så att billigt oftast betyder sämre kvalité.
Skito equalizer är dyr men skitbra.
// Linda

Dum fråga från en amatör men varför har sadlar egentligen bom? För hållbarheten??? :confused:

Viktfördelning/tryckutjämning.

Vilket enligt mig är helt förkastligt i dressyrarbete (där jag vill vara så exakt som möjligt).

Går den där Skito equalizer att fästa på en knights sadel då??
Vad kostar dom??

Ingen aning, jag HATAR skito-padden. Har haft den till en provsadel, jag blev helt vansinnig. Den gled, den är ullig (avskyr ull och ludd), svår/omöjlig att hålla ren och rätt läskig ö h t.

:bow: :bow:

Tack för inspirationen. Om man nu kan kalla det så. Ska kolla igenom padden. Har problem med "gående" padd. Inte tänkt på att padden kan orsaka ett sådant problem, det är ju bara tyg!
Jag har däremot haft problem med snedsydda sadlar.

Åhå, vad ska man ha eg för padd. :confused: :D Skito-padden har hittills varit det ultimata för mig, en dröm att så småningom att uppfylla. Men när du säger så, så vet jag inte. 1800 är mkt för att komma på att det var inge bra.

Men jag inväntar med spänning på mer rapporter om din sadel. Hoppas även att andra skriver här på buke om sin Dressage Close Contact. Och är det inget negativt eller det positiva skymmer det negativa. Då ni, då blir det en bomlös utan padd. :bump:

Inspiration vet jag inte känner mig mest som en sur grinig motvallskärring just nu.
Till mahlmt
Jag är med på att billigare är ofta sämre men när den kostar såpass mycket som den gör så borde det iallafall gå att fixa två sidor som är speglar av varandra så att skiten iallafall går att använda. Om sedan kvaliteten på materialet är för låg så att den inte håller så länge kan jag gå med på om man handlar budget. Om nu 780-850 kr (osäker på vad priset var då det var ett paket jag köpte) kan kallas budget :crazy:.

Shaggy skrev:
Jag är med på att billigare är ofta sämre men när den kostar såpass mycket som den gör så borde det iallafall gå att fixa två sidor som är speglar av varandra så att skiten iallafall går att använda.
Jag håller absolut med!
Måndagsexemplar finns av allt men det ska inte BARA finnas sånna.
Jag har beställt Skito från USA för då blir det billigare (kostade ca 1000:-). Men nu har jag en annan form på min bomlösa än Knights.
// Linda

Lovisaleonora_ skrev:
Ingen aning, jag HATAR skito-padden. Har haft den till en provsadel, jag blev helt vansinnig. Den gled, den är ullig (avskyr ull och ludd), svår/omöjlig att hålla ren och rätt läskig ö h t.

Mina inlägg (tilL Skitoppadden) är exakt likastora, så även fickorna på padden. Däremot ska jag 'slakta och sy om' den, jag tycker ryggkanalen är för smal på den.

Innan jag sydde om fästena på den att passa FreeFormen höll jag dock på att få SPUNK på fanskapet som bara gled kors och tvärs. Men med fästen där jag vill ha den ligger den som berget..

Omöjlig hålla ren? Det finns tvättmaskin :devil: Och jag - och hästen - gillar ullilull.. (utom vid hårfällning d jag avskyr det - men hästen bestämmer). och den är ju MYCKET lättare att tvätta än äkta fårull..

Vad jag inte förstår är att med en barbackasadel så måste man inte ha någon som helst pad under (jag vet att dessa två inte är samma sak men det stämmer ändå inte)
Om du en bomlös ska kunna fördela trycket lika bra så varför måste man ändå ha en massa hårda plattor under sadel för då??
Jag fattar inte riktigt poängen?? :confused:

Bubben91 skrev:
Vad jag inte förstår är att med en barbackasadel så måste man inte ha någon som helst pad under (jag vet att dessa två inte är samma sak men det stämmer ändå inte)
Om du en bomlös ska kunna fördela trycket lika bra så varför måste man ändå ha en massa hårda plattor under sadel för då??
Jag fattar inte riktigt poängen?? :confused:

För att en bomlös utan padd eller paneler inte ger någon frihet för ryggraden etc, utan du kommer få tryck på ryggrad/tornutskott etc. På en bomsadel så har du ju bossor som skapar en kanal för ryggraden etc, och en bomlös får du då ha padd eller paneler istället för bossor.

Bellafjella skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Ha ha ha! Jag fattade först inte varför du tyckte stigläderna ser konstiga ut men så gick jag in på Källqvists sida. Ha ha.

Den som arrangerat det fotot har nog inte mycket kunskap om Westernstigbyglar! De är ju vända åt fel håll!
Det breda, platta stycket ska ju vara ytterst! :rofl: :rofl: :rofl:
Inte nog med det, det breda platta som du kallar det (fender) är vänd bak o fram..
1081_2005-03-02%2008.35.57.JPG

Den sadeln, eller hur?! :idea:
05-05-11sadel%20(13).jpg

Min sadel, för jag tror då att mina fenders är rätt väg ;)

Hello igen :)

Dottern min störs inte av att det "buktar" ut. Hon nämde det i början men nu verkar hon ha vant sig. Jag tycker själv att det ser ut att vara lite klumpigt där och har sagt till henne åtskilliga gånger att vi kan dra ner spännena till stigbyglarna men hon tycker inte det behövs.

Vad det sen gäller ifall de sitter för långt bak så tycker hon inte det.
Men det kan nog ha att göra med att hon av sig själv har en väldigt "centrerad" sits. Om man har en tendens till att vilja sitta lite i "stolsits" så kan jag tänka mig att det känns konstigt.

Dottern har en kompis som fick rida på pållen och hon hade lite problem för hon sitter väldigt mycket i stolsits normalt sett och tyckte att det kändes lite konstigt. Men jag tror att om kompisen skulle fortsätta rida i vår bomlöse så skulle nog hennes sits förbättras betydligt. Det är bara en fråga om vana. :)

Jag vet faktiskt inte vad dottern tycker om att rida utan stigbyglar i sadeln. Tror inte hon gjort det. Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem.

Men en barbackasadel ger ju ingen tunnel för ryggraden??
Fast den har visserligen ingenting i fram och bakände som bomlösa har.

Är det den där gröna padden som källqvists säljer som är så dålig??:confused:
För jag tänker INTE lägga ut 1000kr på en pad!:mad:
Då kan jag vara utan sadel och fortsätta att rida i min barbackasadel. :cool:

Det är den jag har och denär helt klart dålig. Är du lite händig kan du garanterat sy en själv men då måste man ju köpa iläggena lösa och det är inte billigt det heller. Hur man än vänder sig har man ändan bak (suck). Sadeln är däremot väldigt skön att rida i så det vore ju synd att skippa hela iden bara på grund av en liten tygbit. Nu har jag mailat dom om padden om fler gör det så kanske det går att få till en bättre pad (fast egentligen skulle man ha betalt för produktutveckling :D).

Har hittat något jätte intressant på www.lammfelle.de
Gå in på barbackasadlar.(Ni måste hitta!)
Den vanliga basic har jag just nu. En helt underbar sadel!:love:
Sen finns det en som heter premium som jag mejlat och frågat om. Blev VÄLDIGT intresserad av denna!!!:love:

Sorry, dålig beskrivning.
Här är en bättre.
Skriv in adressen, välj ett språk(engelska), klicka på bilden med tjejen och hästen till vänster. Klicka sedan på Bareback riding pad i menyn till vänster och där har du det!!

Hade gärna lagt upp en bild men vet ej hur man gör.

Om du är händig så kan du sy fickor på ett schabrak + fastsättningsanordningar. Sen kan du göra som vi gjorde: Vi mailade Stall Vrå och beställde endast själva iläggen som kostade 100 kr st + frakt. (Tror det var de iläggen som finns i deras Grandeurpad)

Eftersom jag tyckte att Grandeur-iläggen var i tunnaste laget för vår då ganska omusklade häst, så köpte jag liggunderlag och klippte ut likadana ilägg och la dubbelt i fickorna.

Det finns även de som endast använder liggunderlag i fickorna. Sen finns det ju olika tjocklekar på liggunderlag. Först använde jag ett jag hade hemma som var 10 millimeter tjockt men sen hittade jag på EKO här i närheten ett liggunderlag som var 15 mm tjockt.

Nu var jag inte så himla händig som jag trodde! :o Mitt "hemmabygge" blev inte så värst snyggt så om du inte heller är speciellt bra på att sy så kan du ju köpa en Grandeur-pad från t ex Stall Vrå. Den kostar 750 kr inkl 1 par ilägg. Vill du sen ha lite tjockare ilägg så köp ett liggunderlag.

Det är ju inte bara det att paden ska se bra ut. Det är ju viktigt att ryggkanalen blir tillräcklig och att den sitter bergfast och inte glider omkring.

Grandeur-paden är billigare än SKITO och TN Equilizer (rättstavat?)
men vad jag förstått så är den tunnare än de andra men man kan ju stoppa i mer ilägg. Vet inte om det finns fler skillnader. Men du kan ju fråga de här på Buke som har erfarenhet av den vad de tycker.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
118
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Emuliiaa
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka