bomlös sadel

PrittePuff

Trådstartare
jag ska köpa en bomlös sadel till min unghäst.
jag har bestämt mig för att antingen köpa den från Hööks eller den från Börjes.
Vilken borde vara bäst? För och nackdelar med dom?

Sv: bomlös sadel

Bara ett litet tips: om du e ute efter en billig bomlös...har du kikat på Pfiffs bomlösa? Jag har precis köpt en, superfin å jätteskön.:) Men det är kankse börjes å hööks oxå....bara tänkte att du kanske missat att det fanns en till i den lägre prisklassen.

Instämmer med Nikkan, kan vara värt att kika på Pfiff också. Finns flera trådar om den här, och även om de andra. I modellen verkar det inte vara så stor skillnad på de tre sadlarna, utan det är mest materialval och detaljer. Pfiffen är i syntet, de andra i läder. På Pfiffen ingår gjord, fendrar och stigbyglar i priset, det gör det inte på de andra.
Det allra viktigaste vilken du än väljer är att du skaffar en riktigt bra pad som ger ordentlig avlastning för hästens rygg!
Finns många trådar även om detta, så ut å leta :)

Pfiff är öppningsbar på undersidan vilket gör att man kan fixa så att man har "kanalen" i sadeln istället för i en dyr specialpadd - då behöver du alltså bara köpa inläggen till en specialpadd och sedan kan du använda vilket vanligt stort underlägg som helst under sadeln (misstänker att det är svårt att hitta en vojlock med bra skurning däremot, så man lär få ta schabrak skulle jag tro.)

jasså, så pfiffen är i samma prisklass! ja, den kan man ju kolla på också! :)

jaha, är den i syntet? ja, då är det nog inte lika aktuellt. dessutom har jag redan en riktig pad till bomlös sadel, så det blir inte bättre för mig.

Om allt ingår i priset så kanske jag ska kolla på den ändå?
Finnns den på nån hemsida? Vart köper man den?

slut? Var in nu å de stog inte att de var slut däremot att man bör använda padd med kanal men jätte bra pris!! ska nog skicka efter en sådan kanske passar på min ladugårdsdörr till hästrygg :D inte så dyr heller. Ska då sälja min western äslkade sadel :( *suck*

Sedan tror jag mer på Bo*jes om man ska välja mellan dem då hö*ks har ju inte helt i skinn de har ju nubuck ner på sadelkåpan :(

slut? Var in nu å de stog inte att de var slut

Beställde min sadel därifrån i somras och fick veta att det var högst två veckors lev tid...sedan blev det fördröjt hela tiden, en vecka hit o en dit...efter 6 veckor ledsnade jag och beställde från Ö***rbo istället. Kom efter två dagar :angel:

Det var en som hade ring dit nyss, o då var de antagligen slut på lagret men dom skulle beställa hem. men dom visste inte när.:crazy:

jo, om jag ska välja mellan hööks och börjes så blir det en börjes, men nu har jag börjat fundera på pfiffen...
Men den är ju ganska stor, ca 17-17,5" hästen jag har är ponny och har en kort rygg. och så är jag lite emot syntet... :(
Men jag ska fundera lite till...

Nån som kan skriva lite bra saker om syntetsadlar? Jag har bara negativa upplevelser av dom. Men det kanske är annorlunda med syntet om det är bomlöst?

Jag e inte riktigt säker....men jag har för mig att Pfiffen är den kortaste av de tre. Och jag ser bara positivt på att det är syntet, behöver inte hålla på å smörja.:) Vad har du för dåliga erfarenheter av syntet?

att dom går sönder och inte håller lika länge som läder saker.
Jag har ridit i syntet sadlar och jag satt inte bra, gled omkring i sadeln. En av dom sadlarna gled också runt på hästens rygg, men jag anar att det beror på att den var dåligt inpassad på hästens rygg och inte att den var syntet.

Förresten är det nån som vet om börjes har fendrar och stigbyglar och gjord passande den bomlösa??

Pfiffen är klart kortast. Du har de måtten på tråden om den

Hur vet du att dom är skit.?
det är ju padden som är viktigast. sen om man köper en billig
bomlös spelar väll ingen roll. kan vara lika bra dom

Kan ni som har Pfiff inte ta lite bilder på sadeln så man får se uppbyggnaden av den. Stigläderfäste, sadelgjordsfäste mm.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
546
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka