Bomlös sadel!

Kicki_83

Trådstartare
Jag har nu funderat länge på att skaffa en bomlös sadel åt min fjording.
Tänkte lägga in nån bild på pojken så ni får lite hum om hur hans ser ut.

DSCF0030-2.jpg

DSCF0013.jpg

Inga bra bilder men hoppas ni kan komma med nå bra förslag på vilken sadel som passar honom. Ska ha sadeln till mest skogsridning!
Nån som har nå bra förslag på bomlös sadel?

Sv: Bomlös sadel!

jag köpte en bomlös på börjes förra året (vet inte vad modellen heter). Har även en bomlösa espaniola. Har använt båda på min nordsvensk men på min fjording ligger börjes bättre. Espaniolan vill gärna glida fram på henne.Börjes tycker jag ligger still och man får ingen supersits i den men den är väldigt skön att rida i.

jag köpte en bomlös på börjes förra året (vet inte vad modellen heter). Har även en bomlösa espaniola. Har använt båda på min nordsvensk men på min fjording ligger börjes bättre. Espaniolan vill gärna glida fram på henne.Börjes tycker jag ligger still och man får ingen supersits i den men den är väldigt skön att rida i.

Okej tack för tipsen!

Den är poppis. Jag tycker det verkar vara en vettig sadel till ett bra pris. Använd sökfunktionen så hittar du massor.

Den bomlösa från Pfiff är riktigt bra tycker jag. Har en som vi har till såväl russ, fjording som nordis.

Vad ska man ha för padd under då??

Ja vet att man ska ha en speciell...men ja vill ha en bra som är bra för hästen.... Börjes och hööks har men ja vet inte om dom är nå bra?

Pfiff-sadeln är rätt omtyckt, den verkar vara vettig för sitt pris. Satsa gärna på en lite dyrare pad, det betalar sig i längden. Skitopadden anses vara väldigt bra, Jag har haft grandeur och tycker att den är sådär (har stoppat min extra, tyckte den var för tunn).

Läste lite om denna sadel...Det står i den där länken som ja la in förut om en sadel såhär ju:

"Tillsammans med den bomlösa sadeln medföljer en
sadel pad i teddyfoder"

Men man måste väl ha en tryckutjämnande padd oxå väl?

Sen kom ja på en sak till....vad har man för sadelgjord??

Jo ja tänkte investera i en lite dyrare padd när ja köper den bomlösa sen...

Senast ändrad:

"Tillsammans med den bomlösa sadeln medföljer en sadel pad i teddyfoder"
Men man måste väl ha en tryckutjämnande padd oxå väl?
Sen kom ja på en sak till....vad har man för sadelgjord??
Jajjemän. Teddypad räcker inte... utan man ska ha en tryckutjämnande. Du har en dressyrgjord till sadeln, i stort sett alla bomlösa sadlar har långa stroppar så en dressyrgjord är det som gäller :)

vilken tror ni är bäst av Pfiffen ja länkade till innan,BareFoot Cherokee eller Barefoot Cheyenne??

Senast ändrad:

vilken tror ni är bäst av Pfiffen ja länkade till innan,BareFoot Cherokee eller Barefoot Cheyenne??
Med tanke på att nya Cherokee och Cheyenne har isydda paneler så tror jag att jag röstar på dem. Har själv en äldre Barefoot Cheyenne som jag är väldigt nöjd med. Hade jag köpt en ny Barefoot idag hade jag nog valt Cherokeen, pga knästöden.

Eller ännu hellre, Barefoot Nevada :d

Jo Cherokeen tycker ja verkar bra oxå...e bara att sätta i gång och spara pengar :)
Jajjemän :)

Något jag kan rekommendera är att köpa med westernfendrar... visst, det ser lite westerninspirerat ut att rida med dem, men ger ack så härligt stöd till skänklarna. Jag tycker de är :love:

När jag hade fjordhästar skaffade jag en free form o den är jag än idag hemskt nöjd med:) Den måste man ju iofs ha avlastande pad under men annars är den nästan som en "vanlig" sadel. Smalt säte osv. Det jag gillar där är att man kan flytta fästet för stigbyglarna så man får en mer lodrät sits. Mjuk o skön att sitta i men ändå stabil o hästarna verkar gilla den:)

Jajjemän :)

Något jag kan rekommendera är att köpa med westernfendrar... visst, det ser lite westerninspirerat ut att rida med dem, men ger ack så härligt stöd till skänklarna. Jag tycker de är :love:

Okej...ja har inge problem med det western inspererade så det kanske man ska ta och göra...

Verkade inte vara så svårt att mäta rätt storleken på BareFoot heller. Blir nog största för mig och Pojken!

Jag är VÄLDIGT nöjd med min Barefoot London. Tycker att kvaliteten är superbra! En begagnad Cherokee eller Cheyenne bör du kunna hitta för nästan samma pris som en ny Pfiff, tror jag.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
622
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025