Bomlös sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare elinxelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 960
E

elinxelin

Jag har en fråga ang. bomlös sadel. Kan man ha det på alla hästar och det passar? Alltså kan jag först ha det på en häst, och sedn byta? Eller måste jag alltid ha på samma häst? :confused:

Sv: Bomlös sadeln?

Nej du måste inte ha den på bara en häst.
har hört många som haft samma bomlös sadel på sina hästar.
eftersom sadeln/paddarna formar sig.
bara dom har samma strl i sadeln.:D
beror ju oxå på om dom har hög manke eller inte

Som sagt, en bomlös sadel brukar passar på de flesta hästar, det beror på vilken typ av bomlös det är. Men man ska passa sig för att säga att en bomlös passar på alla hästar, för det gör de inte.

sa jag det:confused:

det beror ju oxå på vad man har för bomlös.
om det är en som man kan lägga platt på ett golv så
finns det inget som kan trycka, vara för stort/litet.
det mesta beror även på vad man har för pad.
men visst om det är en bomlös med bossor så passar det
naturligtvis inte alla hästar.

Jag har då fått alla bomlösa med bossor att passa min häst - med mer eller mindre uppaddning (och viss "inridningstid".) Men vill man slippa extrapaddar så går det inte att säga att bomlöst passar alla. Sen handlar det även om att ryttaren ska trivas i sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
546
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
560
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka