Bomlös till KS-häst??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare smiling_sun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 671
S

smiling_sun

Sitter och funderar över det här med sadlar till hästar med Kissing spines. Min häst har fått den diagnosen av vet. Men inte av equiterapeuten. Enligt equiterapeuten har hästen problem med bäckenbenet (sned). Men i alla fall, om en häst med KS ska funka i ridningen, så borde man ju ha en sadel som inte rör ryggkotorna över huvud taget? Alltså en sadel med mycket bred kanal. Eller har jag fel? En bomlös borde ju ligga på ryggraden.. Ja jag vet inte.. Vad tycker ni? Och ni som har KS hästar, vad har ni för sadlar?

Sv: Bomlös till KS-häst??

Tanken är att den bomlösa inte ska röra ryggraden. Det finns olika bomlösa som har olika stor kanal, skulle tro att StarTrekk skulle kunna funka för din häst isf.

Sv: Bomlös till KS-häst??

Varken en korrekt inpassad bomsadel eller korrekt inpassad bomlös ska skapa tryck på ryggrad, tornutskott, fästen etc.

Min KS-herre går både med bomlös och bom, padden till den bomlösa skapar ju kanal för ryggrad etc. (fast jag har breddat kanalen på min padd då jag tyckte den var för smal)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr... 2
Svar
20
· Visningar
3 975
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 249
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 206
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?