Bomlös vs Med bom

yemma

Trådstartare
Hallå!

Provade en barefoot (?) sadel hä
romdagen. Har aldrig provat det innan, och det jag slogs av var hur otroligt skön den var att rida. Jag fick en helt annan sits än i vanlig sadel och den var lika skön som en fåtölj.

Men nu till min fråga; vad är egentligen skillanden? Givetvis att den saknar bom och därav är mindre stabil/mer följsam. Men mer? Vad får man för fördelar och nackdelar och varför valde ni bomlöst?

Jag själv har en liten unghäst som det snart skall investeras en sadel till och vad jag har förstått så kan de lättare musklas och "växa" i en bomlös? Men är det så någon nackdel med att ha den till en unghäst?

/yemma (som inte har skav i baken trots ridning i hårda jeans)

Sv: Bomlös vs Med bom

Jag har haft bomlösa sadlar till mina hästar eftersom jag tycker mig komma närmre hästen. Mina vikthjälper blir tydligare, min sits blir bättre och jag uppskattar att kunna känna hästens ryggrörelser ordentligt under mig. Dessutom gillar jag att vara ute längre, 2-5 timmar när det är okej väder, och jag blir aldrig stel av att sitta i den bomlösa. Att sitta fem timmar i en bomsadel är det liksom inget snack om... Nackdelen är väl att lättridning och lätt sits blir ganska värdelöst, vilket är dåligt om man har en häst som ska musklas. Då vill du ju kunna avlasta ryggen så att hästen lättare kan höja den. Ur musklingssynpunkt har jag förstått att det är mycket bättre med en bomsadel just av den anledningen, men då får du ju ständigt byta sadel under musklingsperioder så att du alltid har en som ligger bra och det slipper du med den bomlösa sadeln. Bra liggande bomsadel = bättre än bomlös, men bomlös = bättre än illa liggande bomsadel.

Bomlös fördelar:
Den följer alltid hästens ryggform, den är förlåtande och tillåter att hästen både blir bredare och smalare.

Bomlös nackdelar:
Den fördelar trycket sämre än en bomsadel och rekommenderas att ej hoppa med.

Bomsadel fördelar:
Är generellt stabilare än vad en bomlös sadel är.
Den är lämpad att hoppa i.

Bomsadel nackdelar:
Den är inte speciellet förlåtande om hästen ändrar sig i kroppsform.
Den är inte lika följsam som en bomlös och ligger alltså bara optimalt i ett läge medan hästens rygg ser helt olika ut i ryggen beroende vilken gångart den har.

Så det finns för och nackdelar med båda så då får man gå till sig själv och hästen och väga för mot nackdelarna för att komma fram till vad man vill ha.

Själv har jag en bomsadel när jag hoppar och en bomlös vid skogs och dressyr-ridning.

Den kombinationen är jag jätte nöjd med, är nöjd med både min bomsadel och min bomlösa.
Det enda negativa jag kan komma på är att jag måste ha någon som håller emot eller en pall när jag ska hoppa upp i den bomlösa för annars snurrar den runt, men min häst har kroppsform som en tunna och ingen manke eller annat som håller emot sadeln så det problemet finns även med bomsadlar även om det märks mkt mindre då.

Jag tycker inte att jag sitter lika säkert i en bomlös sadel som i en "vanlig" sadel, varpå jag inte hade använt en bomlös sadel för unghästridning. Då vill jag kunna sitta kvar ifall hästen börjar bråka eller blir rädd.

Tack för super bra svar!

Min häst är en fjordhäst och liknar mer än tunna (eller kanske köttbulle för tillfället). Men förhoppningsvis så skall hon väl ändra form när man väl böjar rida henne... Så ur den synpunkten skulle det ju i så fall vara bra att ha en formbar.

Men i början kan det nog vara bra att ha en med mer stöd i, nu när jag tänker efter var det ju knappt något stöd i den jag provade, i början. Så man har lite bättre chans att hålla sig kvar om hon skulle vilja leka rövare (vilket jag i och för sig har svårt att tro...) Kanske helt enkelt skall satsa på en allround mot hopp i början som den som skall hoppa henne får använda sen och sen köpa en bomlös till mig.

Kanske en dum fråga, men jag tänkte på om sadeln saknar bom så måste den ju ha en större hästvidd, det vill säga man kan använda den till fler hästar med olika form, eller?

Du kan ju köpa en bomlös med mera stöd :idea:
Det finns ju fler än soffkuddemodellerna...
Min bomlösa sadel har lika mkt stöd som de flesta bomsadlar av dressyrmodell...

Japp en bomlös kan man genrellt använda samma sadel på flera hästar.
Dock betyder det inte att en bomlös sadel passar alla hästar bara för att den är bomlös, men samma sadel fungerar på fler hästar än vad en bomsadel gör.

Liknande trådar

S
Utrustning Ska köpa ny sadel till hästen min. Han är sparsamt riden & växte ur sin förra sadel (omusklad unghäst) när jag hade igång han sist. Min...
Svar
2
· Visningar
909
E
Utrustning Jag har två väldigt runda nordsvenskar (brukshästar), och har svårt att hitta lämpliga sadlar till dessa. Hästarna får lätt skav av...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Erbia
·
Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 154
Senast: Maran
·
Hästmänniskan I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 341
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka