Bomlös vs med bom!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svintana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 233
Sv: Bomlös vs med bom!

Den enda bomlösa sadel som jag skulle vara intresserad av ligger som SKIT på min häst så det blir ingen bomlös för min del... Skrev det i en annan tråd... men för er som inte läst. SBS Flexion är den enda som ser ok ut och den hade jag inte dragit åt och suttit upp i om jag så fått betalt...

Nyrelski skrev:
Sen vet jag att många distansryttare rider med bomlöst, men jag undrar om det inte är enbart därför de är sköna att rida långt i ;)

När man rider distans krävs det verkligen en sadel som Passar hästen,annars kan man inte rida en hel dag och dessutom klara kontrollerna.Sadeln är jätteviktig att den passar i distansritt,DÄRFÖR används bomlöst i distans.Sen att dom är härliga att rida i för ryttaren är självklart ett stort plus! :D

Jag tror starkt på bomlösa sadlar,synd att dom inte går att hoppa i.
Men visst,har man en passande bomsadel så är det ju bra.
Smaken är som baken! :D

svintana skrev:
Hej!! Vad tycker ni är bäst? :confused:

Jag tror att det beror på hästen. Vissa går bäst med bomsadel, andra bomfritt, andra western och andra bladsadel.
Rider man bomfritt förutsätter jag att man har en rejält tryckfördelande padd under, försedd med en ordentlig kanal för ryggraden.
Min superbreda och runda nordsvensk trivs allra bäst med bomfritt, hon rör inte en min när jag lägger på den.
Hon som alltid vart skitsur på allt vad sadlar heter, slutade tvärt och slappnade av när hon fick en bomfri sadel på sig :love:

Varmblodet däremot går bäst i sin bomsadel. Har prövat den bomfria på honom med, men han vart lite skeptisk till den och den låg inte så bra på honom heller.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
336
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Puh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31