Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
heylan skrev:*putt*
...o gärna fler utvärderingar av den svarta, bomlösa sadeln av allroundmodell från Equicomfort! Hittade lite om den i en annan tråd ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=582625&highlight=boml%F6sa ) men det skulle va kul att få höra "vad som hände sen"!
Tack på förhand!![]()
![]()
![]()
Camilla_H skrev:Jag har en ST Comfort Shorty och har aldrig suttit i en annan bomlös men utifrån vad min kompis har sagt (som har en Torsion och som har lånat min Comfort ett par gånger till sina två hästar) och tidigare diskussioner så kan jag göra följande skillnad mellan padd och paneler och särskilt dessa två sadlar:
* ST:en känns mer som en bomsadel, den ligger mer stilla i sidled (stabilare) och har smalare säte, vilket också är lätt att själv bygga upp mer (jag har en bit liggunderlag under). Den är kortare. Det är lättare att justera om du behöver bredda eller minska bak/fram, då en sadel med pad kräver andra ilägg i padden eller ny pad och då kan man ändå inte justera på millimetern som med panelerna. Tryckfördelningsytan är något utöver revebensbågarna men mest i längdled.
* Torsion är mjukare och ger mer kontakt med hästen, det är lättare att känna muskelrörelserna igenom. Den är mer flexibel framåt/bakåt då ST C är styvare i lädret (alltså du kan inte vika bakvalv mot framvalv). Tryckfördelningsytan är mer kring ryttaren och mer ut över revbensbågarna vilket gör att dess långa längd ofta inte påverkar hästens ländrygg så mycket.
/Camilla
heylan skrev:Med pad måste det ju bli så att man sitter bredare? (Detta var det stora problemet med barefooten) Å andra sidan borde ju en pad fördela trycket mer längs låren än paneler och bossor o vara bättre i det avseendet... Min häst har en typiskt bred "arabrygg", och jag har inte jättelånga ben, vilket gör att jag får svårt att "komma åt" om det blir för brett.
Tez1 skrev:Man kan bredda kanalen tex baktill och därmed sänka sadeln om det behövs för att få en lodrät sits.
På min häst tex sluttar allt bakåt så jag har gjort tvärt om. Breddat kanalen framtill och smalnat av baktill för att få lite lyft. Det har dessvärre inte funkat helt så jag väntar hem specialbeställda bossor som är tjockare baktill.
Hur kort rygg den passar till beror lite på vilken modell av ST du är ute efter. En del varianter finns i kortare varianter.
Sen är det inte riktigt hela världen om sadeln är en liten bit längre än vad du skulle valt på en bomsadel.
Den förra ST jag hade var 51 cm lång och gav inget obehag på min häst och en bomsadel får inte vara längre än 46 cm.
/T
heylan skrev:Med pad måste det ju bli så att man sitter bredare? (Detta var det stora problemet med barefooten) Å andra sidan borde ju en pad fördela trycket mer längs låren än paneler och bossor o vara bättre i det avseendet... Min häst har en typiskt bred "arabrygg", och jag har inte jättelånga ben, vilket gör att jag får svårt att "komma åt" om det blir för brett.