Bomlösa alternativ

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare heylan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 403
Sv: Bomlösa alternativ

heylan skrev:
*putt*

...o gärna fler utvärderingar av den svarta, bomlösa sadeln av allroundmodell från Equicomfort! Hittade lite om den i en annan tråd ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=582625&highlight=boml%F6sa ) men det skulle va kul att få höra "vad som hände sen"!

Tack på förhand! :bow: :bump: :bow:

Mitt första intryck när jag red var att det kändes som en bomsadel. När jag hade ridit ett tag tyckte jag däremot att jag satt bekvämare än i en bomsadel (hade nästan bara ridit barbacka den månaden så bara att ha sadel kändes lite konstigt :p ) så jag skulle nog påstå att den har många av bomsadlars fördelar men också att den är flexibel.
Vill man ha en kudde att sitta på är det ju en annan femma ;)

Tack för ditt svar! Vad tyckte du om sitsen jämfört med en bomsadel? stöd vid knäna? Den ser ju ut att vara rätt "låg" fram. Hur ser din häst ut? Behövde den (sadeln alltså... :smirk: ) "paddas" upp?

Nja.. paddas upp skulle isåfall vara vid manken om hästen har hög manke. Är inte så jättemycket stöd, men eftersom sadeln är ganska fast ger den bättre stötdämpning än många bomlösa sadlar och då känns det inte lika instabilt. Jämfört med bomsadlar är det lite mindre stöd men jag tycker man satt stadigt.

Camilla_H skrev:
Jag har en ST Comfort Shorty och har aldrig suttit i en annan bomlös men utifrån vad min kompis har sagt (som har en Torsion och som har lånat min Comfort ett par gånger till sina två hästar) och tidigare diskussioner så kan jag göra följande skillnad mellan padd och paneler och särskilt dessa två sadlar:

* ST:en känns mer som en bomsadel, den ligger mer stilla i sidled (stabilare) och har smalare säte, vilket också är lätt att själv bygga upp mer (jag har en bit liggunderlag under). Den är kortare. Det är lättare att justera om du behöver bredda eller minska bak/fram, då en sadel med pad kräver andra ilägg i padden eller ny pad och då kan man ändå inte justera på millimetern som med panelerna. Tryckfördelningsytan är något utöver revebensbågarna men mest i längdled.
* Torsion är mjukare och ger mer kontakt med hästen, det är lättare att känna muskelrörelserna igenom. Den är mer flexibel framåt/bakåt då ST C är styvare i lädret (alltså du kan inte vika bakvalv mot framvalv). Tryckfördelningsytan är mer kring ryttaren och mer ut över revbensbågarna vilket gör att dess långa längd ofta inte påverkar hästens ländrygg så mycket.

/Camilla

Vad menar du med att bredda eller minska bak/fram? Om man ska bredda eller minska så gör man väl det lika mycket fra som bak? Ryggraden smalanar ju inte av varken framåt eller bakåt..?
Mvh/Maria

heylan skrev:
Med pad måste det ju bli så att man sitter bredare? (Detta var det stora problemet med barefooten) Å andra sidan borde ju en pad fördela trycket mer längs låren än paneler och bossor o vara bättre i det avseendet... Min häst har en typiskt bred "arabrygg", och jag har inte jättelånga ben, vilket gör att jag får svårt att "komma åt" om det blir för brett.

Men padden är väl bara "uppbyggd" "uppe på" och inte längst sidorna..? Så hur kan det då bli bredare?

Mvh/Frågvisa jag :smirk:

Tez1 skrev:
Man kan bredda kanalen tex baktill och därmed sänka sadeln om det behövs för att få en lodrät sits.
På min häst tex sluttar allt bakåt så jag har gjort tvärt om. Breddat kanalen framtill och smalnat av baktill för att få lite lyft. Det har dessvärre inte funkat helt så jag väntar hem specialbeställda bossor som är tjockare baktill.

Hur kort rygg den passar till beror lite på vilken modell av ST du är ute efter. En del varianter finns i kortare varianter.
Sen är det inte riktigt hela världen om sadeln är en liten bit längre än vad du skulle valt på en bomsadel.
Den förra ST jag hade var 51 cm lång och gav inget obehag på min häst och en bomsadel får inte vara längre än 46 cm.

/T

Men om man breddar baktill tex. då kommer väl själva sadeln närmare hästens ryggrad där också?
Mvh/Maria

Oj, det var mycket intessanta grejer att läsa och reflektera över. Flesta frågor har jag fått svar på genom att läsa allt men har lite jag måste fråga ändå :devil:

När man köper en bomlös sadel med paneler, kan man välja hur tjocka panelerna ska var eller om dom ska vara tjockare fram eller bak? Eller är det mest till hästar som är överbyggda eller lite höga fram som man behöver det? För tänkte att materialet i bossorna är väl ganska "följsamt" Så det formar sig efter hästen till viss del? Är det inte bättre att ha en bomlös med paneler än bomlös med padd? Borde bli stadigare väl.. :bump:

Mvh/Maria

heylan skrev:
Med pad måste det ju bli så att man sitter bredare? (Detta var det stora problemet med barefooten) Å andra sidan borde ju en pad fördela trycket mer längs låren än paneler och bossor o vara bättre i det avseendet... Min häst har en typiskt bred "arabrygg", och jag har inte jättelånga ben, vilket gör att jag får svårt att "komma åt" om det blir för brett.

Man sitter bredare med pad just för att stoppningen ligger så långt ner längs med insidan av låren. Jag kan inte se meningen med att ha en pad under insidan av låren, där är ju de flesta hyfsat välpaddade redan som vi är :p :crazy:
Jag rekommenderar varmt sadlar som har egna bossor eller paneler, padar gör bara allt vingligare och bredare :p
Ull stoppning skulle jag nog passa mig för också, iaf innan jag var säker på att en sadelmakare är villig att stoppa om dem vid behov. Är man rädd att skumpanelerna ska trycka ihop sig framöver så kan man väl passa på att köpa ett par extra på en gång! :idea: Fast dessa material lär hålla, det är ju en hel del bomsadlar som är permanentstoppade...

Jag tycker att det ska bli kul att se den nya ST CC dressyrsadeln! De ska tydligen förmodligen bara ha airex foam i bossorna nu, eftersom ull inte hade funkat så bra... Håller med dig om att pad gör det obekvämt, eftersom det blir så brett... Har bara haft en bomlös med pad, så jag har inte haft tillfälle att känna skillnaden med paneler eller bossor. Men jag funderar alltså starkt på den nya ST CC dressyr eller den nya ST gaiter! Har en arabkorsning, men att det egentligen är en islandshästsadel spelar mindre roll känns det som. Skulle vilja åka till Kaupre o provsitta...hmm...funderar allvarligt på att göra det... *funderar mera* :)

Oj, jag har inte varit inne på den här tråden på länge ser jag..

Naturligtvis så minskar man aldrig så mycket att kanalen blir för smal, men man kan ju bredda rätt mycket innan man når ett maxläge där sadeln hamnar för nära ryggraden (som svar på din nästa fråga) men däremellan har man rätt mycket att spela på. Och det handlar inte om att flytta flera centimeter utan kanske en halv till en centimeter.

/Camilla

Ja, man kan välja hur tjocka paneler man vill ha och om man vill ha dem olika tjocka fram eller bak. Det finns standardpaneler (jag har såna nu) för det kan vara svårt att veta exakt vilka man behöver ha i början. Jag kommer tex att behöva lite tjockare paneler till min.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Nu är jag där igen, i den förbaskade sadeldjungeln. Equiterapeuten var och tittade till min häst och dömde helt ut min sadel :( Hästen... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 182
Senast: Stjaerna
·
Western Hej! Jag kollar efter en bomlös sadel åt min arab. Är det NÅGON som kan hjälpa mig:) Vore så oerhört tacksam. Vill ha en bomlös...
Svar
9
· Visningar
2 430
Senast: Terese
·
Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 154
Senast: Maran
·
Utrustning Jag har läst trådar om bomlösa sadlar i flera timmar nu, och är full med tankar och funderingar. Jag är ute efter en bomlös sadel...
Svar
10
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka