Bomlösa - Fhoenix FA / Flexion SBS ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 919
Sv: Bomlösa - Fhoenix FA / Flexion SBS ??

Phoenix och Flexion är samma märke. Tror Phoenix är en allroundmodell och Flexion är dressyrmodellen. Men pga att Ansur tjafsade om patent så fick väl inte dressyrmodellen säljas i USA mer.

Den sista sadeln är inte så känd ännu, men även om den är snygg undrar jag över konstruktionen.Sadeln lanserades i USA och England för nåt år sen minst. I USA försvann den av någon anledning (ÅF slutade ta in den) och i England bytte dom ÅF.
Barry Swain är känd för sina sadlar, och ahr de gått med på att tillverka den tror jag att den är av bra kvalitet och förhoppningsvis och med en bra konstruktion.
Men dyr......
I USA kostade den 1400 dollar, då var det typ 11 000:-. I England kostar den ju 27 000!!!!
My ass att jag kan tänka mig lägga dom pengarna...

Nu är du lite felinformerad....

Flexion sbs och fhoenix är båda tillverkade av Heather Moffet. Flexion kom först och var/är helt utan bom och koppjärn. Den finns i två modeller dressage och grand prix (som ska motsvara en allround). Efter bråk med ansur så fick de tänka om och börja tillverka fhoenix som är en part-treed sadel, detta pga att ansur menade att de hade patent på att tillverka sadlar helt utan bom och koppjärn (förjävligt). Jag har inte sett fhoenix irl så jag vet inte hur den är... även den finns i dressyr och allround modell (gp).

Detta finns att läsa på www.enlightenedequitation.com

The new concept saddle, the Fhoenix Fits-All, is a revolutionary design unlike any other saddle on the market. The manufacturing process is unique in saddle-making, the Fhoenix being a part-treed saddle, however unlike with other half-treed where it is at the front, the Fhoenix part-tree is in the cantle end. This forms the rigid cantle and seat support for the rider, also ensuring that the gullet does not collapse.

Priset är 995 engelska pund vilket i dagens kurs är 13751 svenska kronor.

Senast ändrad:

Ja det ska den vara... Om inte de som tar in fhoenix väljer att saluföra den som flexion för att det är ett inarbetat namn, det har jag ingen aning om. Ska höra efter med toini på www.aaah.se nästa gång hon är i krokarna...

Diabolical_Kitten skrev:
Okej! Men Flexion är alltså inte ändrad? I Sverige är den också utan bom/koppjärn?

Flexion tillverkas inte längre o de som ev finns kvar i Sverige är nog på lager innan detta skedde med ansur.

Skillnaden är också att man kan padda i sadel vad gäller fhonix samt att man kan köpa den utan bossor under och ha en slags pad.

Så det finns bara den här allroundmodellen nu?

Kollade på hemsidan nu, såg att det fanns en dressyrvariant också.
Kollade runt lite och såg en bild där den låg på en häst, och den såg mindre klumpig ut än vad den gamla modellen gör på bild. Det såg ut som att de hade breddat kanalen också?
Men hur funkar det med den sadeln, har den olika koppjärn?
Finns den i en sitsstorlek som passar större ryttare? För den såg ju väldigt liten ut, och de påstår ju att den ska passa nästan alla ryttare...

Senast ändrad:

Jag har inte klämt på ngn fhoenix och kan inte komma ihåg om jag läst något ang kanalbredden.... Så tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med det. Är det verkligen koppjärn de satt i?:confused:

Storleken ja, det finns ju 2 och den större ska ju passa "alla" rumpor :smirk: Jag kan dock inte påstå att jag tycker den är så jättestor fast ok, den har passat mig efter min graviditet :o -har väl legat på 44-46 kanske....

Fhoneix finns i dressyr, och en gp (allr?) och jag har för mig jag har sett någonstans att ev kommer en mer hopp modell....

jjeg skrev:
Är detta samma sadel?? Läste det någonstans....hur är dessa sadlar. Dessutom är jag intresserad av en sadel som finns här...någon som vet nåt om denna ?http://www.bettersaddles.co.uk/acatalog/Mondial.html

Hej.
Det råder visst lite förvirring här med namnen på sadlarna.
Sadeln på bildlänken du skickade är INTE Heather Muffets Flexion
utan Kay Humphries sadel som tillverkas av Mondial Industries
och kallas för Flexion Supreme.
Heather Moffets Flexion sadel finns inte mer utan har blivit ersatt av en ny modell som heter Phoenix efter en tvist med Ansur.
Det är en stor skillnad på Heathers sadel och Kay Humphries sadel.
De är konstruerade på helt olika sätt. Heathers sadel har en fast del i bakvalvet och Kays sadel har en bygel i framvalvet och en fast del i bakvalvet efter vad jag förstår. De är tillverkade på olika ställen med. Heathers sadel lär tillverkas av konfektions industriella sömmerskor (??har jag hört från England)
medan Kay Humphries sadlar tillverkas av ett välkänt
sadelmakeri,Swain Saddlers i Walsall.
Kay's Supreme dressyrsadel har jag hemma just nu om någon vill passa på att pröva den. Jag tog hem en på prov från England eftersom den inte säljs i Sverige ännu.
Jag tycker att den är underbart skön och dessutom håller den en kvalitet som är ut över det vanliga. Det går knappt att se att det är en bomlös sadel men det känns :-) Det är nog den sadel som ser mest konventionell ut på marknaden. Mondial Industries tillverkar även andra modeller, som hopp, allround och galoppsadlar.
Jag lät Ninna Swaab, fd. OS dressyr ryttare i Skåne, pröva min dressyrsadel på sin Grand Prix hingst på 178 i mankhöjd (!) och Ninna var glatt överraskad. Sadeln passade både hästen och henne. Själv har jag ridit både stora hästar och små tjocka ponnysar i sadeln och den låg fint på alla faktiskt!
Sadeln är rätt dyr, en bit över 20.000 men å andra sidan är den en högkvalitets sadel som håller. Så behöver jag ju bara EN sadel till mina olika hästar.

Fast grunden till Kay´s sadel kommer ju ifrån Heather som tillverkade från början Flexion Suprem. Det är ju Heathers namn på den sadeln...
Kay´s kallas ju nåt annat....

Heather slutade väl att producera supremen dels för att den var för dyr samt att den var svårare att framställa...

Som svar bifogar jag ett brev från Heather Moffet efter att ha frågat henne om namn förväxlingarna.
There has been a misunderstanding on a website advertising the
MondialIndustries saddle, which is indeed part treed. It was
inadvertently referred to by maker Barrie Swain as the Flexion, as
he also made my part treed Flexion Supreme saddle, and this was
subsequently posted on the website in question-
www.bettersaddles.com.

I drew Barrie's attention to it yesterday, as the name Flexion is
synonymous with my own saddles, and lord knows, there was enough
confusion during the Ansur lawsuit, over the part treed Flexion
Supreme, and the treeless Flexion SBS.

With this later error this week, the last thing I wanted
was for Ansur to think that I was trying to sneak a Flexion saddle
into the US again, 'through the back door', so to speak. Mondial
Industries own the patent and the trademark 'Freedom Holistic', but
they are now calling this saddle, the 'Holistic Supreme'. This is the
saddle to be sold by Kay Humphries in the UK.

I would like to state categorically, that this is nothing to do with
my company or myself. The only saddle we are marketing now, is the
Fhoenix FA.

Heather

Mao. har dom ändrat namnet på Kay Humphries sadel till -HOLISTIC SUPREME.

Ja, det kan bli virrigt värre. :o Men absolut bäst är ju att fråga Heather, ingen kan ju svaret bättre än henne ;) :D

Okey...tack för all information....:bow:
Curlyhorse skrev:
Hej.
Det råder visst lite förvirring här med namnen på sadlarna.
Sadeln på bildlänken du skickade är INTE Heather Muffets Flexion
utan Kay Humphries sadel som tillverkas av Mondial Industries
och kallas för Flexion Supreme.
Heather Moffets Flexion sadel finns inte mer utan har blivit ersatt av en ny modell som heter Phoenix efter en tvist med Ansur.
Det är en stor skillnad på Heathers sadel och Kay Humphries sadel.
De är konstruerade på helt olika sätt. Heathers sadel har en fast del i bakvalvet och Kays sadel har en bygel i framvalvet och en fast del i bakvalvet efter vad jag förstår. De är tillverkade på olika ställen med. Heathers sadel lär tillverkas av konfektions industriella sömmerskor (??har jag hört från England)
medan Kay Humphries sadlar tillverkas av ett välkänt
sadelmakeri,Swain Saddlers i Walsall.
Kay's Supreme dressyrsadel har jag hemma just nu om någon vill passa på att pröva den. Jag tog hem en på prov från England eftersom den inte säljs i Sverige ännu.
Jag tycker att den är underbart skön och dessutom håller den en kvalitet som är ut över det vanliga. Det går knappt att se att det är en bomlös sadel men det känns :-) Det är nog den sadel som ser mest konventionell ut på marknaden. Mondial Industries tillverkar även andra modeller, som hopp, allround och galoppsadlar.
Jag lät Ninna Swaab, fd. OS dressyr ryttare i Skåne, pröva min dressyrsadel på sin Grand Prix hingst på 178 i mankhöjd (!) och Ninna var glatt överraskad. Sadeln passade både hästen och henne. Själv har jag ridit både stora hästar och små tjocka ponnysar i sadeln och den låg fint på alla faktiskt!
Sadeln är rätt dyr, en bit över 20.000 men å andra sidan är den en högkvalitets sadel som håller. Så behöver jag ju bara EN sadel till mina olika hästar.

Var in som snabbast på http://www.bettersaddles.com/ nu verkar det vara rätt information där ....
Har hört att när det är kallt så är det inte så bra med denna sadel att den blir hård eller nåt.....då menar jag fhoenix...

Det står på hemsidan, http://www.enlightenedequitation.com/public/fhoenix_booklet.html

The Fhoenix, when brand new, will look a little odd when first placed on the back of the horse. The panels and flaps may appear to point a little backwards. This is because when the rider’s weight causes the saddle to sink in the middle, this pushes the flaps forward. The saddle may appear not to touch all along the back, and may protrude at the rear, on either side of the back, but after riding in it a few times, it will very quickly mould and adjust to the shape of the horse.

The saddle may even look asymmetric when taken out of the box! This is because it is fully flexible, excepting the cantle, and will sometimes assume the shape of the box. This will quickly correct itself once used on the horse.

Under cold conditions, the viscose-elastic foam used in the seat will feel hard. It is advisable to warm the saddle before use, either keeping it in a warm place, or allowing it to sit for ten minutes or so on the horse’s back before riding, preferably with a rug over the saddle and horse’s back to retain heat it necessary.

just det....inget för mig som bor i värsta kallhålan antar jag...visserligen har vi varmt i sadelkammaren...men om man då ska rida när det är kallt tror jag inte det spelar någon roll om den är varm innan.

Det är ju det det gör, läs i stycket ovan.
När man sätter sig i den värms den ju också, och kommer den från en varm sadelkammare blir den ju inte kall så fort.

Ja men jag vet inte huuur kallt den klarar utan att hårdna......Jag har läst...;) och tror nog det blir svårt när det är 20 minus....MEN det behöver inte vara sååååå....tänker bara högt ;) Eftersom allt annat blir hårt och stelnar här uppe när det är kallt ......

Det enda som får mig att tveka är att jag är sned i bäckenet...Då tänker jag att det kan förvärras och att hästen blir negativt påverkad av en bomlös. Kan inte vara bra...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
162
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka