J
jjeg
Är detta samma sadel?? Läste det någonstans....hur är dessa sadlar. Dessutom är jag intresserad av en sadel som finns här...någon som vet nåt om denna ?http://www.bettersaddles.co.uk/acatalog/Mondial.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diabolical_Kitten skrev:Okej! Men Flexion är alltså inte ändrad? I Sverige är den också utan bom/koppjärn?
jjeg skrev:Är detta samma sadel?? Läste det någonstans....hur är dessa sadlar. Dessutom är jag intresserad av en sadel som finns här...någon som vet nåt om denna ?http://www.bettersaddles.co.uk/acatalog/Mondial.html
Curlyhorse skrev:Hej.
Det råder visst lite förvirring här med namnen på sadlarna.
Sadeln på bildlänken du skickade är INTE Heather Muffets Flexion
utan Kay Humphries sadel som tillverkas av Mondial Industries
och kallas för Flexion Supreme.
Heather Moffets Flexion sadel finns inte mer utan har blivit ersatt av en ny modell som heter Phoenix efter en tvist med Ansur.
Det är en stor skillnad på Heathers sadel och Kay Humphries sadel.
De är konstruerade på helt olika sätt. Heathers sadel har en fast del i bakvalvet och Kays sadel har en bygel i framvalvet och en fast del i bakvalvet efter vad jag förstår. De är tillverkade på olika ställen med. Heathers sadel lär tillverkas av konfektions industriella sömmerskor (??har jag hört från England)
medan Kay Humphries sadlar tillverkas av ett välkänt
sadelmakeri,Swain Saddlers i Walsall.
Kay's Supreme dressyrsadel har jag hemma just nu om någon vill passa på att pröva den. Jag tog hem en på prov från England eftersom den inte säljs i Sverige ännu.
Jag tycker att den är underbart skön och dessutom håller den en kvalitet som är ut över det vanliga. Det går knappt att se att det är en bomlös sadel men det känns :-) Det är nog den sadel som ser mest konventionell ut på marknaden. Mondial Industries tillverkar även andra modeller, som hopp, allround och galoppsadlar.
Jag lät Ninna Swaab, fd. OS dressyr ryttare i Skåne, pröva min dressyrsadel på sin Grand Prix hingst på 178 i mankhöjd (!) och Ninna var glatt överraskad. Sadeln passade både hästen och henne. Själv har jag ridit både stora hästar och små tjocka ponnysar i sadeln och den låg fint på alla faktiskt!
Sadeln är rätt dyr, en bit över 20.000 men å andra sidan är den en högkvalitets sadel som håller. Så behöver jag ju bara EN sadel till mina olika hästar.