Bomlösa... igen!

Polly_Mulle

Trådstartare
Ja, jag vet att det har vart säkert 20 trådar uppe om bomlösa sadlar på senaste tiden... men hjälp mig nu, snälla ni som är mer insatta...
Jag ahr insett att en bomlös vore det bästa för min häst, som är bred och kort, svår att hitta vettiga sadlar till och som dessutomhar gått med föt liten sadel och inte är helförtjust i sadel...

så... Jag har tittat mest på Freeform men även lite på Barefooten som inte faller mig lika mycket i smaken... men den är mycket billigare, varför?
Torsion då? Är den riktigt bra, eller? Den är ju ungefär samma prisklass som Freeform...
Sedan har jag sett Teudo och Fitform nämnas, hur ser de ut? Fakta och priser, bilder på dem?
SBS Flexion vore nåt, men den är i dyraste laget för mig...

Jag vill tävla dressyr på låg nivå, lättare klasser och såg i en tidigare tråd att Freeformen var godkänd för tävling... hur ligegr det till med det?
Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten att provrida en bomlös sadel, men om det är bra för min häst... så varför inte? Hjälp mig nu i djungeln!

Sv: Bomlösa... igen!

Hej!
Här är mina erfarenheter av dom sadlar du nämner.
Fitform har jag haft, en sadel som tyvärr inte säljs längre men som var riktigt, riktigt bra. Barefoot är en sämre kopia av Fitform (därav det billigare priset). Många Barefootägare verkar nöjda med sin sadel.
Freeform har jag provat, passade mig men inte hästen.
Torsion har jag bara sett standardmodellen av och den blev jag riktigt besviken över, dåligt hantverk och dåligt material. Förhoppningsvis är deras dyrare modeller bättre.
Flexion, underbar sadel! Passar både mig och hästen så nu har jag beställt en 16". Problemet är att den precis lanserats i den storleken så jag vet inte riktigt när jag får sadeln. Har egentligen inte råd men när jag väl provat den ville jag inte ha något annat.
Finns en annan bomlös, i samma modell som Fitform och Torsion, tror den heter Dartmoor. Finns på aaah.se. Den har jag inte sett i verkligheten men när man tittar på sitsbilden av sadeln på deras hemsida så ser det ut som om den är ordentligt välarbetad.
Vill du tävla så har du nog bara Freeform och Flexion att välja mellan (men jag är inte säker på att man får tävla med dom, bara hört rykten att så är fallet).
Hoppas du blev lite klokare nu. Inte lätt vara ute i sadelköpartagen, jag har precis varit där (men hittat rätt till slut!).

Barefoot är inte en kopia av Fitform, utan av Torsion. Fast det är ju Fitform också. Och Dartmoor. Och Tuend. Och Knights. Och Trekker. :D

Jag väntar på min barefoot så kan tyvär inte brätt mycket om den.
Dock har jag fått höra att man INTE får tävla i en bomlös sadel. Bäst att du kollar upp det för säkerhets skull!

Jag har en barefoot till min fjording. Har haft den sen maj detta året. Sadeln ser sliten ut, jag har ändå varit noga med rengöring och så men ändå är materialet väldigt "nött" och ser lite gammalt ut. Tråkigt! Det är absolut inte så att materialet faller sönder.
Tror att när vi ska köpa ny sadel nån gång blir det nog en med ngt bättre kvalitet. Förutom att sadeln ser sliten ut så är jag väldigt nöjd med den!

Vilken sadel som är kopia till vilken tycker jag inte spelar någon större roll ;) . Kvalitet och hållbarhet är mycket viktigare.
Min Fitform ser ny ut efter över ett år, har inte ridit varje dag i den men dom senaste månaderna har vi varit två som använt den och den ser fortfarande ut som ny efter rengöring.
Knights har jag bara klämt på en ny så där vet jag inte om kvaliten är bra eller dålig. Tittade inte närmare eftersom den inte var intressant för mig. Trekker, hur är den?
Verkar som om priset följer kvaliten. Hur har/är dina Torsion varit i kvalite? Hur länge har du haft dom?

Tack för era svar, allihop!
Är helt vilse i bomlös-djungeln...

Är det någon som vet SÄKERT om man får lov att tävla i en bomlös? Ringt förbundet och frågat eller liknande??
Flexion är ju drömmen men inte med det priset.... tyvärr får jag aldrig ihop de pengarna... Varför skulle man få tävla i en Freeform och inte i en Torsion till exemple?
Tuend, någon som har en bild? hemsideadress?

I TR står det inget om bommen. Dock måste sadeln "se engelsk ut" för att få tävla dressyr i den. Där faller många av de bomlösa.
// Linda

Men freeformen ser ju ut som en vanlig allroundsadel, i alla fall när man sitter i den... det är därför bland annat som jag är mest intresserad av just den.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Western Hej! Jag kollar efter en bomlös sadel åt min arab. Är det NÅGON som kan hjälpa mig:) Vore så oerhört tacksam. Vill ha en bomlös...
Svar
9
· Visningar
2 428
Senast: Terese
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 596
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej på er! Efter letande och letande och grå hår på sadelutprovaren så har jag gett upp att hitta en bomsadel till min arab. Han har...
Svar
7
· Visningar
3 258
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna