Bomlösa sadlar..*hjälp*

nexxa

Trådstartare
En knasig fråga, men visst går det inte att passa ut en bomlös sadel fel efter som sadlarna ligger bra på alla (med tanke på bomvidder, att manken slår i etc.) ? :confused:

Sv: Bomlösa sadlar..*hjälp*

vissa sadlar har ju koppjärn,
och de kan väl bli försmala.. :confused:
har läst i tidigare trådar här på buke att vissa hästar inte har trivts i bomlöst. så bara för att den passar betyder inte att det kan vara det bästa alternativet..

man måste kolla noga med vilken sadel man än har att den inte skadar" hästen på något sätt, tycker jag.

jag kan tänka mig att en häst med väldigt hög manke skulle få problem, men sen finns det ju sadlar som har lättare att glida runt på hästen oxå. har haft min barefoot i ett år nu, och massören som var ute förra veckan sa att han var fin i ryggen så vi har hittat rätt iaf :) tror inte att en häst kan vara för tunn för en bomlös, men om man har en häst med uppstående ryggrad/väldigt ont om ryggmuskler så kanske det inte är en hit..

Jag har en häst med väldigt markerad manke, kort rygg. Skulle det gå tro??

De kan ligga dåligt de med. ALLA sadlar måste passas ut, även bomlösa. Tyvärr så ger dåligt anpassade bomlösa sadlar dåligt rykte för bomlösa sadlar i övrigt.
Vad jag har sett, så har en del bomlösa gett en del friktion längs bakkanten på sadeln. En del har också fått tryck av trä-/metalldelar som sitter i fram- / bakvalv.

Alltså: Rid och prova sadeln ordentligt innan du köper!

MVH Zenith

Min häst fikk jätteondt i ryggen av sin Freeform :cry: den formade sig inte etter hästryggen, slik den skulle göre... :mad:

Sadlar av typen Barefoot/torsion/Knights är lettere att få til att passe. :)

Jag är mycket nöyd med min Knights Leather :love:

Jag har haft min barefoot på häst utan manke, med normal manke och välmarkerad manke, lång rygg och kort rygg. Ligger suveränt på alla och de glider inte runt. Om manken är hög så behöver oftast hästen få padden tjockare vid manken och det är ju lätt avhjälpt. Har haft freeformen oxå och även den fungerade utmärkt på alla ovanstående ryggar. Det sista testet min barefoot ska få utstå är att ligga på hög shire med kort rygg och dåliga muskler... Men det vet jag kommer gå galant!
Skulle ALDRIG lägga en bomsadel på mina hästars ryggar igen. :D

Du hade väl nyligen köpt en westernsadel? Finns det någon hemsida du kan rekommendera + sadel? Är inne på westernsadel just nu, funderar i samma veva på bomlös.Vill gärna hitta en stabil, men lättare sadel.

Oftast har sadeln ett framjärn/pommel/framvalv i hårdare material, min Barefoot kom med ett framvalv i glasfiber, vidaste de kunde fixa.
Det var dock alldeles för smalt så jag tog helt sonika ur det och stoppade i konstull samt extra inlägg för att göra padden tjockare i fram.
Så i vissa avseenden kan man behöva prova ut bomfria sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 250
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka