En knasig fråga, men visst går det inte att passa ut en bomlös sadel fel efter som sadlarna ligger bra på alla (med tanke på bomvidder, att manken slår i etc.) ?
vissa sadlar har ju koppjärn,
och de kan väl bli försmala..
har läst i tidigare trådar här på buke att vissa hästar inte har trivts i bomlöst. så bara för att den passar betyder inte att det kan vara det bästa alternativet..
man måste kolla noga med vilken sadel man än har att den inte skadar" hästen på något sätt, tycker jag.
jag kan tänka mig att en häst med väldigt hög manke skulle få problem, men sen finns det ju sadlar som har lättare att glida runt på hästen oxå. har haft min barefoot i ett år nu, och massören som var ute förra veckan sa att han var fin i ryggen så vi har hittat rätt iaf tror inte att en häst kan vara för tunn för en bomlös, men om man har en häst med uppstående ryggrad/väldigt ont om ryggmuskler så kanske det inte är en hit..
De kan ligga dåligt de med. ALLA sadlar måste passas ut, även bomlösa. Tyvärr så ger dåligt anpassade bomlösa sadlar dåligt rykte för bomlösa sadlar i övrigt.
Vad jag har sett, så har en del bomlösa gett en del friktion längs bakkanten på sadeln. En del har också fått tryck av trä-/metalldelar som sitter i fram- / bakvalv.
Alltså: Rid och prova sadeln ordentligt innan du köper!
Jag har haft min barefoot på häst utan manke, med normal manke och välmarkerad manke, lång rygg och kort rygg. Ligger suveränt på alla och de glider inte runt. Om manken är hög så behöver oftast hästen få padden tjockare vid manken och det är ju lätt avhjälpt. Har haft freeformen oxå och även den fungerade utmärkt på alla ovanstående ryggar. Det sista testet min barefoot ska få utstå är att ligga på hög shire med kort rygg och dåliga muskler... Men det vet jag kommer gå galant!
Skulle ALDRIG lägga en bomsadel på mina hästars ryggar igen.
Du hade väl nyligen köpt en westernsadel? Finns det någon hemsida du kan rekommendera + sadel? Är inne på westernsadel just nu, funderar i samma veva på bomlös.Vill gärna hitta en stabil, men lättare sadel.
Star Trekk, Torsion, Barefoot och snart även Freeform går att få i westernmodell. Finns även sportsaddle men vad jag vet så säljs bara endurance modellen (westernsadel utan horn) i sverige men kanske kan återförsäljaren även ta in en annan modell från USA.
Oftast har sadeln ett framjärn/pommel/framvalv i hårdare material, min Barefoot kom med ett framvalv i glasfiber, vidaste de kunde fixa.
Det var dock alldeles för smalt så jag tog helt sonika ur det och stoppade i konstull samt extra inlägg för att göra padden tjockare i fram.
Så i vissa avseenden kan man behöva prova ut bomfria sadlar.
Trädgård & Växter Vi har en Toro. Den har drivning på bakhjulen och ju mer man trycker på handtaget desto fortare går den. Jag har kört Husqvarna/Klippo...