Bomlösa sadlar??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cizzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 068
C

Cizzi

Tänker köpa mig en bomlös sadel och skulle vilja veta plus och minus med några olika modeller.
Har i stallet en Arab och ett varmblod och dessa promenad rider jag bara, vill gärna kunna ha samma sadel till båda, dessutom komer stoet betäckas i vår.

*Randols

*Trekker

*Jackson (hittat på begagnat annons, men hittar den inte som ny)

* Nevada western

Berätta gärna om andra modeller ochså. Jag är förvirrad :confused: :confused:

Sv: Bomlösa sadlar??

Jackson...Du menar nog knights sadeln...liknar Randols och Barefoot. Det finns mängder trådar om detta.

Jag har själv Barefoot Cheyenne och Barefott Nevada.

Jag har haft dem på islänning till shire..

Jo jag har läst runt här men dom flesta trådar brukar spåra ut och handlar till slut om bom eller ej i sadel :smirk:
Hoppas fler vill svara.

Den på annons fick jag svar att det är en Jackson men du har säkert rätt det är en knights, några komentarer om den:confused:

Barefoot nevada det är den som ser ut som en western sadel?? Vad tycker du om den?
Araben har ju kortare rygg så hur skulle en sådan hamna på den?:confused: :confused:

Jag har hört av min kompis mamma (hon har haft häst i trettio år) att bomlösa sadlar inte är något bra och bara belastar hästens rygg och gör den öm. Vet inte om det stämmer, men jag tycker du ska chansa på en bomlös om du vill! Det ska ju du själv bestämma, inte vi bukare ;) Good Luck!

Då tycker jag att du ska blida dig en egen uppfattning... Ingen av mina hästar har öm rygg längre...tvärtom...

Jag har ju nevadan både både mitt varmblod och på min islänning. Islänningen har ju inte så speciellt lång rygg. Men vikten i sadeln fördelas ju inte ut på hela ytan sadeln är utan ligger ju mest under ryttaren och runt denne...

Jag tycker mest utseendet på Knightsen är blä. Den ser inte välsydd ut tycker jag. Det är säkert en smaksak.

Visst, men jag sa bara vad jag hade hört, själv tror jag inte det spelar någon större roll och att man får göra precis som man vill. Du blev väl inte sur?

Nä men trådskaparen skrev just att hon INTE ville ha en diskussion angående bom o inte....
Har hört den där kommentaren innan och det stämmer mer in på dem som inte vågar prova nya grejor som lever kvar i forntiden.

Ok. Bra att du inte blev sur, det var mest det jag oroade mig för. ;)

Jag blir inte sur så lätt... Finns annat som retar en mer. ;)

Va bra! i min klass blir alla typ skitförbannade på alla för om någon bara säger nåt litet eller så. *jobbigt* :mad:

Någon som rider i en Trekker Dressage? Vad tycker ni????
Vill gärna få lite mer svar av er som har dom bomlösa sadlar jag tar upp.

Jag har en Trekker dressage som har funkat jättebra för mig och min arab/travare. Har även provat den på stallets islänning och stallets halvblod med bra resultat. Man sitter inte så brett i den som en del andra bomlösa. Det negativa är dock att panelerna inte räcker till, jag rekommenderar att rida med tryckavlastande padd.

För övrigt kan jag nämna att den är till salu då jag vill få loss pengar till en westernsadel.

Jag har precis fått hem en Randols som jag har skrittat lite i än så länge bara,ska ta en lite längre tur imorgon.Sitter jättebra i den, men så väldigt snygg är den ju inte:o
F ö så var den ju billig, 4500:-

Remont

Blev dubbelt:o

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en tinkerkorsning med förhållandevis kort rygg. Storleken på sadeln är 15" vilket jag trodde skulle bli för litet för min rumpa men icke. Sitter som en smäck i den,men vet tyvärr inte hur lång den är. Kan mäta ikväll.

Remont

oh tack hemskt gärna...jag fick veta att det finns tydligen inte större sits än 15 i randols har det alltid varit så att de inte tillverkar större eller?

tycker du sadeln är lagom på din tinker då? jag har en liten islandhäst med jättekort rygg han är 126 i mkh...och ryggen är 35cm i anläggningsyta.
tror du den sadeln är för stor då?

vad tycker du om sadeln i övrigt är den skön att rida i m.m?
tycker du stiglädren sitter lagom långt bak eller skulle du vilja ha de längre bak?

vartifrån köpte du din? såg att glada hästen säljer dom för 3500kr...jag har hittat en begagnad som ja kan få för 3000kr den är inte mkt använd hur tycker du ja ska göra? är frakten dyr därifrån?

/Gullan

Senast ändrad:

Jag tror att 15" i Randol, och liknande, motsvarar normal 17" i en sadel av engelsk typ. Jag hade en randol för ett tag sedan och har 38-40 i rumpstorlek. Den passade mig ypperligt!

aha okej men finns det mindre än 15 alltså...på randols..
finns det ringar fram och bak på randols sadeln eller hur fäster man en padd? passar en TN Equalizer padd eller man måste ha nån annan? kan man kanske sy dit en ring fram och bak?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
333
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18