Bomlösa sadlar??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cizzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 066
Sv: Bomlösa sadlar??

Daimie skrev:
Jag har en Trekker dressage som har funkat jättebra för mig och min arab/travare. Har även provat den på stallets islänning och stallets halvblod med bra resultat. Man sitter inte så brett i den som en del andra bomlösa. Det negativa är dock att panelerna inte räcker till, jag rekommenderar att rida med tryckavlastande padd.

För övrigt kan jag nämna att den är till salu då jag vill få loss pengar till en westernsadel.

har funderat på att köpa den men undrar mest över om den är skön att rida långt i och om framvalvet är i vägen på nåt sätt??

Mystix skrev:
Jag har hört av min kompis mamma (hon har haft häst i trettio år) att bomlösa sadlar inte är något bra

Jättebra att du lyssnar på de som har erfarenhet och har hållit på ett tag! Men det är också bra att man granskar det man hör lite kritiskt och det verkar du ju också vara inne på, vilket är bra!

Det man kan tänka på här är:

*Hur länge man än hållit på så betyder det inte automatiskt att man lärt sig något - gör man alltid likadant utan att reflektera över vad man gör och vilket resultat det ger så har man egentligen inte lärt sig något av dessa år - man har bara blivit van att göra det man hela tiden gjort.

*Bomlösa sadlar har inte funnits på den svenska marknaden på det sätt de gör nu, i 30 år, alltså har inte den här personen så lång erfarenhet av dessa. Det är bara de senaste åren som de funnits och de första som började att använda dem flitigt var distansryttare som ofta har araber som generellt är svåra att hitta sadlar till, och dessa ryttare rider rejält många mil i sina sadlar och deras hästar har oftast förbättrat sina ryggar - minskad muskelömhet, mera muskelmassa, bättre rörelser som ger mindre belastningsskador på ben, mm. Vad som ytterligare förstärker detta är att varje distanshäst kontrolleras ett antal gånger per tävling av veterinär och de stoppar ekipage där hästen har ryggömhet så därför skulle ingen distansryttare rida med bomlöst om det var dåligt för hästen.

*Det är ganska typiskt att människor är skeptiskt till något nytt, direkt rädda ibland. Varför? Ja, de kanske känner att deras egen verklighet är hotad, alltså att de kanske måste omvärdera det sätt de gör saker på, att det kanske finns något bättre och det är både jobbigt och skrämmande att lära om. Därför är det alltid lättare att värja sig mot det som är nytt genom att säga att "det där är fel för så här har vi alltid gjort!".

Hoppas du förstår att jag skriver detta i all välmening - tänkte att det kanske är bra för dig i fortsättningen att tänka på - att bilda din egen uppfattning om saker och lyssna till många åsikter om något innan du drar slutsatser. Och jag hoppas att du fortsätter att vara så öppen som du verkar vara!

/Camilla (som hållit på med hästar i 22 år om det nu betyder något... ;))

Av alla de olika märkena så tycker jag bäst om Torison.
Har ingen till pållen just nu men jag det va nära att vi köpte en. (Kan tilläggas att det tillslut blev en "vanlig" sadel...dock inte för att det var bomlöst för det är något som alla borde ha.)

Jag har provridit en Nevada, den var jättebekväm. Jag provred den på min mammas NSV travare. Ska prova den på min arab för att se om jag vill köpa en? Fast det blir nog en Barefoot... Likadan som Nevada ung(fast inte westernmodell).

Har oxå testat en Nevada (på ett vbl) och den var verkligen kanonskön. Den finns även i en kortare som de kallar Arizona. Själv är jag expert att fastna med jackor mm i hornet när jag har ont och ska hoppa av så funderar skarpt på en Barefoot. Den kändes lika att sitta i men då jag testade den på en bruksnordis så satt man lite bredare :D .

På min häst har jag en Startrekk och vi är vansinnigt nöjda båda två! Han tar ut sitt steg enormt, slappnar av och arbetar i bra balans! Jag ritter stadigt och i balans. Hästen har ALDRIG tagit ut steget så bra i någon bomsadel (oavsett western, dressyr, hopp el allround). Och när jag lägger på en bomsadel de gånger vi hoppar så är det markant skillnad!

Hej!

Jag är en till förvirrad människa som precis kommit in i djungel bland bomlösa sadlar.

Funderar skarpt på att köpa en men vilken vet jag däremot inte.

Ni som har lite koll hoppas jag nu kunna ge mig lite råd.

Jag har en arab, omusklad vid manken, dvs manken är väldigt markant och har får lätt tryckskador. Han är ca 146 cm hög med en rygg längd på ca 120 cm. Hans anläggningsyta för sadel vet jag inte, vet bara att hans rygg är kort och att han lätt får skavsår av för långa schabrak. En sadelutprovare gjorde klart för mig att en 17 tums sadel var för lång för honom.

Vill ju ha en sadel som absolut inte trycker på ryggraden, tornutskotten eller manken, vilken skall jag välja?

Man kan väl inte "stoppa" upp en padd hur mycket som helst?

Mina förhoppningar är att han skall muskla sig lite vid manken fast hans höga ålder, dvs. 18 år.

Finns så många olika modeller?

Hoppas det gick bra att jag "lånade" tråden lite.

Tacksam för alla svar.

MVH Therese

jag har en Torsion Endurance, bara haft den i några månader men det märks tydlig skillnad på hur pållen beter sig under den jämfört med bomsadeln, nu är han mycket mer avslappnad, jag tycker den är helt underbar att rida i, slår vilken westernsadel som helst, skulle aldrig byta ut soffan nu när jag fastnat..:D

Sedan är det ju ett pluss att min kompis som har en nordis faktiskt kan låna min sadel också utan problem.:bump:

Jag tycker du ska titta på Star Trekk Comfort Shorty. Där kan du byta frambom om hästen musklar sig. En stor manke får plats (kan vara problem med Torsion o dess kopior).
// Linda

Finns det ingen som har provridit en trekker dressage eller åtminstonde sett den i verkligheten?:confused:

Och jag håller med Linda då jag har haft samma problem med min häst när det gäller kort rygg och han har dessutom haft mycket ont i ryggen genom åren men nu har jag haft min ST Comfort Shorty i nästan ett år och ryggen är otroligt mycket bättre!

Rekommenderas starkt!

/Camilla

Jag håller med Linda, En StarTrekk Comfort skulle helt klart vara lämpligast tror jag. Kanske skulle du testa ett underlägg från Grandeur också. Det är filt mot hästen och den är lite klibbig mot sadeln så att den inte kan glida ner om klämma över manken. Helt underbar! Men se upp så du inte köper modellen som öppnar fickorna upp mot hästens ryggrad, det blir hårt och stelt mot hästen...
Lycka till!
och PM:a gärna om du har frågor, jag har ganska mycket erfarenhet av StartTrekk :idea:

hej!

Är det kaupreridsport som har comfort sadeln?

MVH Therese

Hej igen!

Vad är det för skillnad mellan star trekk comfort (kaupreridsport) och trekker dressage (stallvrå)?

MVH Therese

Den ena är i bättre läder och den andra är en billig kopia. Möjligen fungerar den lika bra men kolla hur lång Trekkern är.

/Camilla

hej!

Equicomfort sadlarna, bomlösa, vad är de för ena?

Står inte så mycket om dem.

Är de något att ha?

Någon som har erfarenhet?

MVH Therese

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 156
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka