Bomlösa sadlar

roge

Trådstartare
Hej!!!
jag har precis börjat risa in på treåring och de är dags att köpa en egen sadel till han. Jag funderar på att köpa en bomlössadel att ha när jag rider in han och när han vuxit klart köpa en ordentlig sadel till han och ha den bomlösa sadeln när jag rider ut.
Jag vill gärna höra lite erfarenheter av bomlösa sadlar.
stämmer det att de passar alla hästar?
Jag har hört att man helst ska ha en tjock shabrak under varför?
tacksam för svar.

Sv: Bomlösa sadlar

De mesta som finns att säga är redan sagt! Använd sökfunktionen och sök lite på bomlös, så hittar du det mesta du behöver veta om bomlöst.

Jag har ganska nyligen köpt en bomlös sadel, en Star Trekk, och den behöver man inte ha särskild pad under. Den har tjocka paneler på undersidan som en sorts bossor så det funkar med vanligt schabrak. Jag har inte erfarenhet av andra bomlösa, men de flesta måste man ha en specialpad under. Och har man en häst som inte har utvecklade ryggmuskler t.ex. en unghäst bör man nog ha en pad även under en Star Trekk. Jag funderade på bomlöst när jag skulle rida in min häst, men kände mig ändå lite skeptisk fortfarande så jag fastnade för en bladsadel istället, en Big Horn distanssadel som är som en westernsadel men utan horn. Under den hade jag en tjock westernpad. Den funkade bra som inridningssadel, fördelade vikten bra över en stor yta, och var himlans stabil att sitta i också. Den var gjord i syntet så den var inte lika tung som westernsadlarna brukar vara heller. Så jag tror att nån westernsadel också kan vara bra om den passar hästen. Det stämmer inte riktigt att alla bomlösa passar alla hästar, men det är ju ingen stel bom i sadeln så chansen är mycket större än med en vanlig sadel. En del modeller har utbytbara framvalv så om hästen breddar sig räcker det med att köpa ett vidare framvalv istället för en ny sadel.

Att rida in en häst i bomlöst har jag alltså ingen erfarenhet av, men det man ska tänka på är nog just att en unghäst inte har muskler att bära upp ryttarens vikt med, därför är det extra viktigt att tänka på hur sadeln fördelar vikten. Och många bomlösa sägs vara lite vingliga också vilket kan vara dumt när man har en skuttig unghäst. Min Star Trekk är i alla fall väldigt stabil och den skulle jag rekommendera, men jag har som sagt inte nån erfarenhet av andra märken. Hoppas nån annan kan ge dig lite redigare svar, det här blev lite svamligt. :crazy:

Jag började rida min unghäst barbacka men har nu övergått till mest bomlös.
Det går otroligt bra och jag upplever att jag sitter mycket stadigare än i en vanlig sadel. :D
En växande unghäst förändras ju fortfarande i ryggen och därmed kan det ju vara nyttigt att ha en sadel som inte är låst i en form, men det är väldigt viktigt att du har en tryckavlastade padd under!

tack för svaret..
är padden till för att fördela vikten då eller?

jag har oxå egentligen bara ridit i star-Trekk sadel...i esapniolan....tykcer väll egentligen att det som är på unghäst kanske skulle vara att man sitter väldigt "fast" innnanför valven :crazy: o kan vara svår att komma ur.. hehe ;)
annars e den super tycker ja..:angel:
--skulle dock inte ha den att rida ut i som första hand...va jag har lärt mig så trycker juh en bomlös mer där man sitter (inte lika bra tryckutjämnande) och det förståss allt beror juh på hur långt/länge man vill vara ute o rida..men annars tror ja att man mer ska rida kortare pass i en bomlös än i en bomsadel... fats det kan vara helt fel...:crazy:
tror annars att star.-trecken har en "smalare" sits än vad många andra bomlösa sadlar har vilket gör det lättare att hitta en lodrät possition....
hoppas du hittar en sadel som passar dej!!! :)

hej!
diskuterat rätt ingående om bomlösa sadlar under western..titta där..

vill bara säga att jag har en bomlös sadel, star trekk, till min 3 åring, och jag tycker den är en kanon sadel på alla sätt o vis.

fördelar jämfört med en bomwesternsadel:
- den är lätt, mkt smidig att bära runt på och lyfta av och an
-den har flyttbara bossor som gör att den alltid passar, vilken form hon än känner för att forma sig till.
-hästen rör sig lätt och ledigt under sadeln
- ryttaren sitter som en GUD, inte så lätt att hamna i stolsits, sitter mkt rak i ryggen
- sadeln är mjuk och rida i, slipper ömmande bak efter en ridtur
- alla delar går att byta ut på sadeln, så går något sönder eller blir slitet är det lätt att köpa exakt lika dant och nytt!

jaa..de fördelar som ploppade upp just nu..
säger bara, jag gillar bomlöst skarpt, det var dyrt, men värt priset!!

...tykcer väll egentligen att det som är på unghäst kanske skulle vara att man sitter väldigt "fast" innnanför valven :crazy: o kan vara svår att komma ur.. hehe ;)

Ja har ridit han en del och de har gått nåt så fantastiskt bra så ja tror inte ja kommer behöva hoppa ur.. men man vet ju aldrig...

är sadlarna hållbara? förstår att de e olika från sadel till sadel men man får känslan av att de e rätt "sega".. för ja har tänkt lite att man kan ha sadeln på framtida hästar också

jag tycker kvaliten verkar vara bra. Den känns rejäl och jag räknar med att ha den här sadeln länge...

Kan bara säga att jag håller på att rida in min lille pojk med bomlösa, har två startrekk en comfort och en espaniola och det verkar funka hur bra som helst inget ogillande av sadlen när man rider eller ömmande rygg efteråt, tvärtom han blir bara glad när han ser mig komma med en sadel så jag kan bara rekommendera:)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 156
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka