L
lollipopocoaster
vädjar nu om hjälp... har sökt i gamla trådar efter fakta, har plöjt igenom hela "bomlösa sadellistan" men jag greppar fortfarande inget. all kontakt jag haft med bomlösa sadlar är lite provridning. hästen är för tf. halt, troligtvis pga. förra sadeln (zaldi) och behandlas nu. han har hunnit gå och bli fet, samt fallit ur i muskler och kondition. jag är dock övertygad om att bomlöst är en "win-win"-situation just nu och känner mig redo att pröva.
det kan ju knappast bli sämre.
och titeln var bomlöst för dummies...
så hur funkar det med storlekar, finns det bara olika längder att välja på? med tillpassning av bomsadel är det ju massor att ta hänsyn till gällande bommen, men behöver jag nu bara tänka på pommeln och längden (ur hästens synvinkel)?
hästen är ett kraftigt hbl på 178, gigantisk manke, rund rygg men annars ga. bra sadelläge (bild). jag har relativt korta ben och normal strl på rumpan. vi tränar dressyr och filosoferar ibland i skogen. eftersom han har så mycket volym i bålen, vill jag gärna sitta i en sadel med smal midja... min sits barbacka är rena skämtet
andra önskningar är att den är anpassad för dressyr, gärna med engelsk look.
så jag tar tacksamt emot era erfarenheter, allmäna råd och gärna förslag på sadlar och paddar jag ska ta mig en närmre titt på.
och titeln var bomlöst för dummies...
hästen är ett kraftigt hbl på 178, gigantisk manke, rund rygg men annars ga. bra sadelläge (bild). jag har relativt korta ben och normal strl på rumpan. vi tränar dressyr och filosoferar ibland i skogen. eftersom han har så mycket volym i bålen, vill jag gärna sitta i en sadel med smal midja... min sits barbacka är rena skämtet
så jag tar tacksamt emot era erfarenheter, allmäna råd och gärna förslag på sadlar och paddar jag ska ta mig en närmre titt på.