Bomlöst (för dummies...)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 042
L

lollipopocoaster

vädjar nu om hjälp... har sökt i gamla trådar efter fakta, har plöjt igenom hela "bomlösa sadellistan" men jag greppar fortfarande inget. all kontakt jag haft med bomlösa sadlar är lite provridning. hästen är för tf. halt, troligtvis pga. förra sadeln (zaldi) och behandlas nu. han har hunnit gå och bli fet, samt fallit ur i muskler och kondition. jag är dock övertygad om att bomlöst är en "win-win"-situation just nu och känner mig redo att pröva. :d det kan ju knappast bli sämre.

och titeln var bomlöst för dummies... :o så hur funkar det med storlekar, finns det bara olika längder att välja på? med tillpassning av bomsadel är det ju massor att ta hänsyn till gällande bommen, men behöver jag nu bara tänka på pommeln och längden (ur hästens synvinkel)?

hästen är ett kraftigt hbl på 178, gigantisk manke, rund rygg men annars ga. bra sadelläge (bild). jag har relativt korta ben och normal strl på rumpan. vi tränar dressyr och filosoferar ibland i skogen. eftersom han har så mycket volym i bålen, vill jag gärna sitta i en sadel med smal midja... min sits barbacka är rena skämtet :o andra önskningar är att den är anpassad för dressyr, gärna med engelsk look.

så jag tar tacksamt emot era erfarenheter, allmäna råd och gärna förslag på sadlar och paddar jag ska ta mig en närmre titt på. :bow:

Sv: Bomlöst (för dummies...)

Mitt vanliga råd är att gå efter en bomlös som ser ut mer som en vanlig sadel än en soffkudde. Definitivt inte hööks eller börjes. Vad ska du rida?
Har mest erfarenhet av startrekk espaniola, som är en spansk skolsadel (bomlös förståss). Väldigt bekväm.

På den är det vidden man ska se till att få rätt på, dvs beställa rätt järn till den. Man kan även flytta panelerna på undersidan för att de ska passa optimalt, ta hjälp av någon kunnig så att det blir rätt :) Den är hårdare än soffkuddemodellerna och ger mer stöd, samtidigt som hästen får mer rörelsefrihet och man känner mer hur hästen rör sig.
Den kostar en del men kolla begagnat om du har lite ont om pengar :) Behöver ingen specialpad.

Akta dig för sadlar som ''passar alla hästar''... inte ens träns passar alla hästar så hur kan en sadel göra det? De brukar inte vara bra.

Information o hur du hittar bomvidder etc brukar kunna hittas där de säljer sadlarna.

Lycka till! ^__^

jag rider engelskt på LA-nivå, är helt utan tävlingsambitioner. jag ska sälja zaldin så jag kommer få några tusingar över, så det ska lösa sig. jag läser vidare på hemsidorna, tack för tipset! :)

Engelska bomlösa har jag ingen erfarenhet, men det lär stå på sidorna hur du väljer storlek :) Lycka till!

Om hästen har en rejäl manke kommer med stor sannorlikhet inte "soffkuddar" passa utan du bör titta åt de mer stadiga sadlarna med bossor under.
/T

jo jag tror också det. de soffkuddar jag sett har legat på islänningar och nordisar, och hans manke är så långt bort man kan komma ifrån de hästtyperna. jag har sneglat på star trekks dressyrmodeller; ser snygga, funktionella och bekväma ut. jag har läst om många som älskar sadeln, å andra sidan kunder som fått snedsydda sadlar och dålig service.

det är just hans manke som känns som det största problemet gällande passform, någon info om de bomlösa sadlarnas mankfrihet är svår att hitta. det är ett jobbigt läge att modifiera en pommel på egen hand, har som bekant inte så mycket erfarenhet av bomlösa... norrland, vilket härligt plejs. :p

Jo, har också hört om en del snedsydda varianter på startrekks espaniola.. :/ Nu när jag tänker efter. Har att göra med hur de sätter ihop sadlarna.
Men så vitt jag vet har det inte varit problem att reklamera, fast det tar ju onödig tid och energi.

Jag tipsar om Startrekk Dressage. Leta efter ver 2, antingen begagnad eller hör med någon av återförsäljarna om det går att få tag i nya. Där kan du välja olika paneler beroende på hur hästen ser ut och med tanke på din hästs manke är det nog tjocka som gäller. Panelerna är dessutom flyttbara så att man kan anpassa sadeln väl efter både häst och ryttare.

Startrekk espaniola deluxe är aningen smalare att sitta i men det är ingen enorm skillnad. den har spanskt utseende, inte engelskt. googla på startrekk så får du fram återförsäljare och kan sitta och titta och läsa mer.

Liknande trådar

Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 154
Senast: Maran
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 306
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025