Bomlöst igen!!?

arna

Trådstartare
Var inne på en sida och läste om bomfria sadlar och där stod det att man skulle vara försiktig med dylika sadlar till runda hästar utan manke. Hur stämmer det,tycker att det propageras för bomlöst just till den typen. :confused:
Har en haflinger som jag inte hittar en passande sadel till,har tilloch med provat en gamal manskapssadel, det gick inte alls den gjorde som alla andra jag provat-glappar i bakvalvet. Nåväl har börjat att fundera på bomlöst men nu blev jag lite velig. Nå´n som vet??/Lisa

Sv: Bomlöst igen!!?

Det har jag aldrig hört. Det enda är väl kanske att sadeln kan vara mer glidbenägen om hästen är rund utan manke, men det gäller ju även bomsadlar.

Sv: Bomlöst igen!!?

Min mamma har en klotrund pålla och hon hade också stora problem att hitta sadel till henne. Hästen visade tydligt att hon inte tyckte om någon av alla sadlar mamma provade, tills hon fick en bomfri på ryggen, den gillar hon. Den glider inte, däremot kan det vara knepigt att få den rak från början, särskilt med den speciella paden under.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 620
Senast: Liten
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 084
Senast: mahlmt
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023