Bommen helt av, behöver akutråd...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 642
L

lollipopocoaster

igår märkte jag att bommen gått sönder på min drygt sexåriga zaldi, helt utan att varit utsatt för några trauma. :crazy: en bom ska ju inte gå sönder pga. ridning, så jag måste ju som ha fått ett måndagsexemplar... :cool:

tror garantitiden på bommen kan ha gått ut, men företag borde ju generellt sett inte vara så kinkiga ändå, kunden ska ju vara nöjd? problemet är bara den att företaget mamma köpte sadeln ifrån tycks ha upphört. hemsidan ligger kvar, men numret funkar inte. :crazy: har företaget någon skyldighet att ersätta kostnader?

jag gjorde en helomstoppning för ca. tre månader sedan, hade bommen varit av vid det tillfället hade sadelmakaren märkt det. iaf stoppades den upp maximalt i vad var det, fram eller bakkant? jaja, kan detta haft en utlösande faktor och tärt på någon svag punkt i bommen som gjort att den knäckts? kan jag då kräva något från företaget som stoppade om sadeln?

vad tror ni, låter det helt sanslöst att en bom gått av bara pga. ridning? hästen har ju inte rullat med sadeln eller gått omkull, har inte heller behandlats vårdlöst eller dråsats i backen t.ex. har ni någon gång hört om något liknande?

jaja, som ni märker behöver jag råd... för någon ny sadel har jag då inte råd med. lever med kniven mot strupen ekonomiskt just nu...

måste väl börja banta, så inga fler bommar går av :D

Sv: Bommen helt av, behöver akutråd...

Har garantin gått ut hade jag inte räkna med företagets välvilja. Det är ju det garantin handlar om, att just garantera att inget händer (och om det gör det får man ersättning).

Du kan ju försöka, men jag tror faktiskt att det blir till att köpa ny sadel.

helt uteslutet... då blir det att rida barbacka på jätten. hittade just att garantin är på sex år, och det rimmar ju illa.

zaldisadlarna har ju stålfjäderförstärkta i trä, kan de svikta så mkt så tre-fyra pers upplever bommen som av?

kan ju tillägga att jag hört sadeln knarra när jag ridit.

Har garantin på bommen gått ut, så har den gått ut. Visst, du kan prova, men jag tror att du lugnt kan räkna med att sadeln är förbrukad.

är en lagning dyrare än ett nyköp?

zaldi är ökända för dålig kvalitet så det är nog inte omöjlig att bommen gått av.. :crazy:

hemskt egt, att en sadel inte ska hålla mer än 5 år.

om sadeln har stoppats så att bossor och bomvinkel ej stämmer överens (dvs gjort en böjd bom rak med stoppning eller motsatt) så kan det ha påverkat.

den går inte att laga. isf får den skickas till fabriken och få ny bom. kanske lönar sig på en sadel i 20.000krs klassen men garanterat inte på en 6 år gammal zaldi.. köp en begagnad? dom kostar inte så mkt.

Jag kan inte tänka mig att det är ekonomiskt försvarbart att laga en bom i en budgetsadel som Zaldi.

Man ska inte laga trasiga bommar utan de ska helt bytas ut isåfall, antagligen billigare att leta efter samma modell fast begagnad.

lämna in den för att kolla ordentligt, är den av, köp en ny.

nja, kanske inte.

men vi talar alltså seriös ekonomisk kris, där varje månad går back... i hopp på bättre tider.

jag har kommit så långt att jag åker med sadeln till sadelmakarn (garantin på helomstoppningen är kvar) så hon får sprätta upp den och se vad som hänt. hon hade visst haft en annan kund med en zaldi bommen gått av på, så vi får se om det blir att sadeln får flytta in i garderoben...

Jag kan inte tänka mig att det är ekonomiskt försvarbart att laga en bom i en budgetsadel som Zaldi.

kan säga att när jag köpte min hoppsadel ny för 10 000 kr kändes det inte direkt som en budgetsadel... fast jag har ju inte direkt 30 000 i bakfickan och punga ut för en sadel...
men isf är väl stübben också budgetsadel?

ja budget o budget, mellan klass kanske. Men de har lågt andrahands värde.

Jag kan ha missat något, men hur vet du att bommen är av?

Om nitar lossnar från sina fästen kan man få samma "symtom" som vid trasig bom.

vet kan man nog aldrig göra... men jag sadlade hästen och på ena sidan var sadeln trång och på andra sidan var den vid. all ära att hästen är lite oliksidig men den skillnaden var lite too much. så vi tog av den och jag lät tre pers känna på den; sadeln var vek i mitten, ungefär där jag har mina sittben. den har knarrat ett par ggr när jag ridit, men jag har tänkt att det varit lädret, stoppningen eller vadsomhelst.

när jag red i förrgår var hästen weird. fattningar är hans specialitet men han kunde bara inte ta höger galopp, sparkade och var på dåligt humör i största allmänhet. kan ha varit en bad day men man nu när man sitter här funderar man ju lite extra.

så om bommen är av har jag ju inte fått diagnos på ännu, men den ska sprättas på fredag.

Jag var bara nyfiken, du kan väl skriva och berätta vad det blev av uppsprättandet.
Jag hade en sadelmakare ute på min sadel, den knarrade, var lite sned så hon misstänkte där att bommen var av.Hon tog tag i framvalvet med en hand , samtidigt med den andra handen i bakvalet och vred till, framvalvet åt ett håll och bakvalvet åt det andra.
Då knyckte sadeln till. Sadelmakaren menade då på att när detta test "var positivt" så fanns risk att bommen var av.
Nu var den inte det, men alla nitar på en sida hade släppt, därav knycket och snedheten. Vänl G.

nu har jag rapporten :)

bommen var INTE av, men nitarna kommer så småningom behöva bytas ut. zaldisadlarna ska visst kunna flexa såpass som den gjorde, särskilt de som är lite äldre och välanvända.

hämtar tillbaka den nu på fredag, men har bestämt att eftersom den aldrig kommer passa honom optimalt så ska jag försöka hitta en större dressyrsadel, typ kieffer, stübben eller en äldre m&n. vill helst ha sistnämnda, men omöjligt att hitta beg i 18. :(

På min Zaldi vred sig bommen och skadade min pålles rygg:mad:

De verkar vara ganska vanligt att Zaldi har problem med bommen... devar jätteotrevliga när vi ringde(var många år sedan) och vägrade ersätta sadeln för bomgaration hade gått ut för 1 vecka sedan:devil:Aldrig mer en Zaldi

En ny zaldi kan ju inte räknas som budget sadel? det är väl snarare sadlar från hööks, börjes osv. En ny zaldi kostar väl runt 13-15 iaf och andrahandsvärdet är ganska bra om man ser på annonser!

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 655
Senast: Liten
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 180
Senast: scizofren
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 445
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek... 16 17 18
Svar
346
· Visningar
24 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka