Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
EQL skrev:Jag tycker bara så, fyyyyyyyyyyyyyyy![]()
![]()
Njä, alla bomlösa blir inte som att rida barbacka med en kudde under. Det beror på hur de är konstruerade och vilka material och hur styva de är. Mina två; Sports Saddle och Star Trekk Endurance är väldigt formstabila. De är inte som kuddar.Centaur skrev:Jag tycker ni har svarat dåligt på Roadkilleds inlägg - för det är ju faktisk så att bomlöst blir till stor del som att rida barbacka med en kudde under, dvs trycket fördelas över en mindre yta (där ryttaren sitter). För vissa hästar kanske det funkar ändå, om hästen är stark och ryttaren liten.
Många med mig har haft utprovade sadlar som passar vid "fritidsridning" ex 1-1,5 h på ridbana eller uteritt. Men när man sedan tävlar distans i 5-7 h så passar sadeln inte längre. Räknas inte våra erfarenheter då?Centaur skrev:Sen tycker jag det skulle vara kul att höra åsikter från någon som INTE hade haft problem med bomsadlar, och som nu rider bomlöst - alltså en häst som ej var ryggöm öht och gick bra med sin välanpassade bomsadel - hur reagerade den vid byte till bomöst??
För mig var bomlössadelköpet en desperat handling. Jag ville inte ha mer dåligt samvete över tryck och vita hår på hans bruna rygg.Centaur skrev:Ingen av dom som skrivet här om hur bra bomlöst är har haft någon bomsadel som verkligen passade deras hästar. Då är det ju givet att dom tycker bomlöst är fantastisk och supert. På det sättet blir det hela ganska snedvridet tycker jag.
Kissing Spine skrev:*kl*
Tycker att det är synd att ingen mer kommenterar Roadkilleds inlägg...
Eftersom vi bor "grannar" så var jag och mamma också med då han var där, dock efter Roadkilled hade gått hem med sin häst. På slutet kom vi in på bomlöst och han kommenterade även för oss hur R:s häst hade varit och att det absolut inte var bra med bomlöst. Åtminstone inte på en sådan häst.
Själv är jag varken för eller emot i frågan. Det jag tycker är synd är att de som har bomlöst fullständigt förkastar bomsadlar, även dem som ligger bra. Min bomsadel ligger superbra på unghästen och den är helt underbar att sitta i, vill aldrig ha en annan. Ang. dressyr/hoppning så tror -jag- att det är viktigare att ha bom i dressyren, då man sitter ned hela tiden. Nu pratar jag bara om dressyr vs. hoppning alltså. Dock är det nog svårt att hoppa i bomlöst. Jag har provsuttit en bomlös och tycker iof inte att den var så fantastisk... Jag vill ha mer stöd åt alla håll och kanter, som jag får av min dressyrsadel. Min åsikt är alltså att en del hästar passar i bomlöst, andra inte. vi borde alla vara mer öppna- och speciellt redan bomlöstanvändare.
Centaur skrev:Sen tycker jag det skulle vara kul att höra åsikter från någon som INTE hade haft problem med bomsadlar, och som nu rider bomlöst - alltså en häst som ej var ryggöm öht och gick bra med sin välanpassade bomsadel - hur reagerade den vid byte till bomöst??
Ingen av dom som skrivet här om hur bra bomlöst är har haft någon bomsadel som verkligen passade deras hästar. Då är det ju givet att dom tycker bomlöst är fantastisk och supert. På det sättet blir det hela ganska snedvridet tycker jag.