Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Equine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 105
  • Visningar Visningar 7 641
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

NU är inte jag expert på något vis, men min häst är inte helt rak när han står på stallgången men jag måste ändå ha en rak bom på honom för han höjer sig såpass i arbete. Till problemet: jag är inte kapabel att arbeta min häst i varje steg från uppsittning till avsittning... Så då måste sadeln vara obekväm i de sekvenserna? Det bland annat gjorde att jag bytte till bomlöst, sadeln ska vara bekväm hela tiden och hästen är nöjd så det lyckades tydligen!

Jag har provat VÄLDIGT MÅNGA vanliga sadlar(engelska) och ett fåtal western sadlar.... och ännu så länge har jag inte suttit i en sadel som är så skön som min knights bearback.

Jag tycker bara så, fyyyyyyyyyyyyyyy :angel:

:angel:

Ja, det står dig ju förstås fritt men det är svårt att ta dig på allvar om du inte argumenterar för varför du tycker så.

Men det kanske var hela vitsen med inlägget - att vi inte ska ta dig på allvar?

Intressant att höra från distansarna om bomlöst.

Finns ju liksom ingen annan som klarar rida lika långt i en sadel på kort tid som ni gör.

Med bomlösa sadlar måste man tänka på att använda dem rätt. Ska man ha pad till så ska man ha en i BRA kvalitet och som är tjock nog. Man ska även försöka passa in sadeln i lod så man sitter på rätt ställe på ryggen. Man måste vara kritisk och kontrollera konstruktionen av sadeln. Är stigläderna fästa på en platta över ryggraden måste man se till att den inte trycks ner på hästens rygg.
Sen kan inte alla hästar ha alla sorters bomlösa. Jag vet 2 st som inte kan ha den sadeln jag har för de får ont i ryggen. Den ena hästen verkar inte kunna ha någon bomlös alls. Men det här är distanshästar och där är sadeln viktigare. Många vill säkert säga imot mig nu men jag vet av egen erfarenhet att en sadeln som fungerar 1-1,5 h ridning på ridbana och ut fungerar ibland inte på 3 h träningsritter. Den sadel som fungerar på 3 h träningsritter kan ge skav och tryck på 5-7 h tävling.
Tänk efter före, samla information och prova många olika modeller av bomlösa. Men VÅGA prova.
// Linda

ja jag försöker samla så mkt det går, men i slutändan så måste jag förmodligen införskaffa mig en o anv den ett tag innan jag vet hur min häst reagerar, de verkar inte så lätta att få tag på begangnade heller (vill ha en espaniola) eller ja, jag har väl inte tittat ngt överdrivet i annonserna heller, så det kanske finns fler än jag tror

Försök hitta personer som har bomlösa som du kan få prova. Har märkt att "vi med bomlösa" oftast är mycket generösa med att låta andra provrida.
// Linda

*kl*

Tycker att det är synd att ingen mer kommenterar Roadkilleds inlägg...

Eftersom vi bor "grannar" så var jag och mamma också med då han var där, dock efter Roadkilled hade gått hem med sin häst. På slutet kom vi in på bomlöst och han kommenterade även för oss hur R:s häst hade varit och att det absolut inte var bra med bomlöst. Åtminstone inte på en sådan häst.

Själv är jag varken för eller emot i frågan. Det jag tycker är synd är att de som har bomlöst fullständigt förkastar bomsadlar, även dem som ligger bra. Min bomsadel ligger superbra på unghästen och den är helt underbar att sitta i, vill aldrig ha en annan. Ang. dressyr/hoppning så tror -jag- att det är viktigare att ha bom i dressyren, då man sitter ned hela tiden. Nu pratar jag bara om dressyr vs. hoppning alltså. Dock är det nog svårt att hoppa i bomlöst. Jag har provsuttit en bomlös och tycker iof inte att den var så fantastisk... Jag vill ha mer stöd åt alla håll och kanter, som jag får av min dressyrsadel. Min åsikt är alltså att en del hästar passar i bomlöst, andra inte. vi borde alla vara mer öppna- och speciellt redan bomlöstanvändare.

Jag håller funständigt med att negativa åsikter om bomlösa måste komma fram av de som har erfarenhet av bomlösa.
Min hästs rygg kläms igenom ca 4 ggr på en tävling av veterinärer. Före, under och efter. De klämmer inte snällt utan försöker verkligen att få hästen att reagera. Han får inte ont i ryggen av sin bomlösa. Man måste själv känna igenom sin häst för att se om den har ont någonstans, det måste man även om man har bomsadel. Får hästen ont av sin bomlösa så finns det andra bomlösa som man kan prova. Eftersom alla bomlösa inte är likadant konstruerade så finns det bättre och sämre lösningar. Jag är själv skeptisk till T och alla kopiorna pga stigläderstryckfördelningen. Men det är min åsikt.
Men som jag skrivit så finns det hästar som får ont i ryggen av bomlösa. Alla hästar kan inte ha bomlösa. Men det vet man ju inte om man inte provat.
Nu vet jag att vissa ryttare är väldigt vana vid att ha djupt säte och stora benstöd på sina sadlar som håller fast ryttaren. Då lär det inte kännas bra att komma upp i en bomlös typ Torsion som mer eller mindre är en platt sak med frambom och bakbom. Givetvis inte. Kanske man då ska fråga sig varför man som ryttare behöver alla dessa stöd från sadeln?
// Linda

Håller med dig.

Varför så himlans fanatiska???? :confused:

Min häst har inte en ända öm punkt i ryggen.... Trots att han rids med bomsadel. Om hästen får ont i ryggen av en bomsadel så är det för att den inte passar! Sen är det ju givetvis så att sadlar, trots att dom finns i många bomvidder görs efter normalridhästen, dvs hästar av halvblodstyp. Numera har man ju börjat rida på hästar som förr ansågs för pack- eller vagnshästar, alltså kan det vara svårt att hitta en passande engelsk sadel till som eftersom dom inte är "menade" att ridas på enligt sadel tillverkarna och därför är sadlarna inte gjorda för den typen av hästar.

Jag tycker ni har svarat dåligt på Roadkilleds inlägg - för det är ju faktisk så att bomlöst blir till stor del som att rida barbacka med en kudde under, dvs trycket fördelas över en mindre yta (där ryttaren sitter). För vissa hästar kanske det funkar ändå, om hästen är stark och ryttaren liten.

Sen tycker jag det skulle vara kul att höra åsikter från någon som INTE hade haft problem med bomsadlar, och som nu rider bomlöst - alltså en häst som ej var ryggöm öht och gick bra med sin välanpassade bomsadel - hur reagerade den vid byte till bomöst??

Ingen av dom som skrivet här om hur bra bomlöst är har haft någon bomsadel som verkligen passade deras hästar. Då är det ju givet att dom tycker bomlöst är fantastisk och supert. På det sättet blir det hela ganska snedvridet tycker jag.

Det tror jag också kan vara ett problem med bomlösa att har man inte sig själv och hästen i balans så att man märker när man kräver för mycket så att ryggens muskler inte orkar med så blir det slitage. Det är väl fördelen med barbacka, kommer man i obalans åker man av.

I en bomlös kan man ta spjärn i stigbyglarna och fortsätta att harva på. Jag har ridit min häst barbacka en längre period då bomsadlar var ett problem utan att hon blivit det minsta öm i rygg. Nu har jag en bomlös som jag provar ST Gaiter och jag upplever inte att hästen blev överförtjust, vi får se hur det blir.

En välsittande bomsadel har större anläggningsyta och det var ju synd att din häst fick ont i ryggen av bomlöst, vad var det för sadel och vilken padd hade du?

Centaur skrev:
Jag tycker ni har svarat dåligt på Roadkilleds inlägg - för det är ju faktisk så att bomlöst blir till stor del som att rida barbacka med en kudde under, dvs trycket fördelas över en mindre yta (där ryttaren sitter). För vissa hästar kanske det funkar ändå, om hästen är stark och ryttaren liten.
Njä, alla bomlösa blir inte som att rida barbacka med en kudde under. Det beror på hur de är konstruerade och vilka material och hur styva de är. Mina två; Sports Saddle och Star Trekk Endurance är väldigt formstabila. De är inte som kuddar.
Centaur skrev:
Sen tycker jag det skulle vara kul att höra åsikter från någon som INTE hade haft problem med bomsadlar, och som nu rider bomlöst - alltså en häst som ej var ryggöm öht och gick bra med sin välanpassade bomsadel - hur reagerade den vid byte till bomöst??
Många med mig har haft utprovade sadlar som passar vid "fritidsridning" ex 1-1,5 h på ridbana eller uteritt. Men när man sedan tävlar distans i 5-7 h så passar sadeln inte längre. Räknas inte våra erfarenheter då?
Centaur skrev:
Ingen av dom som skrivet här om hur bra bomlöst är har haft någon bomsadel som verkligen passade deras hästar. Då är det ju givet att dom tycker bomlöst är fantastisk och supert. På det sättet blir det hela ganska snedvridet tycker jag.
För mig var bomlössadelköpet en desperat handling. Jag ville inte ha mer dåligt samvete över tryck och vita hår på hans bruna rygg.
Det är väl mest därför det inte finns så många nöjda bomsadel användare som byter till bomlös. Det är nog mer så att nöjda bomsadelryttare fortsätter med bomsadlar.
// Linda

Kissing Spine skrev:
*kl*

Tycker att det är synd att ingen mer kommenterar Roadkilleds inlägg...

Eftersom vi bor "grannar" så var jag och mamma också med då han var där, dock efter Roadkilled hade gått hem med sin häst. På slutet kom vi in på bomlöst och han kommenterade även för oss hur R:s häst hade varit och att det absolut inte var bra med bomlöst. Åtminstone inte på en sådan häst.

Själv är jag varken för eller emot i frågan. Det jag tycker är synd är att de som har bomlöst fullständigt förkastar bomsadlar, även dem som ligger bra. Min bomsadel ligger superbra på unghästen och den är helt underbar att sitta i, vill aldrig ha en annan. Ang. dressyr/hoppning så tror -jag- att det är viktigare att ha bom i dressyren, då man sitter ned hela tiden. Nu pratar jag bara om dressyr vs. hoppning alltså. Dock är det nog svårt att hoppa i bomlöst. Jag har provsuttit en bomlös och tycker iof inte att den var så fantastisk... Jag vill ha mer stöd åt alla håll och kanter, som jag får av min dressyrsadel. Min åsikt är alltså att en del hästar passar i bomlöst, andra inte. vi borde alla vara mer öppna- och speciellt redan bomlöstanvändare.

Vad menade han med att bomlöst absolut inta va bra på en sådan häst?

kl

Jag är en av dem som nyligen har köpt mig en bomlös sadel, en Freeform Shortback (inte en kudde enligt min mening). Precis som mahlmt så var det en desperationshandling efter att ha gått igenom ett 10-tal sadlar på tre år och provat ännu fler. Jag är jättenöjd med min bomlösa som ligger bra och still på min jättekorta, jättebreda häst med högbred manke ovanpå.

Tänk er själva att försöka hitta en 16 tums ponnysadel på ca 120 grader i bomvidd med gott om utrymme för en hög manke och som en ryttare med byxstorlek 38 ska få plats i... Och då är min häst ändå 162 cm hög :crazy: Dessutom ska den helst vara ställbar eftersom min häst varierar snabbt och ofta i hull och tyvärr lägger mkt just på ryggen.

MEN det betyder inte att jag har gett upp än. Jag vill nämligen ha tag på en bomsadel att hoppa i. Det gör jag inte så ofta och inte heller under så långa pass så det får dock vänta tills min ekonomi är bättre än idag. Men då kanske det får bli ngt måttbeställt för att det ska funka

Centaur skrev:

Jag har haft utprovade dressyr och westernsadlar. Min häst har arbetat helt okej, fått beröm och vart välmusklad.
Jag bytte till bomlös eftersom jag som jag tidigare sagt, inte är kapabel att rida min häst i form från uppsittningsögonblicvk till avsittningsögonblick och eftersom han höjer ryggen ganska rejält så kan en bomsadel inte vara passande både när han går i skritt på lång tygel, när jag tappar formen på honom som när han jobbar maimalt. Han har INTE haft ont i ryggen en endaste dag under de 4,5 år jag haft honom. Jag tyckte att det kunde vara intressant med en bomlös som lägger bra på ryggen under hela arbetspassen och med en häst som aldrig tycks sluta växa på bredden så hoppas jag på att slippa behöva byta sadel i snitt var 4:e - 5:e månad. Det blir dyrt i längden och ju bredare bom man behöver desto svårare är det att hitta en som passar!
Att han sedan redan första passet ökade sin ryggaktivitet med 100% och fortsatte med att öka lite till var ingen negativ effekt. Han fick plats att röra sig maximalt. Jag kan böja honom på volten utan att få känslan av att jag bara böjer framför och bakom sadeln utan hela hästen är jämnt böjd. Att jag inte kan sitta ner i traven ännu, inte kan hantera hans nya större rörelser, tja det är väl egentligen bara positivt, det visar att han faktiskt trivs i sadeln! Det är inte bara inbillning, även min tränare har konstaterat att han rör sig betydligt mer, bär sig bättre än någonsin - efter TRE korta pass i den bomlösa. Det räcker som argument för mig. Han har valt sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: Liten
·
Hästmänniskan I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 331
Senast: skuggi
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 142
Senast: Lazy Lady
·
S
Utrustning Jag har en hel den problem med att hitta en passande sadel till min häst. Så fick jag en idé om att man kanske kan bredda bommen i min...
Svar
13
· Visningar
1 744
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka