Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Equine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 105
  • Visningar Visningar 7 641
Sv: Bommlöst eller inte? Vad säger ni?

ridtravare skrev:
Det tror jag också kan vara ett problem med bomlösa att har man inte sig själv och hästen i balans så att man märker när man kräver för mycket så att ryggens muskler inte orkar med så blir det slitage. Det är väl fördelen med barbacka, kommer man i obalans åker man av.

I en bomlös kan man ta spjärn i stigbyglarna och fortsätta att harva på. Jag har ridit min häst barbacka en längre period då bomsadlar var ett problem utan att hon blivit det minsta öm i rygg. Nu har jag en bomlös som jag provar ST Gaiter och jag upplever inte att hästen blev överförtjust, vi får se hur det blir.

En välsittande bomsadel har större anläggningsyta och det var ju synd att din häst fick ont i ryggen av bomlöst, vad var det för sadel och vilken padd hade du?

Barefoot tror jag den heter. Padd ingen aning. Det är skumgummikuddar och fårskinn vet jag iaf... Ska kolla upp det där så återkommer jag med svar... Rider hursomhelst bara barbacka nu...

Centaur skrev:
Jag tycker ni har svarat dåligt på Roadkilleds inlägg - för det är ju faktisk så att bomlöst blir till stor del som att rida barbacka med en kudde under, dvs trycket fördelas över en mindre yta (där ryttaren sitter). För vissa hästar kanske det funkar ändå, om hästen är stark och ryttaren liten.

Fast när man rider barbcka åker man ju mera runt än om man sitter i en sadel då man har stidbyglarna som stöd. På det sättet fördelas alltså trycket över en lite större yta än av en bomlös...

Jag har pratat bomlöst med "min" sadelmakare och hon anser att det passar vissa hästar väldigt bra och inte alls bra för andra. Det som hon tyckte var viktigt var att hästen behöver ha bra ryggmuskulatur för att ha bomlöst.

Men man tillåter hästen att utveckla bra ryggmuskulatur me;)
Har som sagt ridit in mina hästar med bomlöst och nu är de så fina och starka så:)

Jah håller verkligen med dig!
Har man en bomsadel som passar hästen så forsätt använda den!
Men sen är det bra med bomlösa sadlar till dem som inte har den turen/hjälpen att hitta en passande bomsadel, en häst som ändrar sin kropp 4 ggr /år m.m.

Jag är bara glad att se hur en sadel passar hästen:) Bom som bomfritt!
Snarare det än att se hur en häst går med en jätte dålig sadel och verkligen har ont:(

många distansryttare använder bomfria. en sport som borde vara det ultimata testet för om sadlarna blir skadliga i längden för hästens rygg. visst finns det alltid undantag, men jag har bara bra upplevelser av bomfritt. jag har själv hört sadelutprovare kotknäckare osv yttra negativa effekter av bomfritt, men väljer att lyssna på min häst ist:idea: dessutom har de fördelen att anpassa sig efter hästens kropp vid muskling osv vilket en bra anpassad bomsadel inte har.

Jag har precis läst en historia om en REJÄL långritt i bomlös (då talar vi om "rida i år för att korsa en kontinent - flera timmar dagligen i sadeln alltså) där hästen ifråga tog skada av sadeln. De hade ridit i en torsion tror jag - inläggen i padden hade som jag förstått det komprimerats ihop efter så pass flitigt användande att sadeln hade skapat rejäla sår på hästens rygg. De bytte då till en bomsadel (av amerikansk kavallerityp) och såren kunde läka UNDER sadeln och ryggömheten försvann hos hästen.

Nu är jag den som tycker bomlöst är jättebra, men vill bara påpeka att HELT perfekta är de inte för distansritt heller (beroende på vad vi menar med "distans" ;) )

Men mitt problem var att de bomsadlar jag hade faktiskt passade hästen - i början. Men jag lessnade på att hela tiden få byta sadel och när man dessutom har en häst som är riktigt svår att hitta sadlar till så blev det för mig en betydligt bättre lösning att köpa en bomlös och då hästen är överförtjust så finns det ingen anledning att leta fler bomsadlar, bara för att det MÅSTE finnas någon därute som passar.. Ska tillägga att jag också är distansryttare.

Jag har aldrig sagt, och det tycker jag stämmer även med majoriteten av de som har bomlösa och skriver på forumet, att en passande bomsadel ska vara dålig. Det är klart att en sån är bra. Jag har kvar min hyfsat passande westernsadel och jag letar efter en väl passande dressyrsadel med bom, så jag är på inget sätt fanatisk. Jag bara använder det som fungerar.

/Camilla

Hm, varför fortsatte de att rida när de upptäckte att sadeln inte låg bra, eller uppstod såren under en enda dag?

Torsion kan jag inte uttala mig om - jag har en ST och har aldrig provat någon annan bomlös och skillnaden demellan är rätt stor.

/Camilla

Jag misstänker att människorna ifråga kanske var mitt ute i Anderna eller Afrikas vildmark och tog vad de hade. Sedan vet jag inte om problemet smög sig på eller om det var så att de först efter en 7 timmars ridtur tagit av sadeln och sett det hela. Vad jag vet är att hästen som sagt var fick problem efter ett längre tag. Men som jag föstod det så fungerade det bra till en början.

Kissing Spine skrev:
*kl*

Tycker att det är synd att ingen mer kommenterar Roadkilleds inlägg...

Eftersom vi bor "grannar" så var jag och mamma också med då han var där, dock efter Roadkilled hade gått hem med sin häst. På slutet kom vi in på bomlöst och han kommenterade även för oss hur R:s häst hade varit och att det absolut inte var bra med bomlöst. Åtminstone inte på en sådan häst.

Själv är jag varken för eller emot i frågan. Det jag tycker är synd är att de som har bomlöst fullständigt förkastar bomsadlar, även dem som ligger bra. Min bomsadel ligger superbra på unghästen och den är helt underbar att sitta i, vill aldrig ha en annan. Ang. dressyr/hoppning så tror -jag- att det är viktigare att ha bom i dressyren, då man sitter ned hela tiden. Nu pratar jag bara om dressyr vs. hoppning alltså. Dock är det nog svårt att hoppa i bomlöst. Jag har provsuttit en bomlös och tycker iof inte att den var så fantastisk... Jag vill ha mer stöd åt alla håll och kanter, som jag får av min dressyrsadel. Min åsikt är alltså att en del hästar passar i bomlöst, andra inte. vi borde alla vara mer öppna- och speciellt redan bomlöstanvändare.

Jag är ju en bomlöst-förespråkare ;) men jag förkastar inte alls bomsadlar, så dra inte alla över en kam, jag vet fler som är som mig.
Jag resonerar bara som så, att som jag lärt mig när jag gick en kurs och blev diplomerad sadelinprovare, så ska amn ha ut en skicklig sadelmakare som tittar igenom och korrigerar sadeln vid behov. Man ska också vara beredd på att man kan bli tvungen att byta och köpa nya sadlar vid behov. Nu är det ganska få som har ekonomi att göra såhär, vilket då resulterar i en ganska stor mängd hästar som går omkring med illa passande sadlar. Då tycker jag att det är överlägset bättre att köpa en bomlös som passar hästen, den har iaf en chans att passa längre än en bomsadel och den ger heller inget punkttryck som en bomsadel kan göra.
Dessutom finns det inte så många skickliga sadelmakare och en massa bra försäljare som inte vet särskilt mycket om sadelinpassning och bara vill tjäna pengar... Och hur lätt är det att veta vem som är vad när man inte har någon koll på sadlar själv?
Sedan har vi ett litet gäng hästar som av olika anledningar inte kan hitta en bomsadel som passar, och även där tycker jag att det är bättre att de då får ha bomlöst som passar än en bomsadel som inte passar.
Men det finns också massor av hästar som funkar kanon i sin bomsadel år ut och år in, och det är väl kanon för dem! :idea:

Sedan är det ingen tvekan om att bomsadeln är mest viktig i hoppning vs dressyr. I hoppning belastar du sadeln med en vikt många gånger din egen vid nedslaget, dessa påfrestningar utsätter du inte dressyrsadeln för. Bomlöst ska man inte hoppa med, inte innan tester gjorts med rejält tunga ryttare och ganska höga hinder där man tydligt kan mäta att tornutskotten inte utsätts för tryck, ens vid nedslaget.

Centaur skrev:
Håller med dig.

Varför så himlans fanatiska???? :confused:

Min häst har inte en ända öm punkt i ryggen.... Trots att han rids med bomsadel. Om hästen får ont i ryggen av en bomsadel så är det för att den inte passar! Sen är det ju givetvis så att sadlar, trots att dom finns i många bomvidder görs efter normalridhästen, dvs hästar av halvblodstyp. Numera har man ju börjat rida på hästar som förr ansågs för pack- eller vagnshästar, alltså kan det vara svårt att hitta en passande engelsk sadel till som eftersom dom inte är "menade" att ridas på enligt sadel tillverkarna och därför är sadlarna inte gjorda för den typen av hästar.

Jag tycker ni har svarat dåligt på Roadkilleds inlägg - för det är ju faktisk så att bomlöst blir till stor del som att rida barbacka med en kudde under, dvs trycket fördelas över en mindre yta (där ryttaren sitter). För vissa hästar kanske det funkar ändå, om hästen är stark och ryttaren liten.

Sen tycker jag det skulle vara kul att höra åsikter från någon som INTE hade haft problem med bomsadlar, och som nu rider bomlöst - alltså en häst som ej var ryggöm öht och gick bra med sin välanpassade bomsadel - hur reagerade den vid byte till bomöst??

Ingen av dom som skrivet här om hur bra bomlöst är har haft någon bomsadel som verkligen passade deras hästar. Då är det ju givet att dom tycker bomlöst är fantastisk och supert. På det sättet blir det hela ganska snedvridet tycker jag.

Helt klart skulle det vara intressant att höra från folk som bytt till bomlöst trots att de inte haft problem... Jag tror dock att de är ganska få, man är ju lat och man har ju inte pengar i överflöd så varför byta till bomlöst om man har en bomsadel som funkar? Tanke har väl inte slagit folk bara... :crazy:
Jag träffade dock en tjej i helgen på en islandshästtävling, hon har bomsadel och har inga problem med den men provade ändå en bomlös i en av klasserna. Hon sa faktiskt inte varför hon funderade på bomlöst, kanske bara för att förebygga problem? Hon tyckte iaf att den var superskön osv, men hon märkte ingen jätteskillnad på hästen, som jag gjorde när jag bytte till bomlöst. Men som hon sa, hästen har väl inga problem med bomsadeln så då blir ju inte den bomlösa lika revolutionerande.. :idea:

Centaur skrev:
Jag tycker ni har svarat dåligt på Roadkilleds inlägg
Tycker du? Jag tycker att jag gav ett riktigt bra svar där jag kommenterade att även en bomlös måste vara anpassad till hästen och att det finns hästar som får ont där ryttaren sitter pga dålig tillpassning, precis som för bomsadlar. Var det ett dåligt svar? För mig är det ett riktigt svar.
- för det är ju faktisk så att bomlöst blir till stor del som att rida barbacka med en kudde under, dvs trycket fördelas över en mindre yta (där ryttaren sitter).
Var det ett dåligt svar för att jag inte sa att bomlösa är dåliga och det bevisas genom Roadkilleds häst??

Jag skulle vara mycket försiktig med att säga att det "faktiskt" är så - baserat på vilka fakta? Min häst är inte öm "där jag sitter", han är inte öm alls i ryggen och har gått med sin sadel under ett års distansträning. Om en häst med ond rygg kan utgöra statistiskt underlag borde min häst också kunna göra det... Eller hur?

Däremot om paneler eller pad inte följer hästens rygg ordentligt eller är för tunna så kan de bli ömma mitt under ryttaren. Min kompis häst blev så av hennes ST Western, men efter panelbyte till tjockare paneler så är problemet borta.

Men det lustiga i det här är att de som är emot bomlösa hela tiden vill få oss med bomlösa att inse att vi bara inte hittat en PASSANDE bomsadel (trots att vi provat oändligt många) men om en bomlös inte passar omedelbart så är DET ett bevis för att bomlösa är dåliga... Mycket intressant att ett argument är okej för det ena alternativet men inte för det andra, eller vad tycker du?

/Camilla

bigganl skrev:
Jag har pratat bomlöst med "min" sadelmakare och hon anser att det passar vissa hästar väldigt bra och inte alls bra för andra. Det som hon tyckte var viktigt var att hästen behöver ha bra ryggmuskulatur för att ha bomlöst.

Det där tycker jag är ett knepigt uttalande... har hört det ofta...
VARFÖR måste de vara välmusklade just för en bomlös sadel??? :confused:

Det enda jag kan tycka är vettigt är att de menar att hästen ska ha så mycket muskler att tornutskotten inte kommer i kläm, och då tänker nog sadelmakaren på bara en viss sorts bomlösa, typ Torsion. StarTrekk och andra med bossor håller sadeln väl ovanför tornutskotten även på en dåligt musklad häst.

Den andra anledningen jag kan gissa, är att de menar att en bomsadel fördelar vikten som en bomlös inte gör och att hästen då inte behöver vara musklad.. :confused: :mad:

En häst ska ALLTID vara musklad för att orka bära sin ryttare! *stampar med foten*
Att dölja problemet med en bomsadel, eller ha en bomsadel för att kunna rida istället för att markarbeta hästen är bara lathet tycker jag. ÄR hästen dåligt musklad MÅSTE man markarbeta den så den musklar sig! Oavsett sadel! Dumheter att de bara behöver vara välmusklade om de har en bomlös sadel! :mad: En omusklad häst rider man bara på kortare stunder, oavsett sadel eller barbacka...

:bow: :bow:

Men som sagt - det som gäller för det ena verkar inte gälla för det andra... ;)

Hej såg inte ditt inlägg förrän nu... har modem ;)

Jag minns några av sadlarna, inte alla, men de som gjorde mest intryck på mig. Det roliga är att många av de billigare sadlarna varit bättre än vissa dyra?!!

En väldigt bra bomsadel jag haft var en appaloosa, (heter nog prestige nu?) men tyvärr växte min häst ur den. Det var en engelsk typ, allround. Den var jämn och fin i bommen, jämn undertill och bra på alla sätt. Har provat en annan appaloosa av dressyrmodell (?) efter det, den också bra! Och även tittat på en del, jag tycker de SER bra ut. Sedan har jag en gammal wintec här hemma, den är jätteful nu, kostade säkert inte mycket som ny men skulle inte ens gå att sälja nu :D Den har passat bäst av mina sadlar på två av mina hästar. Har fungerat som reservsadel på kortare distansritter.

Min medryttare på mitt ena arabsto använder en westernsadel på henne som fungerar utmärkt, varvar det med min bomlösridning ;) Den har bom, märket är okänt för mig.

Har haft en k*effer, den utprovad av sadelutprovare. Hästen fick så ont efter en vecka i den så hon blev HALT! :( Jag tog ut en chiro som hittade flera hårda knölar i stoppningen samt att den var spikrak i bommen och tryckte endast fram o bak på min arabs svängda rygg. Att jag inte såg sånt här själv berodde på att jag bara var 18 då och kunde inte så mycket ;) Efter det har jag haft ett par provsadlar som på ena eller andra sättet varit sneda i stoppning etc under sadlarna alt raka i bommen o tryckt fram/bak. Minns inte märke på alla, men en sned wi*tec cair av hoppmodell, en dyr sak från is*bell eller något, fruktansvärt sned undertill. Hade en B*g Horn endurance, liknade westernsadel. Var inte alls trevlig undertill, gjorde mig av med den rätt fort. Har provat m*ntsegur, men min häst fick blåsor på ryggen av den!!!???

Har ridit i en P*dium några gånger, men hästen gillade den inte, blev arg vid sadling etc. Lånade en H*ctor för ev köp, men den var ännu värre :crazy:

Vidare tycker inte jag att ALLA bomlösa är bra, där finns också lågvattenmärken som försöker efterlikna de bättre och är nästan lika illa att lägga på hästryggen som en dålig bomsadel.

Säkert en massa jag glömt.... Och för att inte något har funkat på mina hästar betyder det inte att den inte funkar på andras...

Jag måttbeställde en till min - en dyr historia som var rolig i endast två månader sen hade hon växt så bra i den så hon inte kunde ha den längre, sen gick hon på bete - då blev det ännu värre :crazy:

Jo det är f-n hopplöst med bomsadlar till en hel del araber :(

Mitt förra arabsto var en riktigt "normal" häst vad gäller sadelläge. Hon kunde tom ha 17,5 tums sadlar! Och lade hull nere på magen när hon gick upp i vikt. Jag visste inte hur bra jag hade det... ;)

Kanske ska tillägga att det är klart att det finns jättebra bomsadlar! Jag har själv haft och gillat Albion, Frank Baines och Bates bäst av alla sadlar jag provat/ägt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 232
Senast: Liten
·
Hästmänniskan I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 335
Senast: skuggi
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 142
Senast: Lazy Lady
·
S
Utrustning Jag har en hel den problem med att hitta en passande sadel till min häst. Så fick jag en idé om att man kanske kan bredda bommen i min...
Svar
13
· Visningar
1 745
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka