Bukefalos 28 år!

bomövningar

niikon92

Trådstartare
Hej.
Söker tips på övningar med bommar. Tänkte rida det imorgon och har dåligt med inspiration :/

Hästen i fråga är en 4åring som hoppar enklare linjer och kombination.

Förslag? ?
:)

//Niikon92
 
Sv: bomövningar

Uppgift 1:
Tyvärr kan man inte lägga ut en bild men jag ska förklara alla övningar så gott som jag kan! ;)
Skritta över fem kavalettibommar, varav tvåan och fyran ligger upplagda på lägsta hinder-/sockerbitshöjden och övriga bommar ligger på marken. Skritta över alla fem bommarna med två korta steg mellan varje bom.
Ha en stadig hand och slut om med skänkeln, så att hästen efter ett antal försök trampar med lite högre steg (liknande spansk skritt).
När detta känns stabilt men inte överjobbat börjar du trava över kavaletti-bommarna.
Vips så lyfter hästarna fantastiskt på benen över serien och har dessutom en fin balans.

Uppgift 2:
Travhoppning de luxe:
Travhoppning är styrketräning.
Det är absolut jobbigare för hästarna. De måste komma lugnt och sätta sig på bakbenen.
Den skapar bra förutsättningar, hästen kan aldrig komma fel på hindret och det är lätt att höja upp.
Denna övningen är perfekt för unghästar!
Gör så här:
A. Lägg ut tolv travbommar. Här går det ut på att hitta flytet.
Bommarna gör att hästarna bromsar upp och hittar jämn takt och rytm. Den takt man har före och efter serien ska man även ha inne i serien. Om man bromsar innan ökar hästen och då blir det springigt.
Rid lätt hela tiden.
Om man står upp är det lätt att tappa balansen.




B. När du har gjort övning A, hästen går med samma takt och rytm hela tiden och du rider mitt på bommarna utan att titta ner, är det dags att ta tre av bommarna på slutet av serien och göra dem till ett kryss.
Det första som händer är att ryttarna förändrar rytmen när det blir ett hinder. Men man behöver inte rida långsammare eller öka! När du kommer fram är det bara att låta hästen trilla över. Rid avslappnat.





C. Lägg upp nästa kryss (när övning B går bra). Det blir travbommar, kryss och ett galoppsprång till nästa kryss. Gör övningen om och om igen.
Hästarna ska hålla samma rytm och lugnt ta ett galoppsprång.



D. Kom in i trav, skutta över det lilla krysset och ta tre galoppsprång till kryssoxern. Ha galoppbommarna kvar emellan.
Hästarna börjar kunna det här nu, så de brukar kunna göra det helt avslappnat.



Vill du höja?
Då är det kryssoxern som gäller. Du behöver inte dra ut avstånden eftersom det är ett kryss i framkant.



TIPS: För att få exakt tre meter mellan bommarna, använd gärna tre meter långa bommar för att mäta. Lägg en bom lodrätt och en vågrätt, då blir det tre meter mellan.
Det blir spikrakt och du får rätt avstånd.
 
Sv: bomövningar

2 bommar på medellinjen, 20m ca emellan och sen jobba med steglängden, länga och korta osv. Lägga volter mellan osv. Bra lydnadsträning träning.
 
Sv: bomövningar

Hippson har annars massa ridövningar för hoppning, dressyr och markarbete i olika nivåer (bas, medel,avancerat) :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lotta Wahlborg har hästar av alla nivåer i sitt stall på Grevagården. Från unghästar till de som hoppar svår klass. Då är det bra med...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 065
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp