Bomstorlek

Daimie

Trådstartare
Min häst passar bra i M&N dressyr bomvidd 32 (nya mått). Nu är jag intresserad av en Griffin endurance och funderar på vilken bomstl det motsvarar eller ngt vidare. Jag tänkte kontakta Hööks och se om de kan ta hem en endurance men då är ju fördelen om man vet litegrann om vidderna:). Snabba svar gärna:idea:

Sv: Bomstorlek

W-XW borde det bli. Dock får det inte plats med någon som helst manke. Det är ett väldigt stort utrymme mellan panelerna framtill så sadeln tippar fram även om ortspetsarna är i rätt vinkel.
Griffin dressyr och allround har ett mindre utrymme framtill och därmed lättare att passa in för hästar som inte är helt platta. Dock finns det inte heller nån mankfrihet på dom direkt... I vanliga Griffinstorlekar behöver du nog XW.

Jahapp det var inte kul...min häst har ju inte direkt någon manke men Globus Loke 36 gav för lite mankfrihet...

men Thorowgood har ju en massa modeller...har inte alls koll på dessa. Vilken hade ni valt (om man bortser från passformen givetvis) till skogsridning, distans...

Sen är det ju det här med cob/haflinger modeller, vad är det för skillnad mellan dessa och T4, T6?
Endurancemodellen verkar ju vara speciellt framtagen till araber, förvisso kan ju araber se ut hur som helst men min liknar ganska många av de jag träffat...det klassiska kort rygg osv...

Jag tycker det fungerar med lite manke och Endurance.
Så här ser Cz ut och hans manke fick plats (något spänd på bilden)
vet_2.jpg

Bredden är ju svårt. Jag velar mellan W o XW.
Jag tycker dock att E är en mycket vettig sadel med sina breda bossor och korta anläggningsyta.
Hade jag varit du så hade jag tittat på Engelska eller Tyska sidor att beställa från. Hööks är ingen höjdare med specialbeställningar.
// Linda

Min tjej är ganska lik din pålle men hon har lite kortare rygg marginellt kortare skulle jag säga...lite smalare också pga urmuskling.

Jag själv behöver 17,5 gärna 18 tum för jag tycker om att ha gott om plats (gammal westernryttare). Får man plats med en sådan endurance på kort rygg? Vill gärna ha riktigt kort nu med tanke på att min andra sadel är lång...

Jag hade en 17,5". Har skrivit här på Buke hur lång den var men minnet sviker lite. Har för mig att den var 45cm. Om du söker på Griffin Endurance kanske du kan hitta.
// Linda

För skogsridning och som komplement till din dressyrsadel hade jag valt Endurance. Allrounden var helt värdelös att rida i... Hade en allround i ett par månader för 1-1½ år sen men den gick inte alls att rida i. Endurance provred jag med flera ggr och den hade man t.o.m kunnat hoppa i.
Ja, Endurance är kort. 18" var tillräckligt kort för min. 17,5 i allrounden däremot var nästan för lång om jag minns rätt. (har inga kort på den)
Här har du bilder på Endurance
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Griffin Endurance/
Provade den många ggr, både när hästen var 130 grader (på sommarbilderna där hästen är smällfet ;)) och 110-115 grader (bilder i stallgången) och när hästen var ca 125 men jag fick det aldrig att funka. Manken var för hög... Det exet var med XXW bom.
Sista gången jag provade den såg han ut såhär
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2007/25.jpg
Och då var bomvidden bra men hans manke var i vägen. (hade samma problem med allrounden, när jag satt i fick det plats 1 finger mellan manke och framvalv, och sadeln var absolut inte för vid..)

Jag vet inte riktigt om du ska jämföra dig med DK Haflinger. Araben måste man sadla längre bak för de liggande bogbladen. Då blir det skillnad i mankfrihet.
// Linda

Okej så man ska hålla sig undan från allrounden då...är ganska känslig för sadlar och behöver sitta bra. Min pålle har ett jättesteg när hon sätter fart så då behöver man en sadel som hjälper en litegrann:).

Min pålle har sadelläget ganska lång bak för bogbladet är så att säga lite längre bak. Det innebär ju att mankfriheten blir lite bättre och att sadel inte får vara allt för lång så en 17,5 kanske vore ngt då för det kan jag nog ha tror jag....

Diabolic Kitten: ja det var värst vad trångt det var över manken...bara dressyrmodellen som har lite cutback då?

Jag vet inte riktigt om du ska jämföra dig med DK Haflinger. Araben måste man sadla längre bak för de liggande bogbladen. Då blir det skillnad i mankfrihet.
// Linda

Haha vi tänkte på samma grej...ja araben sadlar man ju lite längre bak:)

Så sadeln låg ganska okej på din häst? Du tävlar i SS nu om jag inte minns fel...har sett dig på några tävlingar tror jag och tänkt ja det måste vara mahlmt (från bilder och så)...

Min häst trivs inte alls i bomlöst längre (konstigt för det har gått bra tidigare) och de flesta bladsadlar är ju så långa...men hästen trivs bra med dem annars.

Vet du om det är många som rider i endurance modellen på tävlingar (har nog inte sett någon), verkar vara bomfritt som gäller nu

Dressyrmodellen såg likadan ut som allrounden framtill. Nu har dom väl lite fler modeller men då när jag provade fanns det bara en Griffin Haflinger serie och den låg ju som den gjorde...

Problemet som jag hade med Griffin var ju inte bara mankfriheten. Sadeln passade inte till 100%. (hade bara provat Endurance innan, hittade en billig allround rätt så nära mig så jag bara köpte den på ren chansning och hoppades på det bästa...) Bommen var för böjd framtill. Provade massa olika saker och sadlade längre bak, div paddar osv, men så fort hästen arbetade ordentligt gled sadeln fram. Sålde den efter ett par veckor bara... Och måttbeställde sadlarna efter det ;)
Men som Mahlmt skrev också, min häst har sitt sadelläge långt fram så jag behöver mer plats för manken än vad din häst förhoppningsvis behöver.

Så sadeln låg ganska okej på din häst? Du tävlar i SS nu om jag inte minns fel...har sett dig på några tävlingar tror jag och tänkt ja det måste vara mahlmt (från bilder och så)...

Min häst trivs inte alls i bomlöst längre (konstigt för det har gått bra tidigare) och de flesta bladsadlar är ju så långa...men hästen trivs bra med dem annars.

Vet du om det är många som rider i endurance modellen på tävlingar (har nog inte sett någon), verkar vara bomfritt som gäller nu

Jag rider enbart i min SS nu eftersom jag än en gång gett upp på bomsadlar.
Jag gillade verkligen Endurance. Tycker den är vettig mot hästen och man satt bra i den. Rejäla stöd som behövs ibland vid tvärnit, sidohopp o gas. Är ju inte bortskämd med det från min bomlösa. Samtidigt så var inte sätet "för djupt". Men som med alla andra bomsadlar så fick han tryck.
Men har du provat bladsadlar typ Big Horn? Längden fungerar ibland trots att cm säger att det inte borde. Kanske går att korta bommen?
Tror att din häst kan vara i rätt bomstorlek. Fungerar det så fortsätt.

// Linda

T4 endurancen har vad jag kan se utbytbart järn som de andra modellerna i T4.

T4 låg manke, äldre cob och endurancen är rakare i bommen är resterande T4 och T6 som nu i de nya modellerna är regält svängda.

Jag upplevver det som ganska gott om plats för manken.
Hur en sadel känns är ju väldigt personligt, själv har jag en allround av nya modellen och den är mycket skönare att sitta i än gamla modellen.

Har haft Big horn arabian light, alltså westernversionen som jag trivdes mkt bra i ett tag...dock så blev den lite trång och längden var nog inte godtagbar heller. Jag var lite yngre då och hade inte alls koll...
Jag och min westertränare upplevde att hästen blev lite hämmad i rörelserna av denna sadeln...troligtvis av ovanstående orsaker...

Annars mkt bra sadel och skulle önska att det kunde funka igen

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare haft en Globus Crincle på min häst med en bom i strl 36. Den börjar bli lite trång så jag har kikat på M&N och funderat...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: Kulla123
·
Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 846
Senast: Veronika
·
Utrustning Tänkte se om det är någon som kan hjälpa mig lite... Mailade Hööks för jag vill beställa hem en Griffin endurance från Thorowgood... 2
Svar
26
· Visningar
3 102
Senast: Daimie
·
M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka