Bomullstäcke med hals?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuZze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 872
L

LuZze

Hej Hej allihopa!

Nu är det så att jag antagligen kommer att köpa en häst som är delvis vit och delvis svart. Vit man och hals bla. Tanken är att vi ska åka på olika träningar och kanske någon tävling i framtiden. Detta är en häst som får mycket vinterpäls och som absolut inte behöver hjälp att hålla värmen även när det är kallt. MEN man vill ju att den vita halsen och manen ska hålla sig hyffsat vit om man nu ska iväg. Har ni någonsin sett ett bomullstäcke med hals? Eller har ni något annat tips om något täcke som bara håller smuttsen borta? Fleece kommer nog bli för varmt för denna kusen. Länka gärna om ni vet något! Inget superdyrt nu :)

Sv: Bomullstäcke med hals?!

Känns det inte som lite överkurs att börja fundera på sånt innan du ens har hästen? :D

bomullstäcke på vintern vill du ju inte ha - det kyler mer än det värmer. Ett fleece lär inte göra hästen för varm, det släpper igenom alltför mycket luft för att åstadkomma ngt sånt! Finns många bra med hög hals just avsedda för träning och transport efter träning. Bara att googla.

Är tanken att ha täcket i boxen förstår jag att fleece inte känns så lockande, allt fastnar ju på ett sådant!

Bucas har något sorts "coolertäcke" i tunnt funktionsmaterial som kanske kan vara något?

Det finns lycrahuvor för att hålla lortgrishästar rena. De täcker halsen och delar av huvudet och är inte varma alls.

Jag har en skimmel, under sommarhalvåret sover han alltid naken trots att han är tränings-tävlingshäst. Fläckar tas bort med ryktsten, hjälper inte den så åker torrschampot fram.

Min skimmel sov också naken på sommaren och hade ett vanligt täcke på vintern.
Lättare att borsta/tvätta bort kissfläckar än att få manen fin efter att ha haft halstäcke på sig. :D

Tack för alla svar!

Nu har jag köpt pållen! Vad bra att det går att borsta bort hyfsat lätt. Några bra tips på torrshampo för vit häst? Vart får jag tag i en sån där huva ni pratar om?

Skönt att få tips av er med skimmlar också!:D

(Tror inte att en tinker fryser av att ha bomullstäcke på vintern i stallet det beror på ganska många olika faktorer för att kunna dra den slutsattsen)

Men anledningen till att den kommer att frysa är för att ett bomullstäcke trycker ner pälsen, och ser till att den luftspalt som normalt finns i hästens päls då den har rest sitt hår försvinner, och därför verkar det kylande.

Om du ska ha ett täcke på vintern måste det vara med lite värmande effekt för att det inte ska stjälpa mer än att hjälpa.

Välj därför hellre ett fleece eller liknande för att kompensera för värmen som går förlorad när du lägger på ett täcke på en oklippt häst.

Diana

Hu för ögonskador! Då håller även vi oss till svamp i framtiden för att slippa fläckarna.

Sen, till TS: Att ha heltäckande täcke varje dag bara för att hålla hästen ren tycker inte jag är någon bra anledning att ha täcke. Jag kan förstå om man har ett täcke i hagen för att inte få in en blöt lerklump på eftermiddagen (och då behövs inte ens halstäcke, det är på ryggen man lägger sadeln), men inne är onödigt. OK natten före tävling, men ska man bara träna så räcker det om hästen är vardagsren.

Se till att hästen har tillräckligt med strö i boxen så blir den inte så smutsig.

Se till att hästen har tillräckligt med strö i boxen så blir den inte så smutsig.

Nja, det är väl inte riktigt sant. Visst, risken för pissfläckar blir ju mindre. Men min skimmel får alltid bajsfläckar och då gör det ju varken till eller från.

(Tror inte att en tinker fryser av att ha bomullstäcke på vintern i stallet det beror på ganska många olika faktorer för att kunna dra den slutsattsen)

Nej det beror inte på ganska många olika funktioner, utan bomull i sig är ett material som kyler mer än det värmer. Diana har svarat dig bra i frågan redan.

Jag har en skäck och mitt bästa tips är vitspray eller att tvätta den smutsiga delen.

Nu börjar det barka iväg lite här... Skrev inte och frågade om och hur och vad osv.. Skrev om ni visste något bra täcke. Gärna bomull eller cooler material med hals!

Jag tänker inte diskutera om eller när min häst ska ha täcket på eller inte och jag lovar att jag är fullt kapabel till att bedöma själv vad som är bra eller dålig för min häst. OCH om jag inte kan bedöma det så frågar jag folk som jag litar på och känner. Precis som jag hoppas att alla andra som har häst gör. Jag har inte sagt när hästen ska ha på sig täcket och jag har inte sagt hur länge osv osv. Det finns mycket jag inte har sagt som man ändå har dragit slutsatser till att jag sagt. NO OFFENCE! Och slutdiskuterat område!

Nu ville jag BARA ha tips på om där fanns något sådant täcke på marknaden och hur alla med vita hästar försöker hålla dom vita innan tävling eller träning? Tack till er som get tips och svar på vad ni gör med era hästar! Känner att jag har fått bra svar från er!:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 747
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 759
Senast: Korven
·
Hundhälsa Hej! Såg ingen liknande tråd om detta så nu tänkte jag be er erfarna hundägare till tjockpälsade hundar om råd. Jag har nyligen...
Svar
14
· Visningar
4 483
Senast: almitra
·
Utrustning Jag tycker att det är svårt att hitta täcken som passar och sitter bra på just islandshästar. Ofta är täckena anpassade efter taniga...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka