Bomullstäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bobo_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 041
B

Bobo_

Letar efter ett bomullstäcke att ha som stalltäcke när det börjar bli kyligare om nätterna.
Det ska vara dubbla spännen fram, kryssgjordar och svansrem. Behöver inte vara speciellt dyrt men hållbart. Gärna blått.
Om det finns hos återförsäljare på internet så ska inte leveranstiden vara för lång, det är ju snart dags att lägga på täckena.

/Bobo_

Sv: Bomullstäcke

Jacson brukar väl ha bra priser (279:-)och relativt bra kvalité också. Bomull är ju inte jättehållbart men de är helt ok. JAg har haft ett men jag vet inte var det är... ojdå... Flera stycken i mitt förra stall använder det flitigt...
Sedan har jag köpt ngt skittäcke för typ 200:-. Min häst har aldrig haft sönder ett täcke så det trillade nog sönder av sig själv... Nu har jag dock lärt mig av läxan och lägger ut lite mer... Använder själv Horseware bomull eller ett lite hållbarare som har samma ytmaterial som ett regntäcke utan det täta skiktet som gör att de är vattentäta... Luddigt- hoppas du förstår vad jag menar. Det är superbra men inte lika mjukt och mysigt som bomullstäcket... *ler*

Jacson borde jag ha skrivit från början att jag inte vill använda, mitt sprack 15 cm under manken och rakt bakåt, väldigt intressant och då tyckte jag inte det kändes värt att ha det på denna hästen då han är en hejjare på att ha sönder saker.
Horseware har jag funderat på, dom är helt klart snyggast men man kanske inte ska vara så fåfäng hela tiden.
Vad är det för märke på det andra du nämnde? Eller är det ett sånt där superbra märkeslöst som man bara fått på omvägar? Har ett sånt i ylle med bomullsyta som jag inte vet vart det kommer ifrån, men är helt suveränt.

/Bobo_

Gör det inte? Det har jag aldrig märkt, har alltid haft det i september på mina hästar för att få lite värme och det fungerar för dem, det blir ju knappast kallare. Och att lägga på ett riktigt stalltäcke känns onödigt varmt.
Vill börja täcka tidigt för att se om vi kan slippa klippning det här året.
På vilket vis fungerar det inte? Utveckla gärna.
Kan tillägga att fleece vore det ultimata men all strö fastnar ju i det.

/Bobo_

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan maila ett helt pm om hästars fysiologi skrivet av studenter på Strömsholm istället. Jag har slutat banka huvet i väggen när det gäller täcken.

Det får du gärna göra! Dock kan jag redan nu säga att hästen kommer gå täckad i vilket fall.

Någon tipsade om Horze.com eller vad det hette, dom hade ett för 279,- som såg helt okej ut. Fast jag råkade bli kär i fleecetäcket istället...

/Bobo_

Om du redan innan du läst det vet att du inte kommer ta ta till dig informationen så struntar jag i det.

Om jag väljer att använda täcken på mina hästar, vilket jag alltid gjort, så är det upp till mig. Det var knappast det tråden handlade om. Det var väl bra att jag informerade dig om att jag inte är intresserad av att ändra min uppfattning så du slapp lägga ner mer energi på det hela.

Sparvoga - det glädjer mig att det finns såna som fortfarande är intresserade av djuret under täcket! Pma mig en mailadress som funkar så ska du få det.

Om nån mer är intresserad så får ni skicka mailadress via pm för jag kommer inte följa tråden.

Helt klart Horseware. Det finns ju även mycket tunna stalltäcken 150g, som kan änvändas istället för fleece och då fastnar inte tex halm.
Kika in på equinet.nu
Insulator stable rug 150g. Hittar du inte det där, så ring supporten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 057
Senast: Calmiche
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 954
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vid två tillfällen idag verkar min Lundehund (snart 6 år) plötsligt ha mycket ont. Ni får gärna komma med idéer. - Den första gången...
Svar
17
· Visningar
4 634
Senast: Nikko
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 343
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈